Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4082 besök totalt |
|
||||
![]() om jag tillåts fortsätta på off-topic-spåret ett litet tag till, vad är EGENTLIGEN skillnaden mellan "production car" och det som inte är "production car" i sådana här fall? Att Ferrari Enzo med 349 innan produktionen ens börjar fastlagda ex är en "serieproducerad" bil kan jag köpa, men hur många Koenigsegg har gjorts och hur många planerar man tillverka? och hur mkt skiljer varje bil åt med tanke på den väl tilltagna möjligheten till individuella utrustningsval? Dauern finns i 13 exemplar och planen är tydligen att göra totalt 37 ex. När serierna är så små är det väl tveksamt om man kan prata om serietillverkning i någon egentlig mening, även om företaget är registrerat som biltillverkare? Jag tror att vad jag egentligen försöker säga är att 388 km/h är en enormt imponerande bedrift, för mig spelar det sedan ingen roll om det är ett officiellt rekord inom en viss kategori eller ej! ![]() Utöver det är jag ju mest intresserad av att få veta vad Koenigseggen kan prestera på Ringen... ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
jo, det är liknande diskussionen om vilken serietillverkad bil som är snabbast på 0-100
Rekordet innehavs av Tiger (Super Seven med 4x4 och dubbla Mc-motorer) och även där är då diskussion om den är serieproducerad eller inte.... Den tillverkas på fabrik, men inte i något vidare stort antal.. men som sagt.. var går gränsen ?? _________________ MackeMaehlum |
||||
Vi kanske kan enas om en rejsa.nu-standard om att exempelvis allt under 5 sek till 100, över 280 topp och under 8 min är objektivt sett snabbt?
Däremot säger ju siffrorna inte ett schmuck om körupplevelsen, jag inbillar mig att det t.ex. inbringar mer körglädje att smiska en Ford Focus RS runt Ringen än att plöja runt en Audi RS6. (Hoppas inte Erik B eller Göte läser detta... ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Som jag ser det är Koenigseggs två modeller en serieproducerad bil i sin ursprungsdesign, serieproducerad då den marknadsförs som en gatlegal bil under eget märke med urspringsdesign inom företaget som producerar den. Om man kikar på bilar som Ruf, Alpina, Dauer osv. är de underbara bilar men trots att de har unika chassinummer för företaget är grunddesignen inte sprungen ur det bolag som tillverkar dem.
Det skulle inte förvåna mig om Koenigsegg i framtiden kommer att ha ett liknande öde som andra nischmärken som Ferrari, Maserati, Rolls-Royce, Bentley och Lamborghini och köpas upp av en större biltillverkande koncern när de blivit ett etablerat märke och nuvarande ägare strävar vidare mot nya mål. _________________ Anders Hansson |
||||
_________________ Manne Lorentzon |
||||
Dom skriver att rekordet är "officiellt" men satt på en rundbana. Jag vet inte om rundbana kan användas vid världsrekordförsök i hastighet. Det ska vara rakt fram och köras i båda riktningar över kilometern inom en viss tidsrymd, även om det skulle vara knepigare att få upp farten på en rundbana. Undrar om banan är bankad? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag misstänkte det. Det ändrar ju på förhållandena en hel del vad gäller marktryck. I öknen så är det oerhört lätt att spinna runt, varför bilarna viktas i många fall. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Nått i den stilen borde det vara. Överskriften i tråden var dock "The Koenigsegg CCR breaks the World Record", för att sedan skrivas, "on February the 28th 2005, at 12.08 local time, the Koenigsegg CCR broke the production road car speed record, achieving a new official top speed of 388 (387.87) km/h at Italy's Nardo Prototipo proving ground". Aftonbladet talar dock inte om "världsrekord". Jag kanske är lite petig här men i mina ögon är "världsrekord" en term som inte kan användas hur som helst. Det kräver att bilen uppfyller regler och att körningen görs på rätt sätt. "Världens snabbaste sportbil" är ok i mina ögon. Man kunde vinna "Sveriges snabbaste sportbil" på Mantorp förut t,ex. Att slå "Världsrekord" däremot brukar många gånger inte vara lika lätt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Men det är väl världens snabbaste produktionsbil på Nardo i alla fall. skulle bli intressant att se hur den presterar på Nordslingan. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Jag hoppas verkerligen att ingen missförstår vad jag menar. Koenigsegg gör ett oerhört jobb. Dom behöver och är värda all respekt. Dom har åkt fortare än andra bilar av rang, och det spelar ingen roll att det är på en rundbana, särskillt som dom andra använt samma metod. Då håller jämförelsen. Det var BARA "världsrekord" begreppet som spökade för mig. När man väl står på Bonneville och ska åka i 400 så blir det andra puckar än vad man är van vid. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4082 besök totalt |