Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Replikafälgar eller inte vid bankörning?
1060 besök totalt
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Ska vara med på bl.a. Licenskursen den 14/4 på Sviestadbanan och på Gelleråsen i slutet på april.
M5'an har nu BBS RS2 split 20" med Pirelli Pzero vilket jag antar inte är optimalt vid bankörning eller konkörning. Min fråga är då;
1)Kan man snika och skaffa replikafälgar 17" och t.ex. R-däck för att minska tröghetsmassan (?!) eller tar ev viktskillnaden ut det jämtemot 20"?
2) Skaffa 17" alt. 18" org. bmw fälgar och vanliga gatdäck?
3)Spelar det stor roll om man väljer 17" eller 18" på acc, väghållning?

Det är självklart också en ekonomisk fråga eftersom jag antagligen säljer bilen nästa vår.
Tanken är att jag skiftar hjulen på ankomstplatsen. Kan säga att jag är en glad amatör/lekman men monterat KW coilovers, Eibach grövre krängare och hårdare bussningar i framvagnen.
Vad säger eliten?

Tack på förhand

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Replikafälgar eller inte vid bankörning?

Stephan B skrev:

Vad säger eliten?

Elit och elit.. Jag vet inte jag

Men jag säger: Kör för att det är kul inte för att vara snabbast. Välj de hjul som blir mest ekonomiska att köra på.

R-däck är inte på något vis nödvändigt även om det är kul. På en licenskurs är nog gatdäck att föredra även på din förhållandevis tunga bil.
Det är en licenkurs det är frågan om, inget sprintlopp..

Stockholm
Här sen Jul 2004

Jag tog licensen på Sviestad i oktober förra året på blöt bana.
BMW:s original 18" med Michelin Pilot Sport gatdäck dög alldeles utmärkt för dessa ca 20 varv (uppdelat i omgångar).
Även på torr bana har dessa däck varit tillräckliga för några snabba varv.

Vad det gäller fälgar så är det inte om det står BBS på dessa eller inte som avgör.

Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hobbe skrev:
Jag tog licensen på Sviestad i oktober förra året på blöt bana.
BMW:s original 18" med Michelin Pilot Sport gatdäck dög alldeles utmärkt för dessa ca 20 varv (uppdelat i omgångar).
Även på torr bana har dessa däck varit tillräckliga för några snabba varv.

Vad det gäller fälgar så är det inte om det står BBS på dessa eller inte som avgör.

ok, tack för hjälpen. Får bli 17" replika fälgar (om jag hittar med rätt ET) annars så blir det 18" med gatdäck typ michelin ps2.

Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Ett tips är annars att köpa ett set begagnade originalfälgar, finns ju gott om dem på Autopower till samma pengar som ett set nya replikor.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

En som jag tycker intressant aspekt på det här med replikafälgar och original till bmw:s M-modeller är att när jag frågade hos bmw varför vissa fälgar till e46 och e36 inte var godkända för m3, blev svaret att BMW inte ansåg att hållfastheten var tillräckligt hög. Med BBS fälgar är det säkert inget problem men kanske vissa andra...

/Johan B

1060 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande