Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken? | 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (37331 totalt) |
Jag fick någonstansifrån (vet inte var, biltidning, kompis, nätet?) höra att man i Tyskland/Japan eller USA körde med gas i däcken på banträffar för den expanderade inte av värmen. Vinsten är att man inte behöver hålla på och feppla med däcktrycket hela tiden.
Någon som hört det tidigare / känner igen det? oavsett om detta finns (eller om jag som något slags geni nu kom på det), vilken gas skulle vara lämplig att använda med hänsyn till: Användbarheten - vilka gaser är okänsliga för förändringar i temp. Området 10 till 90 grader? Säkerheten (läs: inte korrodera fälgar eller vara brandfarlig) Miljön Priset Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Skeptisk! Allmänna gaslagen (PV=nRT) är väl rimligen just allmän och därför tror jag alla gaser beter sig som luft (åtminstonde i det temperaturspannet) _________________ Pär Hylander |
||||
Nitrogen heter kvävgas på svenska. Luft består till ca 80% av kvävgas Kan det vara så att en ev fördel jämfört med vanlig luft är att kvävgasen är torr, dvs innehåller ingen vattenånga. Kanske är det så att vatteninnehållet är det som gör vanlig luft lite mindre lämpad än något annat? Men isf skulle man kunna använda vilken gas somhelst, t.ex torkad luft. _________________ Pär Hylander |
||||
Kvävgasen är inert. Syret i luft ger ju oxidation. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Kan det vara så att de kör med det då? Det är väl både billigt (inte för att de bryr sig i F1) och ofarligt? Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Som du sa innan, allmäna gaslagen ger samma tempökning för samma tryckhöjning för både luft och kvävgas. Skillnaderna i verkligheten när hänsyn tas till värmeledning och värmekapacitet är mycket små och därför försumbara. Så tempökning blir den samma! _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Ja, kanske muttermaskinerna drivs med någon gas som har högre tryck än vanlig tryckluft, dom borde ju vara av "extra-super-heavy-duty-typ" för att kunna skapa dom moment som en centrummutter rimligen behöver spännas med. Jag har iofs *för mig* (obs, stor osäkerhet) att jag läst någonstans att dom har just kvävgas i hjulen i F1, men jag vet inte varför. _________________ Pär Hylander |
||||
Läste lite i en bok jag har om f1 teknik för att reda att ta reda på det hela. Gjorde under 2002 så den bör ju vara rätt aktuell.
Står även att det kan vara tryckökningar på upp till 10 psi i däcken. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
om man fyller med helium eller nåt liknande så blir ju den ofjädrade vikten mycket mindre
|
||||
I Formel 1 gäller väl att om det finns en enkel lösning och en krånglig, dyr lösning så tar man den dyra...
Det impar ju dessutom på alla motorgalna och teknikfixerade grabbar (oss på den här listan? ) att man släpar runt på tunga tuber med gas över halva jordklotet. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Hittat på den här sidan
http://www.vanadisgummi.se/pcorsa.ht Kalla däck: Vid kalla däck skall trycket ej understiga 1.8 bar. Varma däck: Trycket skall vara 2.6 - 2.8 bar. Ibland kan trycket stiga upp till 3.0 bar, detta kan innebära att däcket kraftigt förslits eller förstörs. För att undvika detta kan torr luft eller nitrogen användas. _________________ Magnus Thomé |
||||
Nja...snarare så att man behöver "extra-super-heavy-duty-typ" av mutterdragare, dvs skitdyr Annars går det hur fint som helst att driva både luftdomkrafter och mutterdragare med gastub laddad med så kallad "teknisk luft". Har inte 100% koll på vad som skiljer den från vanlig luft men jag gissar helt okvalificerat på lite lätt torkad luft. Är väl nödvändligt med ett fyllningstryck på 200 bar...Brandkåren brukar inofficiellt kunna hjälpa till med att fylla tuber mot lämplig mängd fikabröd _________________ Karl Brag |
||||
om det ska vara någon mening med "gas" i däcken måste man väl ha två ventiler i fälgen, så att man kan släppa ut sunkluften när man trycker in kvävgasen eller vad man nu väljer. Man kan ju inte gärna vakumsuga hjulet innan man häver i gasen.
|
||||
Klart man kan, men det verkar ju lite opraktiskt. Vet inte om däcket mår så bra/sitter kvar på fälgen? Verkar liksom enklare med två ventiler. Jag fortsätter nog med vanlig hederlig luft i däcken. |
||||
Det här med olika gas i däcken verkar knasigt, finns ju en orsak till att det heter allmänna gaslagen...
För att slippa fukt är ju rimligt men det torkar man väl ändå bort om man har ett lite bättre tryckluftsystem? Kan ju iof tycka att det vore bättre att ha en fullständigt inert gas (kväve) i tuberna än en med syre iblandat? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Den gas ni pratar om...är som sagt kvävgas......eller teknisk luft....det är samma sak.
Den används till maskiner och domkrafter i depån.....och i tryckluftsflaskor i bilen. tex. till tryckluftsväxling. Detta är...som också sagts.....för att den inte påverkar brand.....och jag har för mej att den är mindre känslig för värme.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Däck för banåka Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken? | 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (37331 totalt) |