Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kaross i Glasfiber/kevlar/kolfiber/plast osv...
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (9098 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Micke Fredriksson skrev:
Cobolt skrev:
om man använder epoxi, går det då att först bygga hållfastheten och sen det estetiska?

Dvs kan man laminera sina lager, köra vaccumbag, värmehärda och sen EFTER det lägga på ytterligare epoxyskikt avsett endast för att fylla porer och vara slipbart så att ytan blir bra?

Jagar alltså möjligheten att göra lamineringen direkt på pluggen, få det snyggt, hyfsat lätt OCH hållbart.


Tjenare!! Jag förstår vad du menar, och är helt klart ett alternativ att beakta. Du kommer att få en kaross som är ungeför 40-60% tyngre än om du skulle gjuta en färdig kaross i en form med samma ytfinish.
Men slår man allt extra jobb med att bygga en form så kan det klar vara värt det.
Fråga: Varför vill du promt använda epoxy med dess långa härdtid mm?



Det epoxy jag sysslat med har inte direkt haft lång härdtid.

Finns med härdtider från ca 30 minuter.

Fördelen som jag ser det med epoxy är att det inte blir poröst, men det är mindre problem på bilkarosser än när man sysslar med träbåtar som jag gjort.


Blir i ditt fall iochförsig inte spå stor skilnad i att använda epoxy eller polyester, polyester luktar iochförsig värre, då det innehåller lösningsmedel.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



dude skrev:
materialkostnaden för formarna (inkl material för att färdiställa karossen för avgjutning) till speedsterkarossen blev ca 25000:- (och ca 100tim effektivt jobb)
en komplett frontdel kostar ca 2000:- i material att gjuta.

prisskillnaden på att gjuta en riktig form eller att snika är ju enbart själva materialet till formen och till en sevenkaross kan jag tänka mig att det är ca 3000:-.


Gjutformar är ju helt klart en svettig utgift, men den dagen det händer att man kör sönder, är det helt klart värt mödan. Mina gjutformar väger tillsammans 84kg och är 6-8mm tjocka, vilket anses vara minimum till en 2mm tjockt laminat "så inte karossen drar med sig formen vid härdningen och slår sig". Jag räknar med att min färdiga kaross kommer att väga ca 20-23kg inkl. 3st skärmar med ett ca 1,5mm tjockt laminat.

Dude: Hur mycket väger dina formar? Hur tjocka är dom?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Allmänt banåkaforum
Kaross i Glasfiber/kevlar/kolfiber/plast osv...
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (9098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande