Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ESP eller antisladdsystem vid banåka
1581 besök totalt

Om din bil har ESP-system, använder du det vid banåka?
Ja, för att öka felmarginalerna
4%
 4%  [ 2 ]
Ja, men bara om det är dåliga förhållanden (väder osv)
11%
 11%  [ 5 ]
Nej, förtar körkänslan och körglädjen
45%
 45%  [ 20 ]
Saknar Antisladd
31%
 31%  [ 14 ]
Har ej kört på bana men tycker det är en bra säkerhetsaspekt
6%
 6%  [ 3 ]
Totalt antal röster : 44

Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Ni som åker aktivt på bana, använder ni ESP, om/när isåfall?

Hur upplever ni att det fungerar?

Glädjedödare?

Är det något som bara brukas i vardagen på gatan?

Insjön
Här sen Dec 2002

Re: ESP eller antisladdsystem vid banåka

Joan skrev:
Ni som åker aktivt på bana, använder ni ESP, om/när isåfall?

Hur upplever ni att det fungerar?

Glädjedödare?

Är det något som bara brukas i vardagen på gatan?

Beror ju helt på hur systemet är kalibrerat, är det typ som de billigaste VAG bilarna så skall man slå av det så snabbt som möjligt!.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

om man bortser från Mini Cooper S (som faktiskt har ett fungerande system på lite jävliga underlag) så anser jag att OFF knappen är den viktigaste ingrediensen på dessa system.

Rallykalles sista kamp i livet efter att ha väjt för ett rådjur...

- nej.. du ska inte sladda..
- Jo det vill jag visst jöh!..
- nej, nu bromsar vi några däck och släpper av på gasen, vad du just nu pysslar med måste vara farligt
- NEJ låt mig köra för fan!!
- glöm det, jag är ett ballt system med ett namn på tre bokstäver som är programmerat för att kunna klara av alla situationer som mina skapare kunde förutse samt med viss logik även kunna välja den statistiskt mest troliga åtgärden för en okänd situation. *liten fanfarmelodi spelas*
- Men för fan det här går åt helvete!!
- Jag litar på statistiken, så jag tror inte på dig, vilket innebär att du lika gärna kan sluta tjata med ratten och gasen, du får ändå inte som du vill, du är bara förare.

*SMACK*

Umeå
Här sen Maj 2004

Min erfarenhet av antisladd och antispin är iochförsig lite gammla nu, så de kan mycket väl ha blivit bättre, men för en sju åtta år sedan harvade jag runr i taxibilar till vardags, och vissa av de då nya MB-bilarna hade sånadär manicker, och de fungerade riktigt dåligt, gasad man på för att korigera lite i en kurva så ströps gasen/tändningen av så man blev bara sur. Obehagligt i halka.

Vill jag gasa mindre, då släpper jag upp gaspedalen!

--VVTS--
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det finns en minst sagt underhållande och rolig tråd med absurda ytterlighetsexempel på just det här ämnet...
(Jag saknar antispinn på min banbil och kopplar av säkerhetsskäl alltid ur det på bruksisen)

Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Så generellt sett, de flesta Antisladdsystem är Anti system? De påverkar körglädjen till det negativa?

Det jag relaterar till är också taxibilar, volvo och merca, där förtar systemen allt vad körglädje heter.
Bruksisen är fyrkrafsare, saknar esp. Desto roligare
Upplever att det ska mycket till innan det släpper på sommaren, iofs aldrig provat den på bana.

Det som hade varit intressant är att se en jämförelse mellan de olika bilmärkena, vilka som tillåter mest drift innan systemen griper in.

stockholm
Här sen Maj 2004

Man ska ha klart för sig att på vissa av dagens bilar går det inte att helt stänga av ESP!

Även om många tror detta bara för att de har en on samt off knapp i bilen.

Visst kör man med ESP off(som jag alltid gör vid inspirerad körning) på RS6 kan man köra med en hel del drift.
Men ESP är aldrig av. Blir det för stora drift(slip angels mm) kommer ESP in ändå.

Tråkigt tycker jag som vill bestämma själv. Sedan är det även så att om man kör med ESP off och bromsar hårt i en kurva så kommer även då ESP in igen och griper tag. (och jag menar inte ABS)

Nä jag skulle gärna önska en ESP knapp som verkligen var ON eller OFF i RS6.

Sedan ska man inte glömma att ESP ger många en falsk tryghet, det finns fall där ESP inte hinner reagera alls. Jag vet fler som litar blint på ESP och därför kör över sin förmåga, för att sedan bli väldigt förvånade när de sedan snurrade av banan. Kommentaren efter är .....men va fan jag körde ju med ESP detta ska inte hända

Dagens ESP som det fungerar gör att en duktig förare alltid kör snabbare med systemet i off eller av.(även om det i alla bilar inte är helt off så tillåter det mycket mer när knappen är i off läge).
Självklart kan man köra snabbt på ett sätt som inte triggar ESP så mycket men
det bromsar fortfarande för mycket idag, men framtiden lär ändra på det.

Ett Ex är M3 CSL M track mode system.

Framförallt kommer ju ESP systemen i framtiden inte att ge sig tillkänna så tydligt som nu när de griper in. Vi kommer inte att känna av det då!
ESP är ju en bra sak, men jag gillar ändå bilar som inte har något ESP system alls (för banan då )

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Varför saknas alternativet:

Nej, är du galen?

Jag anser att de flesta system inte hör hemma på en bana alls! Så jag är emot det mesta i F1 ja.. men bra att svenson kör med dem på vägarna .

Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
TheProphet skrev:
Varför saknas alternativet:

Nej, är du galen?

Jag anser att de flesta system inte hör hemma på en bana alls! Så jag är emot det mesta i F1 ja.. men bra att svenson kör med dem på vägarna .

Jag tänkte på det alternativet när jag startade tråden, men valde att inte ta med det..
Fast en omröstning går väl ej att ändra på, nu är det som det är

Katrineholm
Här sen Dec 2003

Har kört en del på div. isbanor de senaste veckorna med min C2'a (citroen asså...) och med antisladdsystem inkopplat går det knappt alls, det funkar rätt bra genom kurvan, men esp'n stryper effekten på motorn flera sekunder efter kurvan oxå. Så det går inte att köra med.

fast det är ju på is, med en liten stadsbil.

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Har ESP och iofs. endast kört med det påkopplat på konbanan...men, ALDRIG IGEN!
Nej, nej och åter nej...
Sekunder tappas, otrevliga överraskningar när motorn dör samt att det inte heller går att få ut bakvagnen p.g.a. samma sak.
Även fast min bil är en tung, FWD "blysläde" så tjänade jag 6-7 sek på konbanan i Lunda utan ESP inkopplat.

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:
om man bortser från Mini Cooper S (som faktiskt har ett fungerande system på lite jävliga underlag) så anser jag att OFF knappen är den viktigaste ingrediensen på dessa system.

Jag har kört min MINI lite på bana (Sviesta och Nordslingan) och tycker faktiskt att det funkar förvånansvärt bra utan att behöva slå av DSC. Det är i stort sett bara antispinn som går in och det utan att strypa för mycket. En gång har jag lyckats få stibilitetsjoxet att gripa in och det var i karusellen på ringen. Men å andra sidan får nog de flesta system spel i den kurvan.

1581 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande