Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (12509 totalt) |
Köpråd: Porsche Boxster
Vet inte riktigt vilken forumdel som passar bäst, men 'here we go:' Köptips på den finska Porschen, Boxstern, tidiga modeller. Något man ska tänka på eller se upp med? Vanliga fel? Kul bil? Eller för slö och tråkig? C:a prisnivå i Sverige för de tidiga modellerna? Kostnad för försäkring storstad? Vad för enkla modifikationer finns det? Bonusfråga: skillnad mellan US och EU spec.? _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re: Köpråd: Porsche Boxster
Köp en S, eller åtminstonde 220hk varianten med sportchassie. S-en är i mitt ycke en helt annan bil (men kostar därefter) Enkla mods(vi utgår från en S): - släng in 4-p bälte, fungerar bra att fästa i bågen och fungerar med originalstolarna - justera om gas+broms så man kan toe-heala - bromskylningen är inte vad den borde vara, sätt på pagid eller dyl. + racebromsvätska - konfilter på insuget ger gött ljud....(men det är också allt) - R-däck lirar utmärkt med sportchassie (M030) som är obligatoriskt val om man köper en S (- eller eftermontera chassiekit (dyrt)) - man kan köpa GT3 bärarmar fram för att kunna ställa Camber fram. Nu har du en mycket, mycket duglig banracer Edit: En skillnad på US och ROW är att US är gjord i Finland medan de flesta europeiska bilar är monterade i Stuttgart. Om sista bokstaven i serienumret innan det bara blir siffror är "S" är bilen monterad i Stuttgart. ROW bilaran heter WPOZZZ... medan US heter WPOA.....(eller liknade) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
om det blir köp blir det en billig instegsmodell, alltså en vanlig Boxster och troligen importerad från USA.
Visst vill jag hellre ha en S, men helst vill jag ha en C2 eller en C4 eller en GT3 eller en Turbo. Så det får vänta... _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re: Köpråd: Porsche Boxster
Bas-Boxstern är för slö och tråkig, tyvärr. Vill du åka Porsche och nedcabbat skulle jag föreslå 964 Cab i stället. Går att hitta okej bilar runt 200'. (Sverker inom mig måste dock upplysa om att 964-an är relativt dyr att serva.) _________________ -- |
||||
Re: Köpråd: Porsche Boxster
om du tycker den är slö beror ju helt på vilka tidiga referenser du har. Har du haft en diesel merca från 80 talet tycker du säkerligen att en vanlig Boxster är jättepigg och rolig bil medans om du tidigare haft en 996 GT2 tycker du ju att Boxstern är långsam och tråkig. Jag tycker Boxstern är en jättetrevlig bil och skulle helt klart kunna tänka mig en men om du tycker om det kan ingen avgöra mer än du. Åk till Porsche Center eller annan bilhandlare och testkör så får du en egen uppfattning. Lycka till! |
||||
Saken är den att jag nog hellre köpt en miata än en 204hk bas-boxster.
Tryter pengarna och man är meksugen köper man en basboxter med kass motor och sedan köper man bättre begagnad 996 motor och bygger ihop...... ....garanterat rolig.... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Re: Köpråd: Porsche Boxster
Jämfört med vad jag har nu lär den garanterat kännas som en raket. Kommer ha en A3 Sportsback 2.0 TDI som bruks, bara den behagar produceras. Kommer säkerligen tycka att den inte är speciellt rolig, å andra sidan kan det vara kul att lära sig bilkörning från grunden i en välbalanserad bil som man vågar gasa fullt i snarare än en trimmad GT2. Dessutom kan man lägga pengarna på banträffar. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Tycker ni har helt fel ang Boxster 2,5 den är kul och inte alls så slö som ni få den att vara... Ligger man på och kör aktivt med den så går den faktist riktigt bra , den går självklart inte lika bra som en turbo , med det förstår man , Tycker den helt klart är värd stålarna!!!!
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||
Ärligt talat så tror jag Erik struntar i om Boxstern är slöare än en 996 Turbo det som en Boxster ägare är ute efter är väl ändå solbrännan?
![]() |
||||
Motor är ju inte allt, speciellt inte för att ha kul på banmöten (hälsar undertecknad som alltid är långsammast på rakan på PCS bamöten på R2-passen med 170 hk....)
Jag har ingen stor Boxstererfarenhet, men det lilla jag provat (endast på landsväg) så blev jag förbluffad över hur stabil den kändes men ändå verkade har väldigt pigg instyrning. Borde vara himla trevlig kombination av solbrännebil och slalom/banmötesvagn. Kändes faktiskt som en postitiv kombination av vår 944 S2 cab (stabil) och min 924-räser pigg, fast modernare och tystare. Dessvärre vet jag inte vilken sorts Boxster jag provade eller vilket chassi den hade, men den var gul ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Absolut inte. Handlar mer om att jag har möjlighet att komma in i en Boxster till rätt pris av olika anledningar. Jag skulle hellre köpa en Boxster med tak än en utan om det gick, och jag är den förste som gärna slår hål på myten att det är en hårfrisörskebil. Har ni inte läst förra EVo där Boxstern var snabbare/lika snabb som 911:an? _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
okej förtydligande.
Jag har bara provkört 204hk och 252hk boxster S. 204hk upplevde jag som för tung för motorstyrkan, och att "ickesportchassiet" var för mjukt. Jag blev duktigt besviken....och gick och köpte en miata istället =) Sedan har jag provat med tiptronic som är helt värdelöst. 220hk med sportchassie så tror jag det börjar likna något, det är bara att provköra. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Nya Boxster S, ja. Det går inte ens att jämföra en boxster med en S (gamla modellen). Boxstern är sedan mycket lättkörd jämfört med en 911:a _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
okie inte samma anledning som varför jag köpte en hehehe ![]() |
||||
Vad ligger servicekostnaden/försäkringen på en 993 kontra Boxster på ett ungefär? _________________ ![]() |
||||
Ungefär lika gammal, endast 2/3 av antalet cylindrar och lägre pris så landar man på en 968 CS. Det finns en massa andra bilar oxo såklart, men jag fick intrycket att PCS banmöten var med i planen och då är det praktiskt om det råkar vara just en Porsche. _________________ Pär Hylander |
||||
Försäkring vet jag inte men den är lägre på 993 än 928 och 944 turbo. Servicekostnaderna är förmodligen högre på 993 än Boxster men värdefallet borde vara mindre vilket i mina ögon ger en bättre totalekonomi. _________________ Anders Hansson |
||||
Det är stor prisskillnad på en Boxer av första årsmodell och en 993a. Fina 993or kostar ju som en Boxster S eller 996a medans en vanlig Boxster hittar man ju i Sverige idag från ca 200 000 och uppåt.
Porsche 968 CS är ju en grymt rolig bil som man köper billigare än en Boxster. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (12509 totalt) |