Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Smart Roadster/Roadster-Coupé
1, 2   >>
3159 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Har någon sett nån test av den nya varianten av Smart-temat? Tanken låter ju god och jag tyckte den vanliga Smart var kul att köra.
Deras filosofi verkar riktig:
1. Hastighet mäts på pulsen.
2. Körglädje har inget att göra med hästkrafter.
3. Halva vikten fördubblar prestandan.
4. Ju lägre tyngdpunkt, desto bättre i kurvor.
5. Skönhet är en fråga om proportioner.
6. Den kortaste vägen är omoralisk.
7. Att vara innovativ är att inte kompromissa.
8. Den, som vill känna, måste köra.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Evo gjorde ett test för ett tag sen , de ville likna den vid en gamal 911 riktigt trevlig alltså , själv har jag haft förmånen att se 4-5 st protptyper på rv40 mellan jönköping och borås såg riktigt kul ur ,hoppas bara inte priset springer iväg

Shoppingclion
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fredrik L skrev:
Evo gjorde ett test för ett tag sen , de ville likna den vid en gamal 911 riktigt trevlig alltså , själv har jag haft förmånen att se 4-5 st protptyper på rv40 mellan jönköping och borås såg riktigt kul ur ,hoppas bara inte priset springer iväg
Tyvärr verkar priset bli lite väl högt. Enligt en säljare på Smart Center så hamnar de dyraste runt 200 000kr. Han visste inte speciellt mycket utan hänvisade mig till Bilsalongen i april.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Helt klart en underbar lista av deviser Gäller bara att det är förankrat i verksamheten på riktigt o inte bara påhittat av en reklam-copywriter....

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag lyckades hitta rätt nummer av evo (46, 0ktober 02) och deras kommentarer är snudd på väl positiva.
"Never before has a DaimlerChrysler product felt so connected, so mechanically accurate in its guidance systems, so, well... flingable"
"It's lika an Elise without the shocks and rattles, similarly supple and expertly damped"
"The steering ratio is the same for both, so is the sharpness and ultralinear response, but with assistance comes a kind of viscous-damped feeling which swamps the torrent of tiny inputs that brings the unassisted system alive and kindles memories of...yes...a pure-helmed 911. An RS Carrera 2.7, say."

Det är ju ingen raket rakt fram (0-100km/h på 11,9 och toppfart 112mph), men de gav den fyra stjärnor.

Luleå
Här sen Dec 2002

Lennart skrev i en annan tråd.
Citat:
Tyvärr verkar inte deras nya leksak riktigt hålla hela vägen.

Vad är problemet, det lilla jag sett av bilen verkar intressant!

/Magnus

BMW 318i E21
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Lundberg skrev:
Vad är problemet, det lilla jag sett av bilen verkar intressant!

/Magnus
De svenska tester jag har läst har anmärkt på att det växlar för långsamt och att motorn är för trött ut ur kurvor. Jag ska prova själv innan jag dömer ut bilen. Att coupén hamnar bortemot 200 kkr är ju inte heller så kul. För samma pengar får man ju en Cooper S utan utrustning...

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Säga vad man vill om priset på Smart Roadster, men man sitter för jäkla skönt i dem!

En 82hk Roadster Coupé hamnar på 219 800kr som jag vill ha den.
En 163hk Cooper S hamnar på 239 000kr under liknande betingelser.
Vad kostar de begagnade om ett år?
Livet är hårt!

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När kommer kapitlet "Smart Roadster" i serien "Mäkinen provkör" att presenteras för rejsa.nu-läsarna?

(Har du bokat provkörning?)

Rice and shine
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Lennart Mäkinen skrev:
"It's lika an Elise without the shocks and rattles, similarly supple and expertly damped"

Grrr
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lars Falk skrev:
När kommer kapitlet "Smart Roadster" i serien "Mäkinen provkör" att presenteras för rejsa.nu-läsarna?

(Har du bokat provkörning?)
"Mäkinen provkör" lär dyka upp på ett annat forum när de hittar en bil de vågar låna ut till mig. Jag trodde inte det skulle vara en så positiv upplevelse att bara studera bilen på plats. Den ser ju riktigt trevlig ut! Svart med svart "Tridion" så ser den inte lika mycket leksak ut...

Elise,
Äras den som äras bör. Det där är ju inte mina synpunkter (utan evos) för jag själv har varken åkt Elise eller Smart Roadster. En Elise har jag inte ens tryckt ner min kropp i. Är de skramliga?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Lennart Mäkinen skrev:
jag själv har varken åkt Elise eller Smart Roadster

Du får gärna åka med mig på nästa gemensamma banträff.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Elise skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
jag själv har varken åkt Elise eller Smart Roadster

Du får gärna åka med mig på nästa gemensamma banträff.
Toppen! thumbs up
Då får jag min nyfikenhet stillad! Du verkar ju kunna hålla den på vägen

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Den här tråden är ju lite bedagad, men jag provade en Smart Roadster-Coupé idag och det var fruktansvärt roligt. De som absolut behöver massor av accelerationskraft lär inte jubla, men för mig är kurvtagningsegenskaperna betydligt viktigare. Det är inte ofta man skrattar högt för att man har kul bakom ratten, men det kom jag på mig själv med att göra.
Jag förstår fullt och fast var folks positiva omdömen kommer ifrån och nu ska jag bara fundera över hur praktisk den egentligen är.

Negativt: Den växlar fortfarande ganska långsamt och dessutom växlar den automatiskt när man når maxvarvet på en växel. Det kan leda till överraskningar om det händer på ett krön som svänger för den slutar tillfälligt att driva och då får man "lite" svängeffekt på bakvagnen.

Lund
Här sen Dec 2002

oooh, jag såg en dylik idag på rejset i malmö sjuuuukt häftig bil!!! synd bara att de inte kunde levererat den med en vettig manuell låda. Jag undrar om de hade låtit mig prova en... Om jag tog med mor kanske?

habegär

Här sen Jan 2003

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Borttaget, måste fatta hur jag lägger in bilden på smartroadstern som jag såg i Mora härom veckan
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Såg en Smart Coupé idag faktiskt. Riktigt fräsch, men den gav inte dendär riktiga "Wow-effekten" som jag hade väntat mig. Men jag betvivlar inte att den har rejält med ASWD (Automatic Smile When Driving) inbyggt.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Björnson skrev:
Borttaget, måste fatta hur jag lägger in bilden på smartroadstern som jag såg i Mora härom veckan
Undrar du hur du lägger in bilder i forumet? Läs tråden med reglerna för forumet så står det där hur du gör

https://rejsa.nu/regler

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Dagens lyft av en uråldrig tråd gör jag nog nu...
Normalt sett brukar mitt intresse för Smart Roadster väckas av att jag får bränsleräkningen från Volvofinans, men jag satt och läste en tidning där de hade intervjuat Gordon Murray när intresset dök upp igen. Uppenbarligen kör herr Murray Smart Roadster till vardags så då kan det väl inte vara helt fel?
Har någon sett en beggad Smart Roadster till salu nånstans? Några måste de väl ha sålt fastän det fortfarande finns gott om osålda 03:or...

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
... finns gott om osålda 03:or...

Prutläge?

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lars Falk skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
... finns gott om osålda 03:or...

Prutläge?
De slår av 25000kr innan man börjat prata med dem, men det är ju snart förrförra årets modell.

1, 2   >>
3159 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande