Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ackerman - Vad gör han för mig?
2006 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Ackerman - Vad gör han för mig?

Har kollat lite på bilen, och har fått för mig att bilen går mot toe-out när jag svänger.

1. Är detta positiv eller negativ ackerman?

2. Vad kan detta tänkas innebära för för- och nackdelar? Förstår att detta är svårt att svara på rent generellt, men försök gärna!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Ackerman - Vad gör han för mig?

Rikard Ahlin skrev:
Har kollat lite på bilen, och har fått för mig att bilen går mot toe-out när jag svänger.

1. Är detta positiv eller negativ ackerman?

2. Vad kan detta tänkas innebära för för- och nackdelar? Förstår att detta är svårt att svara på rent generellt, men försök gärna!


Det gör att det blir enklare att styra för dig...... eftersom det yttre hjulet går en längre väg och faktiskt inte behöver svänga lika mycket som det inre......

hade det varit likadant som när du åker rakt fram så hade du förmodligen fått en kraftig understyrning.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm nu skall vi se om jag tänker rätt.

EDIT:
Det vart tvär FEL så jag sanerade
se mitt nästa inlägg.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Ett sedelärande faktum är att en stel pendelupphängd framaxel (såsom på en skrinda) ger perfekt Ackermann-styrning med neutral toe över hela styrutslaget.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Hmm, får nog förtydliga mig lite..

Innerhjulet måste förstås svänga mer än ytterhjulet då det följer en mindre radie. Dock så svänger mitt innerhjul med en ännu mindre radie än "den nödvändiga"! Detta får duga som en snabb förklaring just nu då klockan är allt för lite..

Får återkomma med någon form av illustration om jag är otydlig.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nu skiter jag i ord, det blir bara fel i mitt huvud.

Bild 1 och 2 styrarmrna skär bakom bakaxen.



Bild 3 och 4 styrarmarna skär framför bakaxen.




En utförlig förklaring av ackeman finns, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7426

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Dags att sparka upp en gammal tråd då jag nu fått min nya kuggstång på plats.

Har tagit en del mått och hoppades att man utifrån dessa kan räkna ut hur Ackerman ser ut på min Betta. Det blir ingen exakt vetenskap då vinklarna på hjulen var lite svåra att mäta med precision med det som fanns att tillgå för stunden..

Hjulbas 2470mm
Spårvidd fram 1390mm
Spårvidd bak 1350mm
Vinkel på ytterhjul vid max styrutslag 17,5 grader
Vinkel på innerhjul vid max styrutslag 23,9 grader

Utifrån detta får jag det till att linjer vinkelrätt mot hjulens respektive rullriktning skär varandra 1520mm bakom främre hjulcentrum. Ackerman skulle då vara 2470/1520=162%

1. Har jag räknat rätt?
2. Hur galet är 162%?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
Ackerman - Vad gör han för mig?
2006 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande