Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lotus Sport Exige 240R - kompressor på från fabrik
1, 2   >>
3204 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Ajajaj

Egentligen borde man ju spara pengarna till en sådan här. Men Puggen får duga som "fattigmansracer" tills man har råd

Attans också, älskar verkligen Elise och Speedstern! Helt rätt stuk för banan!! Så råa men samtidigt så vackra.....

_________________
Rachid Rachid
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



jo Elisen är ju en våt dröm.. för att inte tala om Exigen.. fast den lär man inte ha råd me..

synd bara att dom inte gör som Ariel å kör me Hondas K20 me kompressor...
240 hkr lurar du ju ur den motorn utan stressfläkt å som i Arielens fall 300 pollar med kompressor vilket ju hade suttit som en smäck..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597




_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Host
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17358&highlight=exige

Ball bil! Vore inte dumt att äga en.

Frågan är bara varför de valde en roots kompressor. Vad jag vet finns det effektivare saker att köpa.
Men r-däck och dubbeljusterbara Öhlinare är ju inte alls fel thumbs up

Sen trodde jag verkligen att den skulle vara lättare. 930 kg utan förare med full tank är ju mer än vad min bil väger

Fast det går ju inte att jämföra egentligen. Exigen är ju duktigt mycket snabbare och snyggare iaf.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



undrar varför dom inte valde skruv-kompressor ...ajja, men snygg är den iaf

_________________
Björn Hansson
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



oerhört dyr för £44000. Man kan köpa en S2 Exige Cup för £34500 inklusive startavgift för Lotus Racing Euro Cup värt 3650 euro och då för du en bil med allt "racing godis" samt bur och släckare istället för en massa tung ljudisolering och luftkonditionering!!!

och jag kan inte tänka mig att enbart blåsaren kostar £9500!!!!

Tyvärr massor med thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down för denna Lotus.
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Ja den ser ju inte helt tråkig ut...men jag förstår inte varför de har en IC på en roots. Luften komprimeras ju inget så den borde ju inte behöva kylas. Eller har jag helt åt skogen fel :P

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



malfunkshun skrev:
Ja den ser ju inte helt tråkig ut...men jag förstår inte varför de har en IC på en roots. Luften komprimeras ju inget så den borde ju inte behöva kylas. Eller har jag helt åt skogen fel :P


Själva tanken me kompressor är väl ändå att komprimera luften

_________________
Stefan Cedergren
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



malfunkshun skrev:
Ja den ser ju inte helt tråkig ut...men jag förstår inte varför de har en IC på en roots. Luften komprimeras ju inget så den borde ju inte behöva kylas. Eller har jag helt åt skogen fel :P


Den har ingen intern kompression utan fungerar ungefär som en fläkt. Dock komprimeras luften efter kompressorn vilket leder till den tryckökningen man vill ha.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Cedergren skrev:
malfunkshun skrev:
Ja den ser ju inte helt tråkig ut...men jag förstår inte varför de har en IC på en roots. Luften komprimeras ju inget så den borde ju inte behöva kylas. Eller har jag helt åt skogen fel :P


Själva tanken me kompressor är väl ändå att komprimera luften



Det finns dom som blåser och de som komprimerar. Den som sitter på denna motor blåser endast

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Andreas Millbro skrev:
malfunkshun skrev:
Ja den ser ju inte helt tråkig ut...men jag förstår inte varför de har en IC på en roots. Luften komprimeras ju inget så den borde ju inte behöva kylas. Eller har jag helt åt skogen fel :P


Den har ingen intern kompression utan fungerar ungefär som en fläkt. Dock komprimeras luften efter kompressorn vilket leder till den tryckökningen man vill ha.



Så det är så det ligger till. Funderade på det när jag var på jobbet idag och hur det ligger till med roots, om man behöver IC eller inte. Men nu vet jag lite bättre i alla fall

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



malfunkshun skrev:
Cedergren skrev:
malfunkshun skrev:
Ja den ser ju inte helt tråkig ut...men jag förstår inte varför de har en IC på en roots. Luften komprimeras ju inget så den borde ju inte behöva kylas. Eller har jag helt åt skogen fel :P


Själva tanken me kompressor är väl ändå att komprimera luften



Det finns dom som blåser och de som komprimerar. Den som sitter på denna motor blåser endast


Det bibehållna övertrycket bygger juh på att flödesförlusterna efter kompressorn är tillräckligt höga. Så även om man kan tänka sig modeller som komprimerar internt, är de juh mot motorn man bygger det intressanta trycket.

btw. vilken kompressor, förutom möjligen kolvkompressorn, har intern kompression?

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



David Berglund skrev:

btw. vilken kompressor, förutom möjligen kolvkompressorn, har intern kompression?


Skruvkompressorn ska ha intern kompression

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Daniel Ekström skrev:
David Berglund skrev:

btw. vilken kompressor, förutom möjligen kolvkompressorn, har intern kompression?


Skruvkompressorn ska ha intern kompression


Jag blir tvungen att hålla med..
Har bara egen erfarenhet av roots som inte har någon intern kompression, men efter att ha läst på lite mer om lysholmsskruvarna får jag väl kapitulera

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
AZAD

Här sen Maj 2003
Inlägg: 256



Är det inte onödigt med laddluftkylare om man laddar så pass lite?
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Roots "blowers" fungerar enligt samma princip som en fläkt, dessa är de mest "ineffektiva" av skruvkompressorerna och dras med höga temperaturökningar på luften - därför är IC ofta nödvändigt på en roots kompressor.

Med 11.5:1 i komp, så är IC helt klart en nödvändighet på macksoppa.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Såg för nått år ( Car Craft tidningen ) sen en kompressor , som invändigt såg ut som en turbin (fläktbladen) hadde ungefär 8-10 rader med dessa , blev det nått av den ?

Har för mig att dom sa att den var lätt driven , låg temphöjning på luften mm mm

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Det finns en GUD

ja menar nu snackar vi en RIKTIG motor...


_________________
MackeMaehlum
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Blir också lite kär... en sån där har jag ägt och skött om med mycket kärlek!

Kan intyga att dom går jäääääääääääääääääääääävligt bra med kompressor!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Allmänt banåkaforum
Lotus Sport Exige 240R - kompressor på från fabrik
1, 2   >>
3204 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande