Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3090 besök totalt |
Det där är nåt rykte som har cirkulerat men troligtvis inte sant. Var nån som spekulerade vilt och sedan blev det en "sanning". I nåt gammalt nummer av RaceTech påstår Mario Illien att det inte kommer att fungera inom överskådlig tid. JAg kommer inte ihåg alla anledningar, men jag tror det var nåt med hög energiförbrukning, hög vikt på helt fel ställe och dålig precision. F1-ventilerna följer kolven med nån tiondels mm tillgodo för att maximera öppningsarean. Inte så lätt att få tillförlitligt och exakt med elektromagnetisk eller helt pneumatisk styrning. Man får ju inte missa en enda gång. Desmodromiskt styrda ventiler var det också nån nackdel med, men kommer inte ihåg vad. Kanske spel, eller ventilacceleration? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Man har vetat rätt länge att vanliga tallriksventiler inte är speciellt optimala ur strömningssynpunkt. På 30- och 40-talen användes slider istället för ventiler. En lös cylinder (slid) med hål för gasväxlingen monterades innanför cylindern som hade motsvarande hål. För gasväxling vreds den inre cylindern så att kanalen öppnades. Problem: Värmeöverföring, friktion, hållfasthet....
Bild ur "Bilmotorer och Motorbränslen" av Nils Gustafsson (1942) ![]() Det går att göra ännu mer komplicerat. Om en slid är bra måste ju två vara ännu bättre eller hur? Bild ur: "Schnellaufende Verbrennungsmotoren" (The Internal Combustion Engine) av Harry Ricardo (1932) ![]() Hmmmm... ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Sten Isaksson |
||||
Slidventil som "insugventil" används väl på en del 2-takts-gokart-snurror,
någon som kan bekräfta? Men då har man hjälp av olja i bränslet! I det här fallet blir det ju en del saker som "händer" Värme, sot och skit, rotationen, slitage, expansion! Tolkade texten som att graden av tätning styrs av trycket i cyllen!?
_________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
På snöskotrar har man lite olika lösningar, blandannat med slidventiler, och på nyare maskiner så har man bränsleinsprutning i överströmningskanalen, så man får ingen soppa på insugsventilen. istället har man den separatsmord.
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3090 besök totalt |