Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa Porsche 993 C2
1, 2, 3   >>
10652 besök totalt
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Köpa Porsche 993 C2

Efter att ha surfat runt endel här på rejsa.nu och sett en del fina Porschar har jag kommit fram till att de är en 993 C2 Coupe 94-95 jag vill ha, vet att säsongen för bilar till salu inte har böjat ännu men vill redan nu samla på mig info om dessa ,så vad ska jag tänka på i jakten på min bil, även tips på bilar till salu emotages
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

993 är en väldigt trevlig bil, en av mina favoriter av de jag köpt och jag kommer att köpa en sådan inom några år.

Det finns ett bra 993 forum på Rennlist (http://forums.rennlist.com/) som jag kan rekommendera. Trevligt gäng stammisar och en ypperlig sökfunktion.

Malmö
Här sen Maj 2003

Vi gick igenom allt man skall tänka på när man köper 993:a när Jannis skulle köpa sin bil.

Sök efter den tråden på forumet.

Klart grabben skall ha en 993:a

kortfattat
- bra pris ca 260-280.000 kr (ca 12-15.000 mil), fin bil
- koppling behöver ofta bytas kring 12.000 mil, kostar 10-12.000 kr
- ventilstyrningar behöver oftast bytas kring 12-14.000 mil, blir rätt dyrt men man kan passa på at trimma samtidigt =)
- köp med sportchassi M030 (eller byt til eftermarknadskit)
- styrväxelns packningar kan börja läcka vid motsvarande , krångligt att komma åt, numera finns det repkit att få tag på, annars kostar det 14.000 kr för en ny+ montering.
- kolla att den inte är krockad genom t.ex. fyrpunktmätning.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tack Sweanders helt okej med ett rent 993 forum så får man ju öva upp sin gamla skolengelska oxå

-Porsche driver , jo sport chassi med HR el likn vill jag ha kanske inte för att jag ska köra mycke bana i början utan för att gillar dom låga o fina ,Jannis är väl han som har den gula ...han verkar ju ha lyckats rätt bra så jag får söka efter denna tråd ...ligger den i dettta forum? har inte lärt mig hitta riktigt här ännu ...

thumbs up till 993:orna i våra banåkarbilars forum jättesnygga allihopa ni har verkligen lyckats få till den rätta looken på era bilar...

Mvh
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

tretjufemman skrev:
jo sport chassi med HR el likn vill jag ha kanske inte för att jag ska köra mycke bana i början utan för att gillar dom låga o fina

Nu svor du kyrkan, typ.....

Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
haha ....ja kanske de men ni förstår säkert va jag menar i.a.f....
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

tretjufemman skrev:
haha ....ja kanske de men ni förstår säkert va jag menar i.a.f....

Modifiera en bil för att den ska gå bra i första hand. När du kasar omkring med snedslitna däck och dålig väghållning kommer det att betyda väldigt lite om bilen ser snygg ut framför korvmojjen.

Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Självklart man ska köra bilen på banan när tillfälle ges menade lixom att man får den snygga "looken" på köpet ( iaf enl mig ) ...sorry om jag gjorde er upprörda boys

Mvh
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Kanske blir det så för att vi har fler motorbanor och färre korvmojjar per capita i sydsverige jämför med Stockholm

Stockholm
Här sen Apr 2003

Bra val

Trovärdig historik, samt skick är obligatoriskt.
Sedan är mil, färg och utrustning saker som högst påtagligt påverkar priset.

Dvs en: sunkig, 20.000mil, vit, ej AC, ej taklucka, ej bytt chassi -> lågt pris.
Fina 993or med normalt antal mil ligger på ca 300.000kr. Är mycket sedan bytt eller uppgraderat stiger priset.
C4or och Tiptronic är mer svårsålda och är därmed billigare. Om man nu skulle vilja ha en sådan

porschedriver har på ett bra och kortfattat sätt räknat upp de "stora/dyra" sakerna att tänka på.
Enda anmärkningen jag har är att byte av ventilstyrningar inte hör till vanligheterna, men det förekommer. Många kör sina 993or 20-30.000 mil utan byte av ventilstyrningar

Att göra en köpkontroll på t.ex. PorscheCenter, K3, Perrys osv. rekomenderas starkt!

ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Hej Patrik , jo de e klart man ska kolla den på PC eller likn men innan dess vill man ju samla på sig så mycke info som möjligt

Japp jag tvivlar inte en sekund på att jag har gjort rätt val i modell dom e ju så sjukt snygga....och JA ,6 vxl manuell och C2 ska det bli ....gäller bara o hitta rätt bil nu, o bara säsongen kan komma igång snart....
brukar det finns mycke 993:or till salu ? tycker 996:or vimmlar de ju av...inge fel på dom men nu ere 993:a jag ska ha tag i..

Mvh
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Det är framförallt på -96 (enl info) som det varit problem men ventilstyrningarna.

Jag fick byta på min (-94) vid 12.000 mil, det blev dyyyyrt. Och man märker det bara på hög oljeförbrukning, dvs det märks inte vid provkörning om det inte gått så långt att kattarna tagit stryk.

Det gick så långt att en lyftare hängde sig (vet inte om det beror på detta men en del hävdar det, jag är tveksam till att så är fallet), och det var ren tur att inte motorn rasade.

De mods som jag gjort på min bil hamnar nog på ca 100 kSEK så det är ett litet riktmärke att gå efter.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:

Jag fick byta på min (-94) vid 12.000 mil, det blev dyyyyrt. Och man märker det bara på hög oljeförbrukning, dvs det märks inte vid provkörning om det inte gått så långt att kattarna tagit stryk.

.

VAd är det som är special med ventilstyrningarna till 993? Rätt billiga komponter och okomplicerad operation annars ju

Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
-Porschedriver, jo du har ju gjort en heldel på din bil , klart impad....riktigt rå! känner till att de drar iväg en heldel när man väl börjar men de e kul samtidigt man får ju prioritera lite va man vill göra har själv rätt nyligen turbokonverterat en Bmwcab kul bygge o väldigt lärorikt dyrt dock....men kul som sagt!! så jag e ju inte helt "Lost" när de gäller bilar .. finns bilder på min hemsida om nån nu skulle vara intresserad ....klicka på www dutten 3-4 sidor på min...
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

Jag tackar för hjälpen jag fick när jag skulle köpa 993an ......

Klart du ska köpa en 993a helt underbar bil .!!!

www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Pär Hylander skrev:
porschedriver skrev:

.

VAd är det som är special med ventilstyrningarna till 993? Rätt billiga komponter och okomplicerad operation annars ju

Det är arbetet som blir dyrt. Man måste ut med motor och riva bägge topparna. Sedan sitter det ju lösa cylindrar etc. på 911 så det blir en del pill.

Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Uhm, Christian, du får gärna definiera "hög förbrukning"...

Min har nu gått ca 16400 mil, kopplingen är bytt av någon tidigare ivrig tysk och jag har bytt dämpare + fjädrar till Bilstein PSS-9. Dämparna verkar vara det som ger sig tidigt på de här bilarna, Rennlist har många trådar om det. I övrigt verkar bilen sitta bra ihop (peppar peppar). Jag tänker försöka behålla bilen och åker väl kanske på en större motorrenovering vad det lider, den stunden den sorgen det är ju som sagts ovan ett utmärkt tillfälle att få uppgradera lite thumbs up Lite oljefukt under motorn är ganska normalt, skulle jag säga. Min har fått nya ventilkåpspackningar men verkar fukta någon annanstans. Den drar kanske 1 liter olja på 3-400 mil så jag är inte särskilt orolig.

om jag hade köpt 993 idag hade jag nog vetat bättre vad jag letade efter. Jag hade letat efter:

- manuell
- (nyligen) bytt chassi
- ingen taklucka
- M030 eller ännu hellre ställbara kränghämmare
- gärna andra ombyggen, typ halvbur och skalstolar
- och säkert ngt mer jag glömt. Bilar som byggs mot RS-hållet ligger bra till för mig, typ

Titta i Tyskland, där dräller det väl av 993?!

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Anders Frisk skrev:
Uhm, Christian, du får gärna definiera "hög förbrukning"...

1 liter på 100 mil eller 0,5l-1l en bandag......

Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

ok, jag ligger nog en bra bit ifrån det fortfarande. Porsche själva skriver i manualen att 1.5L på 100mil ska "vara OK". Finns det andra sätt att upptäcka felet?

(ok, jag blev lite nervös nu )

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Anders Frisk skrev:
ok, jag ligger nog en bra bit ifrån det fortfarande. Porsche själva skriver i manualen att 1.5L på 100mil ska "vara OK". Finns det andra sätt att upptäcka felet?

(ok, jag blev lite nervös nu )

Tolli hade något knep..ring honom och fråga.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:

Det är arbetet som blir dyrt. Man måste ut med motor och riva bägge topparna. Sedan sitter det ju lösa cylindrar etc. på 911 så det blir en del pill.

Låter ju som ett trevligt lättsamt vinterpyssel ju Eller helgpyssel ,om än något mer forcerat, om nu behov skulle uppstå plötsligt under säsong

Köpa Porsche 993 C2
1, 2, 3   >>
10652 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande