Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fästa fyrpunktsbälte i fjäderbensstaget bak?
4 besök senaste veckan (2569 totalt)
thordan

Här sen Jun 2004
Inlägg: 106


Trådstartare
Fästa fyrpunktsbälte i fjäderbensstaget bak?

Hejsan!

Jag har en liten fundering om jag kan fästa fyrpunktsbältet i fjäderbensstaget bak.
Fäster jag bältet i karossen blir ju vinkeln bakåt på bältet så stor nedåt. Om ni förstår vad jag menar. Inte så bra om jag förstått saken rätt.
Fäster jag däremot i det bakre fjäderbensstaget så blir ju vinkeln inte alls så stor.
Bilen är en Seat Ibiza 2.0 Gti - 97. Längden från framstol till fästet är ju därmed inte så lång.
Eller är det så att staget inte alls pallar med de krafter som skulle uppstå vid en ev krock?

Är detta en ide'som ej fungerar så vill jag gärna ha tipps på hur jag ska lösa det.

Mvh Andreas

_________________
Thord Bengtsson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Dimensionen på röret och fastsättningen har avgörande betydelse, utan att ha uppgifter på det lär ingen kunna svara...
Tips! Gå in på SBF:s hemsida, leta rätt på gemensamma tekniska bestämmelser och kolla hur de kräver att bältessträvor ska vara dimensionerade. Hittar du inte sidan så kan du nog söka i detta forum för att hitta en länk.
Är ditt fjäderbensstag eller dess fastsättning i karossen klenare än SBF:s krav ska du välja någon annan lösning. Kanske att köpa ett tillräckligt kraftigt rör och svetsa nya fästpunkter i fjäderbenstornen.

För övrigt avråder jag starkt från att använda 4-punktsbälte överhuvudtaget på grund av risken för underglidning (sök så kommer du att hitta massor av trådar om detta). Antingen väljer du 6-punkt bälte eller också behåller du orginal 3-punkt.

Lycka till!
Mvh

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Wankelsport skrev:
Dimensionen på röret och fastsättningen har avgörande betydelse, utan att ha uppgifter på det lär ingen kunna svara...
Tips! Gå in på SBF:s hemsida, leta rätt på gemensamma tekniska bestämmelser och kolla hur de kräver att bältessträvor ska vara dimensionerade. Hittar du inte sidan så kan du nog söka i detta forum för att hitta en länk.
Är ditt fjäderbensstag eller dess fastsättning i karossen klenare än SBF:s krav ska du välja någon annan lösning. Kanske att köpa ett tillräckligt kraftigt rör och svetsa nya fästpunkter i fjäderbenstornen.

För övrigt avråder jag starkt från att använda 4-punktsbälte överhuvudtaget på grund av risken för underglidning (sök så kommer du att hitta massor av trådar om detta). Antingen väljer du 6-punkt bälte eller också behåller du orginal 3-punkt.

Lycka till!
Mvh



Börjar bli lite beklämd av allt tjat om att 4-punkt är helt odugligt.....

Är det så illa ?? Vore det så värdelsöt skulle dom väl inte finnas alls...!?

( Jaa...jag har köpt 4-punkt.... )

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Wankelsport skrev:
För övrigt avråder jag starkt från att använda 4-punktsbälte överhuvudtaget på grund av risken för underglidning (sök så kommer du att hitta massor av trådar om detta). Antingen väljer du 6-punkt bälte eller också behåller du orginal 3-punkt.


Hur är underglidningsrisken större på 4-p än 3-p?

_________________
William Ekström
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Jag har visserligen bara erfarenheter från 4punkt vs 5/6punkt i flygplan. Hur man sitter är väldigt avgörande för hur bra ett 4punkt funka, ju mer man ligger desto sämre funkar dom.
En vanligt fel folk gör när dom spänner fast bältena är att spänna mest med axelbältet för då känns det som man sitter mer fast. Det som händer då är att midjedelen åker uppåt och riskerna för att glida under blir större.

5/6 punkt håller ner midjedelen så att man spänner mera rätt från början och ger dessutom en effektiv men ibland obehaglig spärr.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7234

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En sak till: utan störtbåge/bur ska man inte ha 4/5/6-punktsbälte.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Kraniel skrev:
En sak till: utan störtbåge/bur ska man inte ha 4/5/6-punktsbälte.


Varför inte det?

Jag anser att det där med bur är en myt.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



William Ekström skrev:


Hur är underglidningsrisken större på 4-p än 3-p?


När överkroppen åker frammåt vid en krock så kommer 4p bältets bröstband att sträckas och dra midjebältet uppåt. Då minskar trycket över höften och risken för underglidning ökar.

När överkroppen åker fram och man använder ett 3p bälte spännds diagonalbandet. Via bälteslåset sträcks då även midjebandet. Trycket över höften ökar och risken för underglidning minskar.

Det finns en massa vetenskapliga rapporter som entydigt visar att risken för underglidning ökar med 4p bälte.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Gripenland skrev:
Kraniel skrev:
En sak till: utan störtbåge/bur ska man inte ha 4/5/6-punktsbälte.


Varför inte det?



Rullning = bruten nacke + mosat huvud.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Bistec skrev:
Gripenland skrev:
Kraniel skrev:
En sak till: utan störtbåge/bur ska man inte ha 4/5/6-punktsbälte.


Varför inte det?



Rullning = bruten nacke + mosat huvud.....


= MYT!

Det här har debaterats för länge sedan och jag trodde att myten hade försvunnit. Uppfattningen var då att man skulle kunna glida undan om taket tryckes in vid en rullning om man hade 3p bälte.
Problemet är att en takintryckning oftast går så fort att kraften som behövs för att trycka undan ett mänskligt huvud snabbt nog skulle bli för stor. Stor nog att spräcka skallen eller bryta nacken.

Rullning = bruten nacke + mosat huvud kan lika gärna uppkomma med 3p bälte.

De vanligaste skadorna vid en rullning beror på att man kastas runt och slår i bilens intreör. Då hjälper det att sitta ordentligt fast.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Gripenland skrev:

De vanligaste skadorna vid en rullning beror på att man kastas runt och slår i bilens intreör. Då hjälper det att sitta ordentligt fast.


Det har jag provat. En rejäl rallyrullning i alla möjliga ledder från 120-130 km/h. Huvudet dunkade i bågen. Tur att hjälmen fanns på plats Med 4-p ska tilläggas.

Som tidigare påpekats är det viktigt att slacka axelbanden och låsa ner bäckenet med "midjebältet",
sedan ta upp axelremsslacket.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Jet skrev:
Gripenland skrev:

De vanligaste skadorna vid en rullning beror på att man kastas runt och slår i bilens intreör. Då hjälper det att sitta ordentligt fast.


Det har jag provat. En rejäl rallyrullning i alla möjliga ledder från 120-130 km/h. Huvudet dunkade i bågen. Tur att hjälmen fanns på plats Med 4-p ska tilläggas.

Som tidigare påpekats är det viktigt att slacka axelbanden och låsa ner bäckenet med "midjebältet",
sedan ta upp axelremsslacket.



Med 4-punkt..... och du överlevde ändå.....??

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Bistec skrev:


Med 4-punkt..... och du överlevde ändå.....??





Underglidning uppkommer vid frontalkrock. Inte vid rollover

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Hur funkar det i praktiken vid en klotning? Är det inte så att plåten trycks ihop en del och tar upp smällen ganska mycket. Om jag har bur måste jag skydda mej mer med hjälm och HANS-systemet? Dvs: utan bur klarar jag mej ganska bra, så länge jag inte voltar 10 varv? Undrar, eftersom jag funderar på att skaffa bur,( jag var nära att klota på Knutstorp...kom ut i sandfållan efter rakan på tvären.) om jag har ex. sexpunktsbälte sitter jag ju fixerad i körställningen och måste ha bur för att vara skyddad vid en rullning, helst förmodligen också HANS.

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag skrev en enkel beskrivning om vad som är det troliga scenariot vid en rullning i en annan tråd för länge sedan.
gör en sökning om 4-punkt el 6-punkt.

det finns och kommer inte finnas mer än ngt enstaka oturligt fall där ett 3-punkt skulle fungera bättre än 4/6-punkt oavsett bur el inte.

det krävs bara simpel logik för att inse det ofattbara med att det skulle vara farligare att sitta fast (4/6) än hänga löst(3).

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



pålsson skrev:
Hur funkar det i praktiken vid en klotning? Är det inte så att plåten trycks ihop en del och tar upp smällen ganska mycket. Om jag har bur måste jag skydda mej mer med hjälm och HANS-systemet? Dvs: utan bur klarar jag mej ganska bra, så länge jag inte voltar 10 varv? Undrar, eftersom jag funderar på att skaffa bur,( jag var nära att klota på Knutstorp...kom ut i sandfållan efter rakan på tvären.) om jag har ex. sexpunktsbälte sitter jag ju fixerad i körställningen och måste ha bur för att vara skyddad vid en rullning, helst förmodligen också HANS.


Jo, taket trycks in och dämpar smällen. Det stora problemet uppkommer om taket trycks in för mycket. Vilket det har en tendens att göra när hastigheterna är höga.

Jag tycker att du ska satsa på bur. Se till att ha ordentligt med burstoppning av rätt typ.

HANS gör ingen större nytta vid rollover då accerelationerna är låga jämfört med en frontalkrock. Dessutom rullar man oftast i sidled och även där har HANS liten effekt.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



På min första riktiga tävling som kartläsare åkte jag en sträcka med 4-punkts,
och jag tycker det va obehagligt för man kan röra benen på ett helt annat sätt än med 6-punkt som jag bara annars har åkt med.

Sen om man som förare inte märker det på samma sätt som en försöker att röra benen så lite som möjligt(mest för kardantunneln på quattron blir förbannat varm) låter jag va osakt.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
thordan

Här sen Jun 2004
Inlägg: 106


Trådstartare
Tack "Wankelsport för svaret!

Har tidigare läst långa diskussioner om det här med olika teorier om för o nackdelar med olika bältestyper osv. Intressant läsning. Men nu vill jag bara ha lite tips hur jag ska lösa mitt lilla problem.
4-punkt har jag redan o det ska dit.

Tillbaks till mitt ämne

_________________
Thord Bengtsson
Citera
Skruva banåkabil
Fästa fyrpunktsbälte i fjäderbensstaget bak?
4 besök senaste veckan (2569 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande