Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 944s t VS M3 E36 VS ...?
1629 besök totalt
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Det känns som det här är den ständigt återkommande frågan i bilforum - men jag lyckas faktiskt inte hitta någon tråd om detta när jag söker! (jag vill minnas att jag jag läst en sån här tråd här för längesen!)

Jag har tankar på att skaffa bil för max 150 000 inom den närmsta tiden - jag har rätt länge vart inställd på att skaffa mig en e36 m3:a, men nu på senare tid har tankarna börjat gå över mot 944t av senare årsmodell... så nu börjar valångesten! Är det någon som provkört båda bilarna och kan komma med något fint utlåtande som får min ångest att lätta något? Det är svårt att hitta bilhandlare här i stockholmsområdet med 944 turbos att provköra... Eller har jag missat någon bilmodell? Vad jag söker är helt enkelt bil som är grymt rolig att köra, som har potential på bana, men också är hyffsad ok att åka på långresor med... Bakhjulsdriven..

På senare tid har det som sagt lutat över lite åt Porschens håll - mest pga att den har större trimmöjligheter (turbo!) och därigenom går att få snabbare.. Det känns dumt att inte passa på att höra med alla bilkunnande här innan man bestämmer sig 100%!

Hjälp!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004

Jag gillar båda bilarna otroligt mycket!

BMW är alltid bmw.. Och där kan du få 4 dörrar .. Så lite mer "användbart" än en porsche.
Men samtidigt så är en porsche alltid en porsche!

Min röst, Porsche 944 turbo!

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Två lite mer ovanliga alternativ skulle väl kunna vara Porsche 968 eller Mazda RX-7 FD. Men då urvalet är mindre så kanske det kan vara svårare att hitta riktigt fina exemplar för de pengarna.

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Ett alternativ att kika på också kan vara en Z3 Coupe (en 2.8 bör ligga inom budget).

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

om du kan hitta en fin 944 turbo är det ett utmärkt val.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Johan.. skrev:
Ett alternativ att kika på också kan vara en Z3 Coupe (en 2.8 bör ligga inom budget).

Jag var faktiskt inne på att skaffa mig en Z3 M Coupé tidigare - men när jag började jämföra prestanda mot m3 e36:an så märkte jag att den var hyffsad likvärdig.. Jag tror z3:an är roligare att köra, men om man väger mot att man kan åka fem i m3:an m.m så känns det onödigt att lägga nästan hundra tusen mer på en bil med hyffsad likvärdig prestanda! om jag slapp tänka på det praktiska så hade jag helt klart velat ha en z3 coupé.. de är riktigt fina bilar!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
sweanders skrev:
om du kan hitta en fin 944 turbo är det ett utmärkt val.

Det verkar vara just där det största problemet med 944 turbo - svårt att hitta fina ex! Har letat annonser på nätet ett tag utan att hitta något vettigt.. verkar som man måste vända ögat mot tyskland där jag sett ett par fina ex...

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Två lite mer ovanliga alternativ skulle väl kunna vara Porsche 968 eller Mazda RX-7 FD. Men då urvalet är mindre så kanske det kan vara svårare att hitta riktigt fina exemplar för de pengarna.

Mazda RX7 har jag kikat lite på - de är riktigt snygga om inte annat! Men det känns som att 944 turbon är giftigare och går att få snabbare på bana? Samt att wankelmotormek känns lite klurigt!

Edit: Kunde lagt samman dessa till ETT svar kom jag på nu..

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Vad kvalar in som "fin turbo"?
Allting naturligtvis, men var ska man dra gränsen?
Ingen rost förstås.

Som turboägare är jag naturligtvis misstänksam mot andra turbobilar då man inte vet hur hårt de gått.

Sen, ska du ban-rejsa, rödljusrejsa eller bara köra vanligt?
Beroende på vilket alternativ man väljer kan man shoppa objekt därefter.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

djungel-Jim skrev:
Det verkar vara just där det största problemet med 944 turbo - svårt att hitta fina ex! Har letat annonser på nätet ett tag utan att hitta något vettigt.. verkar som man måste vända ögat mot tyskland där jag sett ett par fina ex...

Hej,

Jag tror absolut inte att du behöver åka till Tyskland för att hitta rätt bil.
Har du tittat på http://www.porsche.nu?

Där finns väl åtminstone två-tre riktigt bra objekt. thumbs up

Linköping
Här sen Jun 2004

om du väljer M3 E36 så kontakta mig, har ju liksom en väldigt fin som ska avyttras nu i vår....en del banpreppad redan, dessutom får du lite pengar över till roliga uppgraderingar om du köper min.....

Racern:
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
FredrikÅ skrev:
djungel-Jim skrev:

Hej,

Jag tror absolut inte att du behöver åka till Tyskland för att hitta rätt bil.
Har du tittat på http://www.porsche.nu?

Där finns väl åtminstone två-tre riktigt bra objekt. thumbs up

Du har faktiskt rätt! Jag hade inte vart inne där o kikat - det fanns en hel del fina pärlor där! MEEeeeen... jag har fått en fix idé om att jag måste ha en svart bil med svart klädsel med mätarställning gärna inte mycket högre än 12000 mil... Då blir det helt plötsligt riktigt svårt att hitta en bil man är nöjd med! Får se om man blir tvungen att tumma lite på det där...

Bistec skrev:
om du väljer M3 E36 så kontakta mig, har ju liksom en väldigt fin som ska avyttras nu i vår....en del banpreppad redan, dessutom får du lite pengar över till roliga uppgraderingar om du köper min.....

om du ger mig en riktigt bra anledning till varför jag ska skaffa mig en M3:a istället för en p944t så kanske vi har en deal!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

djungel-Jim skrev:
MEEeeeen... jag har fått en fix idé om att jag måste ha en svart bil med svart klädsel med mätarställning gärna inte mycket högre än 12000 mil...

Lycka till!

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Jag har kört bägge bilarna, min 944 turbo 90 var lätt trimmad med nya friska dämpare osv. Mot en sådan har en m3 e36 ingen chans på bana, rakt fram osv. 944 är en rusktigt snabb vagn. Givetvis så är rätt förare i en m3 e36 snabb men inte lika.

Karaktären på motorerna är inte så olika som man kan tro. Bägge gillar höga varv (turbon på de senare 944orna är inte jättesnabb spoolup på).

Jag tycker nog att m3an är mer lättkörd än porschen. Man känner tidigare när de börjar överstyra t.ex. Porschen var ganska lömsk, speciellt på blött.

Min var svart med svart skinn, hade dock gått 20kmil vilket inte verkade vara något problem (ägaren efter mig fick dock byta koppling).

Dock så känns de som en m3 e36 är en bil som är billigare att hålla i drift, de finns många som skruvar med dessa med de är mer ovanligt mer porsche kunskaperna. Dessutom finns det en hel del begagnade delar till m3orna om man behöver något.

Allmänt banåkaforum
1629 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande