Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ny ventilteknik!!
<<   1, 2
3090 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



superMOG skrev:
Andreas Lidström skrev:


Sen är jag inte så säker på att du hittar kammar i alla de senaste F1-motorerna.


-Renault körde väl med elektromagnetiskt styrda ventiler (dvs utan kammar) för några år sen om jag minns rätt...fick dom ordning på det tro

Det där är nåt rykte som har cirkulerat men troligtvis inte sant. Var nån som spekulerade vilt och sedan blev det en "sanning".
I nåt gammalt nummer av RaceTech påstår Mario Illien att det inte kommer att fungera inom överskådlig tid. JAg kommer inte ihåg alla anledningar, men jag tror det var nåt med hög energiförbrukning, hög vikt på helt fel ställe och dålig precision. F1-ventilerna följer kolven med nån tiondels mm tillgodo för att maximera öppningsarean. Inte så lätt att få tillförlitligt och exakt med elektromagnetisk eller helt pneumatisk styrning. Man får ju inte missa en enda gång. Desmodromiskt styrda ventiler var det också nån nackdel med, men kommer inte ihåg vad. Kanske spel, eller ventilacceleration?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Man har vetat rätt länge att vanliga tallriksventiler inte är speciellt optimala ur strömningssynpunkt. På 30- och 40-talen användes slider istället för ventiler. En lös cylinder (slid) med hål för gasväxlingen monterades innanför cylindern som hade motsvarande hål. För gasväxling vreds den inre cylindern så att kanalen öppnades. Problem: Värmeöverföring, friktion, hållfasthet....

Bild ur "Bilmotorer och Motorbränslen" av Nils Gustafsson (1942)


Det går att göra ännu mer komplicerat. Om en slid är bra måste ju två vara ännu bättre eller hur?

Bild ur: "Schnellaufende Verbrennungsmotoren" (The Internal Combustion Engine) av Harry Ricardo (1932)


Hmmmm... Få se nu... Om man gör en keramisk slid med Nikasil beläggning och en keramsk cylinder utanpå..... Oljekyld kolv och hydrauliskt styrd slid... .....


_________________
Sten Isaksson
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Slidventil som "insugventil" används väl på en del 2-takts-gokart-snurror,
någon som kan bekräfta?
Men då har man hjälp av olja i bränslet!
I det här fallet blir det ju en del saker som "händer"
Värme, sot och skit, rotationen, slitage, expansion!

Tolkade texten som att graden av tätning styrs av trycket i cyllen!?

Citat:

The seals are a floating type and are also made of a ceramic material. They have two piston rings and are floating in a small cylinder-type chamber, they are activated by the compression and the combustion strokes of the engine which allows 100 percent sealing effectiveness, when compressed.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



På snöskotrar har man lite olika lösningar, blandannat med slidventiler, och på nyare maskiner så har man bränsleinsprutning i överströmningskanalen, så man får ingen soppa på insugsventilen. istället har man den separatsmord.


Spirou944t skrev:
Slidventil som "insugventil" används väl på en del 2-takts-gokart-snurror,
någon som kan bekräfta?
Men då har man hjälp av olja i bränslet!
I det här fallet blir det ju en del saker som "händer"
Värme, sot och skit, rotationen, slitage, expansion!

Tolkade texten som att graden av tätning styrs av trycket i cyllen!?

Citat:

The seals are a floating type and are also made of a ceramic material. They have two piston rings and are floating in a small cylinder-type chamber, they are activated by the compression and the combustion strokes of the engine which allows 100 percent sealing effectiveness, when compressed.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
ny ventilteknik!!
<<   1, 2
3090 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande