Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1235 besök totalt |
Justeringar för att få mest fart på bitarna
Sitter och funderar på vilka delar som jag ska ta med mig hem från USA när det är dags att flytta hem till sommaren. Nu när dollarn är som den är känns det nästan bättre att tömma kontona än att växla dem till svenska kronor. I garaget i Helsingborg väntar min M3 -96, 11200 mil, i originalskick och väntar på amatörbankörning. Jag har varit tre gånger på Knutstorp och kört skivorna skeva första och senaste gången. Bästa varvtid har varit 1.17 och jag har sett både M3 Coupe och E30 M3 marchera förbi. (En eller två... max.) Jag tänker mig att R däck är en första förutsättning. Men vilka finns att köpa till min relativt tunga bil? De Bridgestone 540 som verkar kördes i Bilsport verkar vara svåra att finna. Någon som vet någon billig hemsida i USA? Därtill behöver jag åtminstone klotsar som tål mer värme. Det brukar vara bromspedalen i durken efter 15-20 varv eller så. Just då är det tveksam trygghetskänsla. Och de skivorna som jag satte på för 1000 mil sedan och nu vibrerar lite, svarvar jag om de eller är det bara att byta samtidigt med klotsarna? Performance Friction ligger bland mina favoritlänkar. Vad händer sedan när jag har bättre däck och bromsar? Hinner jag bara ut ett varv på banan innan jag inser att cambervinkeln är tveksam? och när jag justerat det, är fjädringen Renault 4TL-lik? och när jag har justerat det, sliter jag ner däcken på vägen hem från banan bara för att bilen kör på däcksidorna? Ni som faktiskt gör något av era drömmar, vad hade ni plockat ihop ifall ni ändå skulle packa en container ifrån USA? Jag hade tänkt behålla min pärla kanske ytterligare fem år så lite är hon värd. Och det hade varit fantastiskt roligt att ha en bil som kanske kan pressa tiden på Knutstorp ytterligare 4 sekunder. Men det ska gärna se ut som en vanlig bil efter åtgärderna. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Min lista:
Styvare fjädrar och/eller krängare. R-däck, eftersom du (verkar) kör gata skulle jag avråda från Yokohamas R-däck som bullar mycket. Re540S funkar då bättre, ditto PZero. Hjulinställning. Du klarar lätt 1 grad negativ camber utan att påverka på gata. 2 grader är inte heller några problem med smala däck och hög profil. Tillhör du 18" falangen kanske det blir annorlunda. Kan du köra fortare i kurvorna finns chansen att du inte frestar bromsarna så mycket. Bakvänt men i vissa fall sant! Sen tror jag att 15 varv ärr rätt lagom, åk in i depån och fundera på spål och rita på din medhavda banskiss... Rota runt på min hemsida - min Miata gjorde lätt 1.17 med inte så mycket radikala ändringar så.... ![]() |
||
Re: Justeringar för att få mest fart på bitarna
Börja med: Riktiga fjädrar, INTE någon sunkig sänksats. Ett måste för ett vettigt uppförande på bana. R-däck. Natt och dag mot gatdäck. Ställbara kränghämmare. För att kunna justera balansen nu när du börjar få lite bättre grepp i bilen. Mer camber fram. Behövs på alla bilar.. Bromskylning. Gör mer än dyra skivor och fina belägg.. Kolla också att bussningar är OK då det ökade greppet tar betydligt hårdare på dessa. Där bör du ha dina 4 sekunder om du dessutom får åka några varv och får lite rutin på banan! ![]() Går man förbi dessa punkter och vill göra mer så börjar det lite mer på allvar och kan bli svårare att återställa bilen. Någon här som varit med om det? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Jag kan hålla med Rickard om att en "normal" sänksats med 20% hårdare fjädrar är värd väldigt lite, speciellt om man kombinerar med R-däck (eller bara "riktigt bra standarddäck").
Skall du fila bort 4 sek ... så får du nog räkna med att det blir både stötigt och spårkänsligt på gata. ![]() Men här på forumet finns ju Mr Thomé. För den oinvigde ser hans M3 inte speciell ut men under skalet finns det mycket gotter. ![]() |
||
Re: Justeringar för att få mest fart på bitarna
Tjena! Att bromspedalen går i durken efter 15-20 varv är inte så konstigt. Man måste in och kyla tidigare (speciellt om du inte har riktiga skivor och belägg samt bromsvätska) |
||
Re: Justeringar för att få mest fart på bitarna
Jag tror som Rikard. Baserat på erfarenhet från min räser som är uppviktad till 1190 kg (för att hamna i en viss klass). Har orginal enkolvs ok, orginal skivor, enkel bromsvätsa men iofs lite tuffare belägg, men framförallt rejäl kylning. Nu vet jag iofs inte hur jämförbart det är, jag har ju drygt halva motoreffekten, antagligen flera 100 kg lättare trots uppviktning och kanske nästan lika bra orginalbromsar? _________________ Pär Hylander |
||
Det var en hel del tänkvärt och en del som jag inte väntat mig. Summerar jag vad som står ovan:
- R däck så klart - Kyl skivorna istället för att köpa fancy stuff. Och skulle det bli varmt igen, gå in i depå. - Skaffa ställbart chassi (fjädrar, dämpare och krängningshämmare?) - Lämplig camber Bilen kommer inte gå på gata mer än i entusiastsyfte så jag har möjligheten att ställa in den hyggligt extremt. Syftet är att ha så roligt som går utan att börja tävla. Helst ska det kunna gå att återställa bilen när "resan är över". Är det någon som har någon favoritlänk till leverantör av ställbart chassie? Med ett ställbart chassie finns det ett antal frihetsgrader att utforska. Hur svårt är det att "fatta grejen" med chassiet? och är det enkla grepp för att ställa om eller måste man ha bilen på lyft för att kunna ändra något? Finns det produkter för att kunna ställa om cambervinkeln med enkla handgrepp? Eller får man ta sig i hampan och lära sig hur det går till att ställa vinkeln själv? Gjuter ni själva lufkanaler till bromsarna eller finns det sådana detaljer att köpa? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Ang. kylning och och prestandahöjande bromsar. Visst fungerar det att köra på standardgrejer ibland och åka in och kyla men jag vet bilar som bara klarar 2 varv på t ex Mantorp sen måste dom in och kyla bromsarna. Inte så kul, då får man inget flyt i körningen. Det bästa tipset jag kan ge dig är att prova dig fram först med standard och sen uppdatera bromsarna om det nu skulle behövas (vilket är högst troligt om du kör med R-däck också..). Men var försikig när du kör med org. bromsarna. När dom väl fadar så gör dom det fort. Och då har du så gott som 0 bromsverkan och det är inte det häftigaste man kan vara med om när man t ex kommer in efter långa rakan på Mantrop mot Mjölbykurvan utan bromsar. ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1235 besök totalt |