Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320is -89 *såld* | 1, 2 >> 10020 besök totalt |
Nu har det gått drygt 2 veckor sedan jag hämtade/köpte bilen. Jag har letat efter en E30 en längre tid, haft funderingar på både 318is och 325i. Läst här på rejsa om den fina balansen i 318is men efter att fått åka med Becker i hans 325:a så insåg jag att jag ville ha lite pulver också. Var inne på att skaffa 325i och sedan montera dieselvev och övriga spec. i M20-motorn för att få 2,7liters slagvolym men konstaterade att en 320is skulle inte vara mycket dyrare än en välskött 325. Då 320is är en ovanlig bil i Sverige har jag letat i Tyskland men sprang på den här som fanns i Sverige vilket innebar att någon annan redan hade gjort allt arbete med registreringen. Vet inte mycket om historien om bilen innan den kom till Sverige mer än att konstaterat att den såldes som ny i Brescia i Norditalien av en BMW-återförsäljare vid namn Nanni Nember. Bilen ska ha rullat 15 700 mil vilket förhoppningsvis stämmer. Jag har än så länge inte kunnat hitta någon rost vare sig på skärmkanter, a-stolpar, dörrkanter eller bagagelucka, mer än en antydan till en liten fläck i hjulhuset bak just i sprutet från hjulen. Hoppas att jag inte får någon tråkig överraskning när jag ska demontera panelerna (från M-Technik paketet) på dörrarna för att kontrollera skicket.
Bil BMW 320is E30 1989 2-dörrars Lachssilber metallic (Salmon Silver metallic (203)) M-Technik II Motor och drivlina Motor: S14B20 utan katalysator från fabrik Volym: 1990cc Borr x Slag: 93.4x72.6 [mm] Ventiler/cyl: 4 Effekt: 192hk@6900rpm Vridmoment: 210Nm@4900rpm Växellåda: Getrag 260, manuell 5-växlad 25% Diff.broms Chassie original M-Technik sportchassie från fabrik Fram: MacPherson Bak: Delad bakaxel med spiralfjädrar Bromsar Fram: Ventilerade skivor Bak: Solida skivor Däck & Fälg 14"x6,5" BMW-original kryssekerfälg Utrustning -Sportstolar -Elbackspeglar -Elfönsterhissar -AC (dock ur funktion => redan urmonterad) -INGEN taklucka -ABS -M-Technik II exteriör -M-Technik chassie Övrigt -Köhler avgassystem -Köhler chip Planer Jag har inte lika extrema planer som jag sett att de andra 320is-ägarna här på rejsa har, även om jag hoppas på att om några år ha en bil med fullbur och som gatregistrerad går att tävla med i ev. BMW-cupen. Kommer att ta planeringen säsong för säsong. Bilen kommer att användas som "bruksbil" med syfte att transportera mig mellan Göteborg och Småland vid hembesök och på helgerna hitta ut i RS-bana och på bana. Förhoppningsvis försvinner bruksstatus med åren... Det första som ska göras är att lackera frontspoilern och montera denna, då förre ägaren hade haft en incident med en postlåda men fått ut ljusinsats och spoiler på försäkringen. Sedan är jag i valet och kvalet om styling. Nu sitter det svarta tonade blinkers på men jag funderar på antingen köra strikt original orange eller skaffa vita, får väl leka lite i photoshop... Däcken som sitter på fälgarna är utslitna och jag anser att 14" är lite för små. Ska försöka få tag på antingen 15" krysseker, 15"/16" Alpina eller andra passande fälgar. Har tänkt sko dessa med Bridgestone S03 PP som jag fattat det som ska vara en bra kompromiss för gata och bana. Som bilen såg ut när jag hämtat den. Fick paket _________________ /David Söderblom |
||||
|
||||
|
||||
Nu har ju ngn redan givit mig en liten försmak på hur dendär vagnen såg ut...
om jag vill ha en? Nä, vad får dig att tro det? Hoppas du tittar ut på ngt BMW SC-möte. |
||||
_________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
En till 320is! Välkommen Snart är vi lika många som 318is maffian!
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Efter att sett bilder på bla din bil så lutar det mot original. Tack för alla positiva kommentarer!! _________________ /David Söderblom |
||||
Japps, så köper jag dina gamla ! Sidoblinkerserna är väl tonade också va? Jag har vita att byta med _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Preferred supplier of racetracks: www.bmwsc.com
Välkommen! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det var inte jag som beställde dem, utan det var föregående ägaren som fick ut dem på sin försäkring. Det skiljer sig lite på reflektorn, men är inget som jag stör mig på... Folxam: Angående blinkersen kan jag tänka mig att sälja dem när jag monterat original. Fick med original på köpet men ett av de främre glasen är spruckna så jag måste ha tag på nya. _________________ /David Söderblom |
||||
Jag störde mig inte heller på att ha olika, men till slut började jag störa mig på att folk skulle påpeka det hela tiden |
||||
Hör av dig bara ... EDIT : Andra gången jag glömde att säga : Fin bil jag är inte ett dugg avundsjuk _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Var ett tag sedan jag uppdaterade den här tråden. Har haft lite problem med att motorn gått varm och nu till slut börjar jag få ordning på det. Märkte att temp.mätaren steg och låg över normal även vid landsvägskörning och att elfläkten aldrig gick. Trodde först att det var fläkten det var fel på så jag demonterade kylsystemet och provade den direkt på batteripolerna men den gick precis som den skulle. Bytte sedan temp.givare vilka jag i efterhand insåg inte hade något med fläkten att göra. Varmkörde och konstaterade att mha AC-knappen kunde jag aktivera fläkten då den alltid går när AC är inkopplad, passade även på att känna på kylslangarna och kände att det var stor skillnad mellan ingående och utgående på kylaren. Fick för mig att byta termostaten (vilken inte är helt gratis till S14-motorn), sedan dess har motorn hållt temperaturen perfekt och går nästan aningen kall vid landsvägskörning. Problemet som kvarstår är när bilen står i ex.vis köer med motorn igång och det hjälper inte med elfläkten (som fortfarande inte aktiveras automatiskt, har även bytt de två relän som styr den). Angående fläkten så är det väl antingen kabelbrott eller fel på givaren som (jag numera vet) sitter i termostathuset. Funderar på om det kan vara kylaren som är lite igensatt, den har ju ändå 15 år på nacken, visserligen spolade jag ur den när jag hade isär kylsystemet men det kan ju sitta mycket skit i den. För när motorn gått lite över normal temperatur kyls den bättre när man får lite varv på maskinen, som om vattenpumpen tvingade igenom vattnet. Syntomen på en dålig vattenpump vet jag inte, så upplys mig gärna eller kom med andra tips angående detta.
Har även bytt gaswire, kamkedjesträckare (från S52-motorn), tändstift (vilket var ett slit då någon monterat de gamla med 18mm skalle, fick skaffa 18-hylsa och svarva ner denna för att få loss dem) och bytt till rekommenderad Castrol motorolja. Körde på Uråsa med Attitude förra söndagen och tyckte att bilen gick bra men det största problemet var väl däcken, vilket jag inte är förvånad över. Då jag inte hittat några fälgar som jag vill ha har jag inte skaffat några nya däck heller. Än så länge så halkar jag bara runt på 14" Pirelli från tidigt 90-tal. Är på jakt efter ett par 16" Hartge så är det någon som har eller vet någon som har en uppsättning så får ni hojta till , skicket spelar ingen större roll, bara de inte är skeva eller helt sönder skrapade och jag är inte sugen på att betala några fantasisummor heller för den delen. Exteriört har det hänt lite också. Frontspoilern har varit på lack och är monterad, har även bytt ut alla tonade blinkers mot orange original dito. Original ratten är tillbakamonterad tills jag skaffat mig en vettigare ratt. När jag köpte bilen satt det en Luisi ratt som var så liten att jag såg inte hastighetsmätaren mellan 80 och 160 km/h. Även original stolen ska så småningom få flytta på sig mot en som är mer svängvänlig. _________________ /David Söderblom |
||||
Din bil ser också väldigt fin ut David!
Har du någon aning ifall det är någon skillnad på den italienska och den portugisiska spec-en? Jag har förresten 4 st 15' original krysseker liggande som är raka, men utan centrumkåpa. intresserad? däcken är slut... /Patrik _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
Har inte hänt speciellt mycket med bilen i höst mer än ett mindre problem som löstes. Bilen bestämde sig för att gå på tre sedan på två och sedan inte alls. Lokaliserade felet till tändsystemet och bytte fördelare, rotor och tändkablar. Sedan gick bilen som den skulle igen. Nu i vinter blir det mest översyn och byte av dåliga slangar och packningar till att börja med. Får se vad ekonomin och tiden säger senare.
Fått tag på 16" Hartge-fälgar (7.2kg/st=lätt??) som ska fräschas upp och på dem ska en uppsättning däck jag kom över billigt (375:-/st ) från Dahlbäck monteras. _________________ /David Söderblom |
||||
Såldes i Italien och Portugal pga underliga skatteregler för bilar över två liter cylindervolym. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320is -89 *såld* | 1, 2 >> 10020 besök totalt |