| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche 996 GT3 eller inte?
|
7790 besök totalt |
|
För att inte bara vara oseriös i tråden, kan jag ju ge mina erfarenheter:
996 C2:an är definitivt en kompetent sportvagn. Det finns väl ytterst få bilar med 300hk eller mindre som är snabbare runt en bana. Lotus Elise och exige är väl 2 exempel som kan utmana. Samuels bil är lite moddad, men du körde väl jämnt med en F355 Chellenge bil på Anderstorps södra med din. Förarens insats ska iofs vägas in. Sen har ju inte snabbheten störst betydelse, köp det du gillar bäst av det du anser dig ha råd med. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Det va en 360 jag körde jämt med M3:an.
|
||||
|
Klart att man fixa en "standardbil" till bli ännu bättre än RS/GT3, det handlar ju "bara" om pengar. Men faktum kvarstår att...
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
I instruktionsboken till min 996 -01 står det något i stil med "Bilen får inte utrustas med däck avsedda för bankörning". Många har tolkat detta som att R-däck inte skulle vara tillåtna ur garantisynpunkt. Detta motäsges dock av att Porsche och Michelin för något år sedan skickade ut en gemensam reklamfolder där man hade tabeller för vilka Porsche modeller som kunde förses med Michelip Pilot Sport Cup (R-däck). 996:an var med bland de möjliga. Min teori är att passusen i instruktionsboken kastades in i "panik" när 996:an var ny och det inträffade en del motorras. Vore ju också intressant att få en juridisk definition av begreppet "däck avsedda för bankörning". Mig veterligen är också Porsche det enda bilmärket som har en sådan skrivning - inte så lite skrattretande med tanke på märkets image/marknadsföring i övrigt!! Nåväl, det finns ju folk som kört fullrace i ett par säsonger med 996:a utan torrsump och Michelin Cup däck utan motorras. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Hur kan det smörja för bra? Kan du förklara vad som skiljer motorsportoljetråget från det vanliga oljetråget? (förutsatt att båda är för torrsump...) Gärna med en bild eller två
Du kan PMa eftersom det kanske inte är superrelevant i denna tråden. EDIT: hittade länken som Maciej postade. VIll dock gärna fortfarande ha reda på vad som skiljer motorsporttråg mot original... |
||||
Möjligen när det gäller 944:a (jag kan för lite om dem). I fallen med 964 RS, 993 RS är det trolilgen inte ekonomiskt möjligt att bygga en kopia för rimliga pengar - men det beror förstås på vad man lägger in i begreppet "nära". När det gäller 996 C2 och 996 GT3 är det nog ännu svårare att göra detta för rimliga pengar. Skillnaden i pris mellan en C2 och GT3 CS är kanske 100 - 200 000 på begagnatmarknaden. För de pengarna får du INTE en ny motor, nya bromsar, hjulupphängningar, koppling, diff, växellåda, bur, bälten, stolar, fälgar och vingpaket. Däremot kan man säkert hitta en tysk C2:a som har t ex vingpaket, fälgar och lite annat godis. Byta lite chassikomponenter och få en mycket bra Porsche för en rimlig peng, men någon GT3:a blir det aldrig. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Den blå 964 fusk-Cup som Podium/Strandell-Nicklas byggde åt mig för några år sedan landade på klart under 250' och den kunde nog inte anses sämre eller tråkigare än en RS-92 på någon punkt, förutom ljudvolym och andrahandsvärde...
Nej, det är riktigt. Men för 200' kan man också välja att gå lite andra vägar än vad Porsche har gjort, du kan få en bil som är betydligt lättare än en GT3-a, du kan välja bättre dämpare och fjädrar etc. etc. Det blir som sagt varken någon bra investering, eller någon GT3-a - men det är nog ett nästan lika roligt sätt att spendera en halv miljon eller mer.
_________________ -- |
||||
Jo en duktig förare kan ju köra fort i det mesta, men det är ju en annan historia en den vi ältar här
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag är rätt kass än så länge så jag behöver det bästa man kan få!
|
||||
hehe så rätt så, men liten vill ha mer!
|
||||
|
Lite off topic kanske men är inte 996 turbo ett alternativ
? Känner till en viss Tomas P någonting som enligt en god vän sitter i styrelsen för Porsche klubben. Han har trimmat till 540hp och smiskar enlig uppgift såväl gt3 och gt2'or på bana. Det är klart att en 996 turbo är tyngre, understyr mer, har sämre känsla, har turbolag osv men 420 orginal hp som lätt låter sig trimmas uppmot 480 utan att byta så mycket om jag fattat rätt. Det effekt tillskottet beyder en del på tex nordslingan.
_________________ Avregistrerad användare |
||||
Det där med att "smiska" andra modeller eller bilar tycker jag är ointressant. För det hänger på föraren! om RedDevil-gänget kommit till ett banmöte så skulle en 150hk:s 944 från 83 åkt fortare än många GT2,GT3:or men det innbär ju inte att den modellen är snabbare än GT2/GT3
Givetvis om man tävlar under samma regelverk så kan man ju säga så men knappast på banmöten
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Den är faktiskt från -84
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Turbon är en fantastisk bil, särskilt om man ser till dess allround egenskaper. Sen måste jag som redan tidigare har gjorts hårt emotsätta mig uttrycket med bilar som "smiskar" andra bilar. om jag säger att förra året satt jag bakom ratten på min 964 C2 som "smiskade" en 996 turbo med Michelin cup däck på kinnekulle. Att min 964 samtidigt blev smiskad av en 911 carrera 3.2 som dessutom bara hade gatdäck, vad betyder det? Det måste väl ändå vara förarberoende till mycket större del en bilen annars vore det ju ett totalt underbetyg åt porsches utvecklingsingenjörer. Skillnaden mellan förare är betydligt större än bilarna, särskilt om man jämför 996 turbo mot en GT3 eller GT2 under banträffsomständigheter. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
|
Ursäkta uttrycket "Smiskar", en mer korrekt formulering vore kanske "kommer ikapp utan större problem" . Jag vet att det mest väsentliga för en bra tid är en snabb förare och inte en snabb bil. Om kärran vi snackar om är till salu beror det på att killen beställde en röd Ferrari 430 "F1" med sport avgassystem i höstas.
||||
Nu ska jag vara asjobbig och säga att oavsett formulering så är det ju totalt meningslösa argument. Man köper det som är roligast och passar ekonomin bäst. Det är en helt känslomässig process att bedömma vad som är kul eller snabbt eller rätt, kopplat till någon form av diffus förankring i ekonomin. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
||||
|
Jo klart man bara köper det man vill ha och det som passar ekonomin, det jag främst ville föra in i diskussionen var om inte en turbo är ett alternativ till en gt3 rent prestanda mässigt. Sedan hadde jag ett exempel där en 996 turbo var lika snabb eller snabbare än både en gt3 och en gt2.
||||
|
Well, för röra till debatten så finns här en film på en VW buss som rastar en GT3...
PÅ BANA! Håll till godo.Mindre kul läsning för dig som har GT2, GT3 och Turbos.... En VW buss som drar ifrån..... http://www.youtube.com/watch?v=4SW8C Hur grabbarna skruvade ihop maskinen kan läsas här : http://www.race-taxi.ch/ Kanske en VW buss blir ett bättre val än en GT3? _________________ Clabbe F |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche 996 GT3 eller inte?
|
7790 besök totalt |