Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
11 besök senaste veckan (2846 totalt) |
Blästra alufälgar
Har funderat på att själv blästra av en uppsättning fälgar jag har till r-däcken mest på skoj då dem ändå är så fula. Tänkte lacka dem efteråt också. Lackningen och den biten är inga problem men blästringen är det. Vad använder man för blästermedel? Vanlig blästersand som när man blästrar plåt? Gärna tips om var man kan hitta rätt medel också Tackar på förhand _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
Jag köpte en säck för 400 spänn och har blästrat hur mycket som helst, helt säkert motsvarande 4 fälgar. Fortfarande har jag 2/3 delar kvar, så nej det vill jag inte hålla med om.
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
Tackar för svaren och lägger till ett par frågor till
![]() ![]() _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
Vet inte vad du blästrat men målade delar som fälgar är stor skillnad att blästra jämfört med omålade delar som tex motordelar. Jag har inte så jag kan glaskuleblästra själv men väl sandblästra så när jag skall ha glaskuleblästrat så får jag leja för det och det blir alltid dyrt.
Sandblästrar du alu så kan man lägga på lite extra grund så blir det bra, gjorde det med mina magnesium fälgar förra veckan och dom blev släta och fina i lacken. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
Hör med ett blästerföretag om du kan köpa en säck,
Du får nog ha en "vanlig" med en punktbläster tar det nog en hel vecka och blästra 4 fälgar _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
Jodå jag har blästrat både omålade och målade delar. Helt klart är att sand eller aluminiumsilikat tar bra mycket bättre på färg. Problemet är att man lätt blåser porer med dessa. Det bästa är att få bort färgen först. Prova med att dränka in tygtrasor med cellulosaförtunning som man packar in fälgen i. Lägg därefter den inpackade fälgen i en svart plastsopsäck och knyt åt. Efter ett eller två dygn är färgen så upplöst att den lossnar av sig självt. Vissa "fabrikslacker" är väldigt motståndskraftiga men de flesta lossnar på detta sätt. Prova på en fälg först.
Cellulosaförtunning är givetvis mycket brandfarligt och försiktighet rekommenderas starkt! /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
11 besök senaste veckan (2846 totalt) |