|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

22 Mar 2005 11:15
Daniel Ekström skrev: | Fredrik - SLC skrev: | Hur som helst så kommer det frigöras styrelseplatser och jag meddelade valberedningen att jag var intresserad, men fick till svar att till årets val är det i stort sett redan klart med nya styrelse-medlemmar och att det vore fel att officiellt söka som kandidat för då skulle man vara "bränd" som kandidat.... (dvs precis som riktiga politiken, alla utnämningar är redan klara innan själva stormötet) och det får man ju accepterar eftersom sånt inte går att påverka.... Och att jag istället skulle satsa på att bli styrelse medlem om något år eller så, vart rådet.
|
Va!? Menar du att valet redan är klart så att säga? |
officiellt, näe
Inofficiellt , Ja
T.ex kan gissa att en av dom nya styrelseledamoterna kommer heta Pierre och komma från värmland.
Rätt eller fel, tja det får vi väl se efter den 10 April.
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

22 Mar 2005 17:57
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

23 Mar 2005 01:06
Daniel Ekström skrev: | Va!? Menar du att valet redan är klart så att säga? |
Valberedningen måste väl ha spikat kandidaterna redan? Något annat vore ju väldiogt konstigt med tanke på att årsmötet är så snart????
EDIT: Nu har jag läst på länken Dan postade....
_________________  Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

23 Mar 2005 01:12
observera:
Under förbundsmötet presenterar valberedningen sina förslag på kandidater: antingen att "gamla" ledamöter väljs om för ännu en period (omval) eller att nya presenteras (kallas nyval). Även de 41 förbundsdelegaterna kan under mötet föreslå kandidater. Vilka som slutligen väljs avgör de 41 förbundsdelegaterna.
(taget från Dans länk till artikeln om hur styrelsen tillsätts)
Inget konstigt alls väl?
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

23 Mar 2005 01:15
|
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

23 Mar 2005 07:48
Magnus Thomé skrev: | Daniel Ekström skrev: | Va!? Menar du att valet redan är klart så att säga? |
Valberedningen måste väl ha spikat kandidaterna redan? Något annat vore ju väldiogt konstigt med tanke på att årsmötet är så snart????
|
Ja kandidaterna är spikade så att säga.. men jag undrade om själva valet redan inofficiellt var klart. Det står ju "Även de 41 förbundsdelegaterna kan under mötet föreslå kandidater." då förstår jag inte svaret Fredrik fick.
_________________ /Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

23 Mar 2005 07:59
Jag försökte ju vara ironisk, taffligt försök kanske ...
Det är ju valet som redan är klart, inofficiellt. Skulle gissa att det nomineras lika många personer som det finns poster (så ingen behöver "förlora", det är ju trist, såhär i goda vänners lag och så). Det är redan framdiskuterat i förhand vem som skall till vilken post och själva valet är mest handuppräckningsformalia.
Hoppas jag har fel ... Ser i så fall fram emot att bli korrigerad.
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

23 Mar 2005 09:02
Dan Hovang skrev: | Jag försökte ju vara ironisk, taffligt försök kanske ...
Det är ju valet som redan är klart, inofficiellt. Skulle gissa att det nomineras lika många personer som det finns poster (så ingen behöver "förlora", det är ju trist, såhär i goda vänners lag och så). Det är redan framdiskuterat i förhand vem som skall till vilken post och själva valet är mest handuppräckningsformalia.
Hoppas jag har fel ... Ser i så fall fram emot att bli korrigerad.  |
Det du beskriver är ju det vanligaste i idrottsverige menar jag. Det är snarare om det verkligen blir omröstningar med flera kandidater eller t o m votering som ngn lyfter ett ögonbryn i förvåning.
_________________ Pär Hylander
|
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

29 Mar 2005 10:46
_________________ Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

29 Mar 2005 10:51
Är det bara i mina öron det låter som om Aftonbladet berättar samma saker fast tre veckor senare?
_________________ /Kristian Elisson
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

29 Mar 2005 19:36
Pär Hylander skrev: | Dan Hovang skrev: | Jag försökte ju vara ironisk, taffligt försök kanske ...
Det du beskriver är ju det vanligaste i idrottsverige menar jag. Det är snarare om det verkligen blir omröstningar med flera kandidater eller t o m votering som ngn lyfter ett ögonbryn i förvåning. |
Jag kan inte med min bästa vilja kalla det för demokratiskt, även om det rent formellt kanske kan benämnas som det. Några (klubbarna) som väljer någon (till distrikten) som är med och väljer någon (från distrikten) som efter gallring är med och väljer någon (till styrelsen) och inga av valen involverar varken sakfrågor eller fler än en kandidat?!
Hur ska medlemmarna kunna rösta på något vettigt sätt för att tex. påverka katalysatorkravet? Det är ju i praktiken helt omöjligt!
|
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

30 Mar 2005 11:00
Påminer lite om en "demokrati" vi tidigare hade som granne i öster, 100% valdeltagande kunde de ståta med, men bara ett parti att rösta på
_________________ //Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.
--VVTS--
|
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
_________________ /Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
|
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

30 Mar 2005 12:58
Daniel Ekström skrev: | Magnus L skrev: | Påminer lite om en "demokrati" vi tidigare hade som granne i öster, 100% valdeltagande kunde de ståta med, men bara ett parti att rösta på  |
Virtuell demokrati?
Att något är fel i systemet märks ju när valberedningen avråder någon från att ställa upp i valet eftersom kandidaterna redan är spikade..
Borde vara ett krav i stadgarna att minst två (helst tre) kandidater ska vaskas fram, och går inte det så ska en regäl förklaring fram  |
Jo, det vore ju bra om det gick att göra på det viset, problemen i de flesta föreningar brukar snarast vara att få ihop tillräckligt många kandidater som kan tänka sig att ställa upp, och i jantelagens lagomsverige så anses ju ingen vara lämpad som föreslår sig själv, så det bidrar ju inte direkt till ett enklare arbete för valberedningen, enklast är nog att vara kompis med valberedningen, och så måste man vara sådär lite lagom motsträvig, man får ju inte verka angelägen....
--VVTS--
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

30 Mar 2005 13:23
Dan Hovang skrev: | Pär Hylander skrev: | Dan Hovang skrev: | Jag försökte ju vara ironisk, taffligt försök kanske ...
Det du beskriver är ju det vanligaste i idrottsverige menar jag. Det är snarare om det verkligen blir omröstningar med flera kandidater eller t o m votering som ngn lyfter ett ögonbryn i förvåning. |
Jag kan inte med min bästa vilja kalla det för demokratiskt, även om det rent formellt kanske kan benämnas som det. Några (klubbarna) som väljer någon (till distrikten) som är med och väljer någon (från distrikten) som efter gallring är med och väljer någon (till styrelsen) och inga av valen involverar varken sakfrågor eller fler än en kandidat?!
Hur ska medlemmarna kunna rösta på något vettigt sätt för att tex. påverka katalysatorkravet? Det är ju i praktiken helt omöjligt! |
Jag tycker inte heller det är ett bra system, konstaterar bara att det inte sällan är på det viset.
_________________ Pär Hylander
|
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

30 Mar 2005 13:25
Daniel Ekström skrev: |
Att något är fel i systemet märks ju när valberedningen avråder någon från att ställa upp i valet eftersom kandidaterna redan är spikade..
|
På vilket sätt är det ett systemfel?
Valberedningen har gjort sitt arbete, och tagit fram de kandidater dom tycker är aktuella. Att dom säger att fredrik inte är aktuell i deras ögon är väl inget systemfel?
Utöver valberedningen så finns det 41 delegater som kan nominera personer till styrelsen.
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

30 Mar 2005 13:27
Dan Hovang skrev: |
Hur ska medlemmarna kunna rösta på något vettigt sätt för att tex. påverka katalysatorkravet? Det är ju i praktiken helt omöjligt! |
Nej, det är inte alls omöjligt i praktiken.
Jag kan be Annemo ta ett sådant exempel i nästa artikel om förbundskunskap.
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

30 Mar 2005 13:56
Vilken tur vi har som lever i den bästa av världar...
_________________ /Anders Ytterström
#24, #64, #88
|
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

30 Mar 2005 13:59
Magnus L skrev: | Daniel Ekström skrev: | Magnus L skrev: | Påminer lite om en "demokrati" vi tidigare hade som granne i öster, 100% valdeltagande kunde de ståta med, men bara ett parti att rösta på  |
Virtuell demokrati?
Borde vara ett krav i stadgarna att minst två (helst tre) kandidater ska vaskas fram, och går inte det så ska en regäl förklaring fram  |
Jo, det vore ju bra om det gick att göra på det viset, problemen i de flesta föreningar brukar snarast vara att få ihop tillräckligt många kandidater som kan tänka sig att ställa upp, och i jantelagens lagomsverige så anses ju ingen vara lämpad som föreslår sig själv, så det bidrar ju inte direkt till ett enklare arbete för valberedningen, enklast är nog att vara kompis med valberedningen, och så måste man vara sådär lite lagom motsträvig, man får ju inte verka angelägen....  |
I föreningar på lägre nivå är det absolut så, men jag tror inte det gäller i lika hög grad i en sådan toppost som ledamot av SBF:s styrelse.
_________________ /Anders Ytterström
#24, #64, #88
|
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

30 Mar 2005 14:33
AndersY skrev: | Magnus L skrev: | Daniel Ekström skrev: | Magnus L skrev: | Påminer lite om en "demokrati" vi tidigare hade som granne i öster, 100% valdeltagande kunde de ståta med, men bara ett parti att rösta på  |
Virtuell demokrati?
Jo, det vore ju bra om det gick att göra på det viset, problemen i de flesta föreningar brukar snarast vara att få ihop tillräckligt många kandidater som kan tänka sig att ställa upp, och i jantelagens lagomsverige så anses ju ingen vara lämpad som föreslår sig själv, så det bidrar ju inte direkt till ett enklare arbete för valberedningen, enklast är nog att vara kompis med valberedningen, och så måste man vara sådär lite lagom motsträvig, man får ju inte verka angelägen....  |
I föreningar på lägre nivå är det absolut så, men jag tror inte det gäller i lika hög grad i en sådan toppost som ledamot av SBF:s styrelse. |
Kan så vara, men jag talar om föreningar generellt, eftersom jag inte har någon insikt i hur det fungerar i just SBF's ledning, däremot har jag haft nära insyn och deltagit en hel del i ett par andra förbund med stort antal medlemmsföreningar, och där brukar det i allmänhet vara ännu svårare att få in någon som inte är *känd* av den innre kretsen sedan förut.
--VVTS--
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

31 Mar 2005 01:15
dstr skrev: |
Valberedningen har gjort sitt arbete, och tagit fram de kandidater dom tycker är aktuella. Att dom säger att fredrik inte är aktuell i deras ögon är väl inget systemfel?
Utöver valberedningen så finns det 41 delegater som kan nominera personer till styrelsen. |
Min fetstilsmarkering
|
|