| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fästa fyrpunktsbälte i fjäderbensstaget bak?
|
4 besök senaste veckan (2569 totalt) |
|
Hejsan! Jag har en liten fundering om jag kan fästa fyrpunktsbältet i fjäderbensstaget bak. Fäster jag bältet i karossen blir ju vinkeln bakåt på bältet så stor nedåt. Om ni förstår vad jag menar. Inte så bra om jag förstått saken rätt. Fäster jag däremot i det bakre fjäderbensstaget så blir ju vinkeln inte alls så stor. Bilen är en Seat Ibiza 2.0 Gti - 97. Längden från framstol till fästet är ju därmed inte så lång. Eller är det så att staget inte alls pallar med de krafter som skulle uppstå vid en ev krock? Är detta en ide'som ej fungerar så vill jag gärna ha tipps på hur jag ska lösa det. Mvh Andreas _________________ Thord Bengtsson |
||||||
|
Dimensionen på röret och fastsättningen har avgörande betydelse, utan att ha uppgifter på det lär ingen kunna svara...
Tips! Gå in på SBF:s hemsida, leta rätt på gemensamma tekniska bestämmelser och kolla hur de kräver att bältessträvor ska vara dimensionerade. Hittar du inte sidan så kan du nog söka i detta forum för att hitta en länk. Är ditt fjäderbensstag eller dess fastsättning i karossen klenare än SBF:s krav ska du välja någon annan lösning. Kanske att köpa ett tillräckligt kraftigt rör och svetsa nya fästpunkter i fjäderbenstornen. För övrigt avråder jag starkt från att använda 4-punktsbälte överhuvudtaget på grund av risken för underglidning (sök så kommer du att hitta massor av trådar om detta). Antingen väljer du 6-punkt bälte eller också behåller du orginal 3-punkt. Lycka till! Mvh _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Börjar bli lite beklämd av allt tjat om att 4-punkt är helt odugligt..... Är det så illa ?? Vore det så värdelsöt skulle dom väl inte finnas alls...!? ( Jaa...jag har köpt 4-punkt.... )
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Hur är underglidningsrisken större på 4-p än 3-p? _________________ William Ekström |
||||||
|
Jag har visserligen bara erfarenheter från 4punkt vs 5/6punkt i flygplan. Hur man sitter är väldigt avgörande för hur bra ett 4punkt funka, ju mer man ligger desto sämre funkar dom.
En vanligt fel folk gör när dom spänner fast bältena är att spänna mest med axelbältet för då känns det som man sitter mer fast. Det som händer då är att midjedelen åker uppåt och riskerna för att glida under blir större. 5/6 punkt håller ner midjedelen så att man spänner mera rätt från början och ger dessutom en effektiv men ibland obehaglig spärr. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
|
|
||||||
Varför inte det? Jag anser att det där med bur är en myt. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
När överkroppen åker frammåt vid en krock så kommer 4p bältets bröstband att sträckas och dra midjebältet uppåt. Då minskar trycket över höften och risken för underglidning ökar. När överkroppen åker fram och man använder ett 3p bälte spännds diagonalbandet. Via bälteslåset sträcks då även midjebandet. Trycket över höften ökar och risken för underglidning minskar. Det finns en massa vetenskapliga rapporter som entydigt visar att risken för underglidning ökar med 4p bälte. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
= MYT! Det här har debaterats för länge sedan och jag trodde att myten hade försvunnit. Uppfattningen var då att man skulle kunna glida undan om taket tryckes in vid en rullning om man hade 3p bälte. Problemet är att en takintryckning oftast går så fort att kraften som behövs för att trycka undan ett mänskligt huvud snabbt nog skulle bli för stor. Stor nog att spräcka skallen eller bryta nacken. Rullning = bruten nacke + mosat huvud kan lika gärna uppkomma med 3p bälte. De vanligaste skadorna vid en rullning beror på att man kastas runt och slår i bilens intreör. Då hjälper det att sitta ordentligt fast. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Det har jag provat. En rejäl rallyrullning i alla möjliga ledder från 120-130 km/h. Huvudet dunkade i bågen. Tur att hjälmen fanns på plats Med 4-p ska tilläggas.
Som tidigare påpekats är det viktigt att slacka axelbanden och låsa ner bäckenet med "midjebältet", sedan ta upp axelremsslacket. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Med 4-punkt..... och du överlevde ändå.....??
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Hur funkar det i praktiken vid en klotning? Är det inte så att plåten trycks ihop en del och tar upp smällen ganska mycket. Om jag har bur måste jag skydda mej mer med hjälm och HANS-systemet? Dvs: utan bur klarar jag mej ganska bra, så länge jag inte voltar 10 varv? Undrar, eftersom jag funderar på att skaffa bur,( jag var nära att klota på Knutstorp...kom ut i sandfållan efter rakan på tvären.) om jag har ex. sexpunktsbälte sitter jag ju fixerad i körställningen och måste ha bur för att vara skyddad vid en rullning, helst förmodligen också HANS.
_________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||||
|
jag skrev en enkel beskrivning om vad som är det troliga scenariot vid en rullning i en annan tråd för länge sedan.
gör en sökning om 4-punkt el 6-punkt. det finns och kommer inte finnas mer än ngt enstaka oturligt fall där ett 3-punkt skulle fungera bättre än 4/6-punkt oavsett bur el inte. det krävs bara simpel logik för att inse det ofattbara med att det skulle vara farligare att sitta fast (4/6) än hänga löst(3). _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jo, taket trycks in och dämpar smällen. Det stora problemet uppkommer om taket trycks in för mycket. Vilket det har en tendens att göra när hastigheterna är höga. Jag tycker att du ska satsa på bur. Se till att ha ordentligt med burstoppning av rätt typ. HANS gör ingen större nytta vid rollover då accerelationerna är låga jämfört med en frontalkrock. Dessutom rullar man oftast i sidled och även där har HANS liten effekt. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
|
På min första riktiga tävling som kartläsare åkte jag en sträcka med 4-punkts,
och jag tycker det va obehagligt för man kan röra benen på ett helt annat sätt än med 6-punkt som jag bara annars har åkt med. Sen om man som förare inte märker det på samma sätt som en försöker att röra benen så lite som möjligt(mest för kardantunneln på quattron blir förbannat varm) låter jag va osakt. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Tack "Wankelsport för svaret!
Har tidigare läst långa diskussioner om det här med olika teorier om för o nackdelar med olika bältestyper osv. Intressant läsning. Men nu vill jag bara ha lite tips hur jag ska lösa mitt lilla problem. 4-punkt har jag redan o det ska dit. Tillbaks till mitt ämne
_________________ Thord Bengtsson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (2569 totalt) |