Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7282 besök totalt |
Ultimata bil konfigurationen för Modpsort/roadsport?
Som jag tolkat reglementet: Vikt 1002kg (min 1001kg för fri däcksstorlek) dvs. Ordentlig däckbredd kanske 265 fram 335 bak? Vad gäller kring däck, slicks? r-däck? Exvis en BMW M5 motor på enl. Org. papper 400hk Ger en vikt/effekt 2,505 (Min gräns för modsport 2,5kg/hk) I mina ögon borde detta bli den ultimata Modsportvagnen, minsta vikt med maximala däcksgrepp och maximal effekt! Någon som kan reglementet? |
||||
Re: Ultimata bil konfigurationen för Modpsort/roadsport?
http://www.spvm.se/ _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
FSN; Jag läste igenom regelverket igen och tolkar det som att det är fria däck oavsett vikt i Modsport medans roadsport anger 1001 kg som min gräns för fri däcksstorlek utan effekttillägg.
Däck fritt, innebär det att man kör med slicks? |
||||
Modsport: Ja, såvida det inte regnar! ![]() Roadsport: Alltid E-märkta R-däck _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Va, kör man inte slicks som allväders gummi?
![]() Då en annan fråga, om man köper en helt org. motor på säg 320hk coh bilens vikt ca 1025kg (ca 3,2kg/hk) hur behöver man styrka motorns org. effekt? I mina ögon borde en bil enl. Ovan vara en klart bättre konfiguration än en lättvikts seven eller likn, med tanke på den fria däcksstorleken. |
||||
Är det inte en beräknad effekt som gäller och inte riktig effekt? _________________ Anders Hansson |
||||
Är motorn helt omodifierad så används av biltillverkaren angiven effekt. Är väl inte helt tydligt angett hur man styrka att motorn är omodifierad, men ngnstans står det t.ex att man ska tillverkarens spec på kammen med sig. _________________ Pär Hylander |
||||
I Roadsport däremot..... Jag har aldrig varit med om att de krävt att se spec/intyg på att motorn verkligen är orginal. Det blir väl egentligen bara aktuellt om någon lämnar en protest och i så fall måste den väl plockas isär och granskas av någon?! För en gatregad bil tittar de bara på registreringsbeviset (i Roadsport måste bilen ju vara regad med en motor som faktiskt sitter i). Fast hur gör de i Modsport? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Det är ju inte helt enkelt att se på motorn om den är omodifierad, motorn i min bil har ju 220 hästar enligt regbeviset men det är det nog svårt att övertyga någon om. _________________ Anders Hansson |
||||
Wankelsport; Jag var nog lite otydlig men mitt tänkta recept på 1025kg/320hk var tänkt som en roadsport bil. Har svårt att tro att sevenbilarnas låga vikt kan kompensera mot 265/335 däck???
Pär hylander; Att motorn är org innfattar det också avgas (headers+racekattar) och luftfilter? Specen på kammen bör gå att få tag på då motorn är köpt fabriksny ![]() TACK Alla, för era svar! Jag hoppas kunna ställa upp med något roligt under nästa höst ![]() |
||||
Nä, det förutsätter moral hos chaffisarna. Jag hade en svensksåld 944 turbo -89, alltså 250 hk motorn. Den var på 220 hk enligt regbeviset. Men i det fallet är det nog mkt svårt att faktiskt upptäcka skillnaderna. Det är ju om jag minns rätt bara en annan impeller i turbon, andra spridare och annan mjukvara. _________________ Pär Hylander |
||||
Avgassystemet är fritt tror jag. Reglementet är inte så så väldans omfattande textmässigt, rätt snabbt att ögna igenom: http://www.spvm.se/reglemente.php En grej tillkom i det har jag för mig efter att en Westfield XRT2 ställde upp, typ "bilen får inte vara byggd för racingändamål från början" eller så. Så läs på innan du ger dig på att bygga om det är gatregad "trackday car" du har tankarna på. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag skummade igenom roadsport reglementet........och ser att man äntligen verkar ha rättat till orättvisorna i däcksbrädder.
Detta gör ju att inte Sevenbilarna är oslagbara längre..... ![]() Nu blir jag ju tvungen att bygga en RoadSportCobra igen........ ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det tycker jag absolut du ska! ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() ![]() ![]() Hur ser receptet ut på en sådan? Vilken maskin? Vilken vikt ungefär? Chassie likt det på Novan eller är det helt annorlunda på dina Cobror? Bläddrade i MGCC medlemsmatrikel häromveckan, såg ngn medlem som har en Butterfly Cobra ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Butterfly; Precis, jag tror du ser samma sak som jag i att bygga lagom tungbil med lagom motor med breda däck
![]() Pär Hylander; Avgas system fritt, perfekt!. Bilen blir en gatgodkänd "look a like" bygge där chassiet desginas helt från grunden. Bilen som ligger till grund är från början inte en tänkt tävlingsbil. Hur är det med fälgar? någon som vet om kolfiberfälgar är godkänt, FIA reglerna säger att fälgar ska vara tillv i metaliskt mtrl. Inga regler som förhindrar att man använder centrummutter? Jag har läst igenom regelverket fler än gång och tycker att de finns ganska många hål men jag tillverkar bilen efter vad som skrivs och det som inte finns där får isåfall bli ett senare problem |
||||
Det mesta när det gäller hjul och liknande är "fritt om godkänt av Svensk Bilprovning". Bilen ska alltså kunna besiktas i det utförande den tävlas med vilket innebär att du kan köra med vilka fälgar du vill så länge de inte är olagliga på något vis.
Regeln om att bilen inte får vara byggd uteslutande för tävling känns tyvärr lite tandlös. Många av de amatörbyggen (mest sevenbilar) som körs i Roadsport används knappast för något annat än tävling och borde ju också stoppas i så fall. Det gäller dock inte alla, så alla ni sevenåkare ska inte känna er påhoppade. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Angående luckor i reglementet gäller SBFs regler om racing. Och sedan resp klassregler.
http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Reg Det finns ingen originaleffekt i modsport. Man räknar alltid på motorn. Regeln i Modsport ang. rena tävlingsbilar är till för att stoppa fabriksbyggen. Man kan säga att en Modsportbil ursprungligen är en Roadsportbil vars förare byggt om den så att den inte längre klassar in i Roadsport. En ren tävlingsbil torde inte gå att få igenom SBP. Kitcars i modsport måste dock ha en förebild. Man kan tydligen inte konstruera sin egen påhittade konstruktion. Eftersom man kan bygga en bil efter eget huvud och få den godkänd hos SBP, kan man köra Roadsport. Vilket ger att man sedan kan bygga vidare och köra Modsport. Antingen har jag inte begripit, eller så finns en inkonsekvens i reglerna. _________________ Anders Hofverberg |
||||
Roadsport/Modsport
Anders!
Jag tycker du verkar ha begripit det mesta, men det är nog så att reglerna inte är glasklara. Det här med kitcars och förebild stämmer numera. Då måste man dock komma ihåg att det svenska "översättningsspöket" troligen är med och trasslar till det: vi brukar i detta land gärna blanda ihop begreppen kitcar och replika. Kanske skulle det ha stått en replika måste ha en förebild? Jag menar, bara för att en bil är en kitcar kan det ju vara "äkta", eller hur? Se bilar som Lotus och Marcos, som båda såldes som färdigbyggda OCH som kitcars. Är den ena mindre äkta än den andra?? Ditt scenario att gå med ett hembygge via Roadsport och sedan in i Modsport tror jag inte funkar. Med förebild i det avseendet syftas på nåt som har sålts/byggts på öppen marknad. Skulle Modsport ha handlat om ett prestigefyllt Världsmästerskap, skulle man ha blivit tvungen att blanda in homologeringar och klassningar. Den nya organisationen bakom sportvagnsserien, SPVM, har ju dessutom sammanställt en lista över godkända bilar som nog är tänkt att guida in den nyfikne. Ett tips till N-Joy Motorsport: som andra redan påpekat handlar det om olika effekter. Modsports teoretiska effekt räknar du enkelt ut via tabellerna i reglementet. En annan skillnad mellan Roadsport och Modsport är ju också störtburen, som det är krav på i Modsport men bara rekommendation i Roadsport (båge räcker). Kolla också på SPVMs sida att bilen finns med bland de godkända. Lycka till! / Bo A, kontaktperson Modsport _________________ Bo Anckarman |
||||
Funderade lite på detta idag med några kompisar. Ett rörramsbygge med Renault 5-look och mittmonterad SAAB turbo motor borde kunna vara både rimligt att bygga och bli bra. Renault 5 turbo (eller vad den hette) hade ju mittmotor och borde kunna funka som förebild. Alternativt bygger man en replika av Toyota MR2.
Men konceptet med mittmonterad motor från en framhjulsdriven bil borde funka ganska bra. |
||||
Re: Ultimata bil konfigurationen för Modpsort/roadsport?
För det första måste det vara en sportbil, och en M5 räknas väl inte dit? _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7282 besök totalt |