Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg CCR - Nytt rekord på Nardo.
<<   1, 2
4082 besök totalt
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003

ThomasT skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Hur fort var det den där tunade Porschen gick? Hette den kanske 9ff? De räknas väl som biltillverkare i Tyskland och produktionen är väl inte så långt från Ks volymer.
Går det att svänga med dem också?

9ff körde 388km/h som snabbast, Koenigsegg körde 388 km/h i snitt över 1km.
sen hade man tydligen plockat av lite delar från Porschen och ändrat under tiden man försökte slå rekordet medan ägget var standardkonfad.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

johann skrev:
Christian Eick skrev:
Vem har sagt att man måste ha en fin skinninredning? Det måste ju gå att beställa en racebetonad inredning med Sparco-stolar, mockaratt, nakna kolfiberpaneler etc om man är lagd åt det hållet!

Man har givetvis Recaro i en bil av den kalibern!

om jag tillåts fortsätta på off-topic-spåret ett litet tag till, vad är EGENTLIGEN skillnaden mellan "production car" och det som inte är "production car" i sådana här fall? Att Ferrari Enzo med 349 innan produktionen ens börjar fastlagda ex är en "serieproducerad" bil kan jag köpa, men hur många Koenigsegg har gjorts och hur många planerar man tillverka? och hur mkt skiljer varje bil åt med tanke på den väl tilltagna möjligheten till individuella utrustningsval? Dauern finns i 13 exemplar och planen är tydligen att göra totalt 37 ex. När serierna är så små är det väl tveksamt om man kan prata om serietillverkning i någon egentlig mening, även om företaget är registrerat som biltillverkare?

Jag tror att vad jag egentligen försöker säga är att 388 km/h är en enormt imponerande bedrift, för mig spelar det sedan ingen roll om det är ett officiellt rekord inom en viss kategori eller ej! thumbs up

Utöver det är jag ju mest intresserad av att få veta vad Koenigseggen kan prestera på Ringen...

Gotteborg
Här sen Okt 2003

jo, det är liknande diskussionen om vilken serietillverkad bil som är snabbast på 0-100
Rekordet innehavs av Tiger (Super Seven med 4x4 och dubbla Mc-motorer) och även där är då diskussion om den är serieproducerad eller inte....

Den tillverkas på fabrik, men inte i något vidare stort antal.. men som sagt.. var går gränsen ??

Brämhult
Här sen Aug 2004

Christian Eick skrev:
Utöver det är jag ju mest intresserad av att få veta vad Koenigseggen kan prestera på Ringen...

-Exaktemente!

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Vi kanske kan enas om en rejsa.nu-standard om att exempelvis allt under 5 sek till 100, över 280 topp och under 8 min är objektivt sett snabbt?

Däremot säger ju siffrorna inte ett schmuck om körupplevelsen, jag inbillar mig att det t.ex. inbringar mer körglädje att smiska en Ford Focus RS runt Ringen än att plöja runt en Audi RS6. (Hoppas inte Erik B eller Göte läser detta... )

Malmö
Här sen Feb 2004

Som jag ser det är Koenigseggs två modeller en serieproducerad bil i sin ursprungsdesign, serieproducerad då den marknadsförs som en gatlegal bil under eget märke med urspringsdesign inom företaget som producerar den. Om man kikar på bilar som Ruf, Alpina, Dauer osv. är de underbara bilar men trots att de har unika chassinummer för företaget är grunddesignen inte sprungen ur det bolag som tillverkar dem.

Det skulle inte förvåna mig om Koenigsegg i framtiden kommer att ha ett liknande öde som andra nischmärken som Ferrari, Maserati, Rolls-Royce, Bentley och Lamborghini och köpas upp av en större biltillverkande koncern när de blivit ett etablerat märke och nuvarande ägare strävar vidare mot nya mål.

Bromma
Här sen Feb 2003

Faller det in under titeln världsrekord? Det ska väl köras under andra oständigheter.
Inte sagt för att på något sätt förringa vad dom åstadkommit, det är bra gjort.
Göran Malmberg

Ängelholm
Här sen Feb 2005

Bromma
Här sen Feb 2003

Manneman skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,611873,00.html

Dom skriver att rekordet är "officiellt" men satt på en rundbana. Jag vet inte om rundbana kan användas vid världsrekordförsök i hastighet. Det ska vara rakt fram och köras i båda riktningar över kilometern inom en viss tidsrymd, även om det skulle vara knepigare att få upp farten på en rundbana. Undrar om banan är bankad?

Göran Malmberg

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Göran Malmberg skrev:
Undrar om banan är bankad?

Svar: ja.

Här sen Feb 2003

Atariman skrev:
Göran Malmberg skrev:
Undrar om banan är bankad?

Svar: ja.

Jag misstänkte det. Det ändrar ju på förhållandena en hel del vad gäller marktryck. I öknen så är det oerhört lätt att spinna runt, varför bilarna viktas i många fall.
Göran Malmberg

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det var väl så att det var rekord på just Nardobanan som jag fattade det.

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

MaZ skrev:

Nått i den stilen borde det vara. Överskriften i tråden var dock
"The Koenigsegg CCR breaks the World Record",

för att sedan skrivas,
"on February the 28th 2005, at 12.08 local time, the Koenigsegg CCR broke the production road car speed record, achieving a new official top speed of 388 (387.87) km/h at Italy's Nardo Prototipo proving ground".

Aftonbladet talar dock inte om "världsrekord". Jag kanske är lite petig här men i mina ögon är "världsrekord" en term som inte kan användas hur som helst. Det kräver att bilen uppfyller regler och att körningen görs på rätt sätt.

"Världens snabbaste sportbil" är ok i mina ögon. Man kunde vinna "Sveriges snabbaste sportbil" på Mantorp förut t,ex. Att slå "Världsrekord" däremot brukar många gånger inte vara lika lätt.

Göran Malmberg

Malmö
Här sen Feb 2004

Göran Malmberg skrev:
MaZ skrev:

Nått i den stilen borde det vara. Överskriften i tråden var dock
"The Koenigsegg CCR breaks the World Record",

för att sedan skrivas,
"on February the 28th 2005, at 12.08 local time, the Koenigsegg CCR broke the production road car speed record, achieving a new official top speed of 388 (387.87) km/h at Italy's Nardo Prototipo proving ground".

Aftonbladet talar dock inte om "världsrekord". Jag kanske är lite petig här men i mina ögon är "världsrekord" en term som inte kan användas hur som helst. Det kräver att bilen uppfyller regler och att körningen görs på rätt sätt.

"Världens snabbaste sportbil" är ok i mina ögon. Man kunde vinna "Sveriges snabbaste sportbil" på Mantorp förut t,ex. Att slå "Världsrekord" däremot brukar många gånger inte vara lika lätt.

Göran Malmberg

Men det är väl världens snabbaste produktionsbil på Nardo i alla fall. skulle bli intressant att se hur den presterar på Nordslingan.

Bromma
Här sen Feb 2003

sweanders skrev:
Men det är väl världens snabbaste produktionsbil på Nardo i alla fall. skulle bli intressant att se hur den presterar på Nordslingan.

Jag hoppas verkerligen att ingen missförstår vad jag menar. Koenigsegg gör ett oerhört jobb. Dom behöver och är värda all respekt. Dom har åkt fortare än andra bilar av rang, och det spelar ingen roll att det är på en rundbana, särskillt som dom andra använt samma metod. Då håller jämförelsen.

Det var BARA "världsrekord" begreppet som spökade för mig. När man väl står på Bonneville och ska åka i 400 så blir det andra puckar än vad man är van vid.

Göran Malmberg

Koenigsegg CCR - Nytt rekord på Nardo.
<<   1, 2
4082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande