Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Mr "motion ratio" för fjädringen
2 besök senaste veckan (2749 totalt)
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag fick en liten idè angående fjädringen och då hur man ska veta hur hårt fjädrad bilen ska vara.
Jag har gjort en liten ritning som illustrerar vad jag tänker på, jag tänkte att om man sätter upp bilen på säg 3 Hz och sen kan man ändra Mr så man kan sänka Hz ned till rätt nivå och då inte behöva byta fjädrar om man tyckar bilen är för hård... vad tror ni om det???

Den tjocka blåa linjen som har en 60mm ring runt sig har 3 Hz och den mera liggande linjen har 1,5 Hz enligt min beräkningar


_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Prinsipielt ser jag inget fel, bara jag inte riktigt tycker om små vinklar mellan bärarmen och stötdämparen/fjädern.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
fuling skrev:
Prinsipielt ser jag inget fel, bara jag inte riktigt tycker om små vinklar mellan bärarmen och stötdämparen/fjädern.


ok, var tror du smärtgränsen på vinkeln går?
Så mjukt som 1,5 hz behöver man väl inte för banåkning men jag hade även tänkt köra lite rakt fram och då skulle det vara kul att kunna använda samma dämpare och bara flytta det övre fästet, det blir också separata komp/returjustering på dämparna.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dämpare brukar väl inte gilla att ligga ner? Beror iofs på hur den är konstruerade, men de flesta lite "billigare" är väl gjorda för någorlunda vertikal montering

Dessutom blir ju utväxlingsförhållandet tämligen lågt och dämparen måste ju anpassas för det.

Jag kan inget om dämpare egentligen så bara spekulerar helt fritt

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Hz talet ser ut att stämma för vinklarna i fråga. Vi måste dock titta lite på progressionen i fjädringen som ändras med lutningen på dämparen. Vidare så får vi inrterna belastningar i geometrin, som kanske inte är farliga men inte särskillt kul heller. Gummibussningar lär inte gilla detta. Om man inte är ute efter progressiv fjädring tycker jag man ska byta fjäer i stället för att luta dämpen. Man måste ju ändå dit å skruva.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



På vissa formelbilar och liknande har man i "rockern" 2 el. 3 hål som gör att man kan ändra just utväxlingsförgållandet mellan hjul och dämpare/fjäder på ett blixtsnabbt sätt.

Men detta är inte direkt nga större ändringar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
ok, för bankörning kanske det skulle bli acceptabla vinklar om man säger att man skulle kunna välja mellan 2,5 - 3 hz eller nåt sånt??

det jag mest tänkte på var att få bilen tillräkligt mjuk för dragkörningen, men det kanske skulle bli för hårda påfrestningar på undre bärarmen, hjullyft -- 600 kg -- pang boom.... jag ska dock göra en ritning om man höjer bilen fram med 50 - 60mm och se vad man får för vinkel då.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Racetech
Mr "motion ratio" för fjädringen
2 besök senaste veckan (2749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande