Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa Porsche 993 C2
<<   1, 2, 3   >>
10652 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Pär Hylander skrev:
porschedriver skrev:

Det är arbetet som blir dyrt. Man måste ut med motor och riva bägge topparna. Sedan sitter det ju lösa cylindrar etc. på 911 så det blir en del pill.

Låter ju som ett trevligt lättsamt vinterpyssel ju Eller helgpyssel ,om än något mer forcerat, om nu behov skulle uppstå plötsligt under säsong

hmmm. Det är rätt mycket pill med 993 motorerna. Relativt enkelt att ta ner dem.
Jag tror det tog Tolli ca 20 timmar allt som allt, och han har gjort det många gånger.

Man måste även bearbeta hålen för ventilstyrningarna.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
- Anders ruggit snygg bil du har.... skitläcker thumbs up har läst din tråd flera gånger för att kolla bilderna på den...allas e jättefina men din och AndersC e mina favoriter....jo jag håller ett öga på tyskland oxå ( mobile.de ) men de känns på nått sätt bättre att köpa en i Sverige även om alla kommer därifrån från början....dessutom tycker jag att de verkar som Tyska kameror verkar ha typ en halv mpixel för bilderna håller ju ingen högre kvalitè, ju nu verkar både Tyskland o Sverige ösa ut billiga 996:or istället...
om man impoterar ,måste man sätta in nått extra larm i bilen även om den utr med porschelarm från tyskland , vet de har vart så med mina senaste Bmw bilar fick man lägga in ett larm för 5K för att kunna försäkra dem, kan ju visserligen vara en vettig investering...
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Jag har en kompis med en svart 993 C2:a, andra dämpare/fjädrar, racestolar mm som han vill sälja. Hojta till om du är intresserad

Tror det är en -95:a

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

porschedriver skrev:
Pär Hylander skrev:

Låter ju som ett trevligt lättsamt vinterpyssel ju Eller helgpyssel ,om än något mer forcerat, om nu behov skulle uppstå plötsligt under säsong

hmmm. Det är rätt mycket pill med 993 motorerna. Relativt enkelt att ta ner dem.
Jag tror det tog Tolli ca 20 timmar allt som allt, och han har gjort det många gånger.

Man måste även bearbeta hålen för ventilstyrningarna.

Då ska vi se, 20h för ett proffs. Fasen om en vinter skulle räcka för mig, ens med rätt verktyg Det står definitivt på saker-att-göra-under-livet-listan, att ha plockat ur motorn ur sin 993, eller hur?!

tretjufemman: tackar, det är en snabb färg Jag är alltid öppen för bud! thumbs up

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
- 964C2 , berätta mera.... manuell ?mil? skick? nyimport? m.m ,finns den i nån tråd jag missat här?Pm:a eller skicka mail om du inte vill skriva här...
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003

"911 RSR" har nu satt ut sin 993a på rejsa till försäljning. Vet inte om det är samma som 964C2 nämnt.
Annars tycker jag att det verkar vara en fin bil med bra uppgraderingar. Har dock aldrig sett bilen eller vet något om den eller ägaren.

ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
vill helst ha en med svart inredning annars är det en snygg bil helt klart...jag hittar inte den där strängen när ni hjälpte Jannis me att köpa sin kan nån lägga in en länk till den??

mvh
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
AndersC
strängnäs
Här sen Jan 2005

Tjena robert
Tack för att du gilla stuket på min 993a
Har nu sålt den å väntar på att åka ner den 29 å hämta min nya som blev en röd GT3a
Hoppas du hittar en 993a ! Jag har varit mycket nöjd med min

Smögen
Här sen Feb 2005

köpa 993 c2

Hej
Ang köpa en 993 så är nog det bästa att göra som Bruce A. säger i sin bok "köp den nyaste som du kan köpa för dina pengar" och det innebär oxå att bilen har en historia som kan följas bakåt i tiden
sedan är det första intrycket av ägaren en bra vägvisare om bilens skötsel dvs. är bilen tvättad o städad när du kommer och tittar på den,är papprena i ordning mm.
för att bygga en bil till ban/slalom träffar är nog anders+jannis ute på rätt väg dvs. köpa bilar som för hoppningsvis fått koppling mm. bytt.
min bil som jag har till försäljning har jag förbättrat med tanke på slalom träffar i PCS och då kör även min sambo(vilket innebär att den även skall vara körbar "läs trevlig/lagom" på vägen)
Problemen med ventilstyrningar har jag fått för mig att bilar som går hårt och under varma dagar under lång tid + har kåpan under motorn kvar får problem när de har gått ca12k-16k mil
kopplingen verkar vara mycket bättre än tex 964 som ibland är slut efter 8k mil ,de som jag har pratat med tror problemet ligger i att slavcylindern kärvar.
nä nu skall jag ut och köra en riktig bil (911 -65 i rally utförande) för här på Smögen är det riktigt fint vår väder +6 och solsken

911 RSR = Robert Hansson

Tyresö
Här sen Feb 2003

porschedriver skrev:
Anders Frisk skrev:
Uhm, Christian, du får gärna definiera "hög förbrukning"...

1 liter på 100 mil eller 0,5l-1l en bandag......

De låter inte så farligt, det drar min två-taktare på en bandag också
fl'åt kunde hålla mig...
Knappt ett år med 911 S -72 (för 20 år sedan) gör en inte till expert området P.....

Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tack för länkarna Gustav vet dock ej om det var dom Porschedriver menade ??

911RSR . Låter som en trevlig dag...

Anders C , hmmm GT3 , Nice

Mvh
Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
-Anders C ,har / ska du hämta bilen i Tyskland eller ? har du gjort allt själv eller genom nån förmedlare...?
Citera
AndersC
strängnäs
Här sen Jan 2005

Tja
Jag har låtit levin racing hämta bilen
dom skulle ändå ner och hämta en annan bil
så nu räknar jag ner gt3an kommer om en halv timme

Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Kan säja att ja e lite lätt avis på dig.... thumbs up
Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
I sökandet på en 993:a har det dykt upp ett flertal billiga 996:or både här hemma i Sverige samt i Tyskland
vad beror detta "prisras" på ....är det nå fel på dom eller??
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

tretjufemman skrev:
I sökandet på en 993:a har det dykt upp ett flertal billiga 996:or både här hemma i Sverige samt i Tyskland
vad beror detta "prisras" på ....är det nå fel på dom eller??

Att man inte kan jämföra en 996a med en 993a (fast de är fina bilar 996orna).

Provkör själv bägge så får du se.

996 är en modern bil med vissa kompromisser när det gäller det racearv som det finns rikligt med i 993. Tex. Ordentlig torrsump. Sedsn är det lite speciellt med den sista luftkylda porschen. Den är liksom ihopskruvad och handbyggd på ett helt annat sätt än 996.

Det handlar nog mer om tycke och smak.

En 1998 996 skall t.ex. vara klart billigare än en 1997 993 i motsvarande skick och mil.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fick åka (inte köra ) fram o tebax på Tullinge i två minuter i en 997'a med nya chassisystemet o allt. Lite kort för att säga nåt om den egentligen men j***r vad den kändes rätt. Jag tog nog hellre en sån än en GT3'a t.o.m! (jag gillar att kompromissa lite ju ) Men man känner att elvan är en tung bil sen ett antal år tebax

Kalmar
Här sen Jun 2004

porschedriver skrev:
Vi gick igenom allt man skall tänka på när man köper 993:a när Jannis skulle köpa sin bil.

Sök efter den tråden på forumet.

Klart grabben skall ha en 993:a

kortfattat
- bra pris ca 260-280.000 kr (ca 12-15.000 mil), fin bil

Att tro att man hittar en fin 993:a för 260-280 är en fantasi enligt mig. Jag sneglade på 993 när jag skulle köpa min och de under 300 jag såg vara bara lik som jag inte skulle ha råd att ta i med tång. Hittar ni en fin bil för 270 där servicehistorik finns och det bara är att tuta och köra så vet jag många som skulle köpa den osedd...

En vettig, fin, tidig 993 skall man nog räkna med kostar minst 320 och oftast en bit däröver.

Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

Ang priset på 993or .. jag kollade på ett flertal och de billigare bilarna var vrak de flesta , ska man ha en 993a som man inte vill börja byta koppling mm mm så blir de till att titta på de lita finare (dyrare)

Men har man tur så kanske man kan hitta en fin strax under 300.

Hade gött... min bil är påställd nu så till helgen ska de bli åka av

www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

johnjohn skrev:
porschedriver skrev:
Vi gick igenom allt man skall tänka på när man köper 993:a när Jannis skulle köpa sin bil.

Sök efter den tråden på forumet.

Klart grabben skall ha en 993:a

kortfattat
- bra pris ca 260-280.000 kr (ca 12-15.000 mil), fin bil

Att tro att man hittar en fin 993:a för 260-280 är en fantasi enligt mig. Jag sneglade på 993 när jag skulle köpa min och de under 300 jag såg vara bara lik som jag inte skulle ha råd att ta i med tång. Hittar ni en fin bil för 270 där servicehistorik finns och det bara är att tuta och köra så vet jag många som skulle köpa den osedd...

En vettig, fin, tidig 993 skall man nog räkna med kostar minst 320 och oftast en bit däröver.

Jag håller med om att 260-280 inte är en nivå man skall räkna med att få, observera att jag skrev 15.000 mil och att detta är lägsta nivå för en ok bil.

Men jag HAR hittat, provkört och kollat igenom dessa bilar, fynden gör man när folk köpt hus och står med lån på Porschen och handpenning som skall betalas imorgon. Kommer man med pengarna i Handen så hamnar det hela i ett annat dager. (Jag har t.ex. även hittat en Boxter S för 260 papp i vintras).

Det handlar bara om att leta ordentligt, riktigt ordentligt, vara uthållig, ha mycket tur och känsla för affärer.
Men om man är ute efter en bra 993, har lite krav på färg och utrustning så skall man nog räkna med 300.000 precis som JJ skriver.

Citera
Allmänt banåkaforum
Köpa Porsche 993 C2
<<   1, 2, 3   >>
10652 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande