Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (18211 totalt) |
Styrväxel från Z3 M coupe -01 till 325 E30 ??
Passar en styrväxel ( med lite mod. ) från en Z3 M coupe -01 på min 325 E30 ?? Har hittat en sådan, skall tydligen vara samma som på M3 E36...men jag vill få detta bekräftat...!? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Z3M har samma styrväxel som alla E36 förutom M3 3,0. 316-328 plus M3 3,2 har samma styrväxel. Om den passar kan jag inte svara på men det borde gå.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Jag har från en M3 3.0 på min E30. Och det passar nästan rakt på. Tror dom andra passar lika bra. Men jag fick för mig att 3.0:an hade kortare utväxling än övriga E36. (ren gissning)
Vet någon vad som skiljer styrningen på M3 3.0 och 3.2? |
||||
Mkt underligt...
Ju nyare M3 ju mer standard och mindre special... ![]() Tur det är den enda riktiga man siktar mot en dag. ![]() |
||||
Det skiljer ju dock på spindlarna mellan 316-328, 3.0 och 3.2 där alla har olika. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() Just det! Ja du ser hur mkt jag kan om dessa vagnar... ![]() |
||||
Hmmm, det här blev klurigt...har fått reda på lite mer nu !
Utväxlingar i styrväxeln: E30 20.5:1 E30 M3 19.6:1 E36 16.8:1 E36 M3 3,0 14.9:1 Har tyvärr inte hittat någon info om den växeln jag hittat, alltså den från en M3 3,2 ( -97 och framåt...som tydligen också sitter i Z3 M Coupé ), har dock fått indikationer på att M3 E36 3,2 och övriga E36 modeller ( förutom M3 3,0 ) ska ha samma styrväxel, men är inte helt säker på detta....!? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Styrväxeln med art nr 32131096280 sitter på E36 316, 318, 320, 323, 325, 328, M3 3.2, Z3M, coupe, sedan, compact, cab, touring och roadster. E36 växlarna ska tydligen passa på E30 med en distans för höjdjustering av den, annars är längden och gängor till styrstagen samma. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det är bara 316 som fanns utan servo. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
okej.....alltså drar jag slutstasen att Styrväxeln från en M3 3,2 ska gå bra att använda på min E30 och att utväxlingen är densamma på alla E36:or förutom ( M3 3,0 ), alltså 16.8:1 !?
optimalt hade väl ändå varit utväxlingen från en E36 M3 3,0 men skillnaden borde väl bli rätt stor även med den från M3 3,2 också...!? Kan man använda den befintliga servon "bolt on" eller ? Är det någon som vet hur tjock distansen för höjdnivåregleringen vid en konvertering till E36-styrväxel ska vara ? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Det ska gå att använda, vi har M3E30 framvagnsbalk samt kortad M3E30 styrväxel på en E36 compact med E36 servopump samt rattstång. Distansen vet jag inte hur tjock den ska vara, men det är ju bara att mäta upp var centrum på den gamla är och lägga brickor imellan tills den nya är i samma höjd. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Aha, om jag nu räknat rätt kan man mao ta en styrväxel från en "vanlig" e36:a och montera dit på min M3 E30 och sänka antalet rattvarv från 3,5 till 3,0. Det optimala vore att få tag på en från M3 E36 men dessa verkar inte direkt växa på träd...
_________________ Jonas Edling |
||||
Just precis så verkar det vara ja.... ![]() om jag vore en fena på att skruva skulle jag förstås montera på den nya styrväxeln jag fått tag på, på min M3 E36, och ta styrväxeln från denna och sätta på min E30....det vore ju optimalt, men en sådan fena på att skruva har man ju ännu inte blivit.... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Hur tjock distansen ska vara beror lite på hur det ser ut. På min M3E30 hade jag inget val då oljetråget låg för nära. Totalt ska det iallafall va 14mm distans. Själv gjorde jag dubbla 7mm istället för att kunna sätta en på varje sida, alt båda på samma sida beroende på hur sänkt bilen är. På detta sätt kan man minska bumsteer en aning. Tyvärr va som sagt mitt tråg ivägen för optimal placering så det slutade med båda distanserna på samma sida. (ovansidan)
|
||||
Eller så gör man så att man köper emn ny styrväxel men 7500:- känns lite väl svettigt för att spara några rattvarv...
På Gustaves sida så snackas det nånting om att man ska ta bort någon reduceringsventil i servosystemet. Är det nånting som någon testat? _________________ Jonas Edling |
||||
Funderat lite på detta jag med.
jag har klurat på hur innehåll / styrväxelhus skiljer sig. är det olika hus till de olika växlarna? Hur är utsikterna att ta andra kugg o axlar? Vem tillverkar växlarna? Kan man ta från andra bilar? Nu menar jag om detta är ekonomiskt försvarbart också? /karl _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Köp en styrväxel från en E36:a för 2000:- på skroten och montera dit bara. Svårare och dyrare än så är det inte.
![]() Svårt att få tag på? Nja... Det finns minst 150st på www.bildelsbasen.se ![]() |
||||
Nu fick jag lite klarhet i vad jag har att vänta när jag monterar min 325 E36 styrväxel.
3 varv istället för lååånga 4.1 varv! ![]() ![]() Suverän info som jag letat lite efter men inte hittat tidigare. _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (18211 totalt) |