Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3198 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beträffande informationen om mobiltelefonkostnader så står den förutom i SBF styrelseprotokoll även i klartext i de artiklar som publicerats. Där verkar det bara som din uppfattning om SBF påvekrat hur du valt att tolka det du läser. då kan det lätt bli lite fel. ![]() Beträffande kontakten med SBF är det klart att om alla ringde direkt till styrelsen så skulle de få häcken full. Men om du verkligen vill påverka och anser att du har något viktigt att säga till styrelsen är jag rätt övertygad om att en kontakt är uppskattad, helst om du anger hur du upplever svårigheterna att få kontakt och att avståndet till dig som klubbmedelmm känns rätt långt. Men ibland räcker kanske inte energin hos oss gräsrötter så långt som att vekrligen försöka påverka. Det kräver ju mer än när vi diskuterar här. Själv så medverkar jag alltid på min klubbs (RHK) årsmöten, tycker det är viktigt att föra fram sin åsikt där. Om jag väljer att prioritera mosters tebjudning eller sambons ikea-raid den dagen får jag skylla mig själv. Det är mitt val. om engagemanget för frågorna är så lågt att det bara får ta några timmar och en kortare resa i anspråk förstår jag faktiskt inte varför du är så engarerad i debatten? Möjligen låter min kommentarer lite elaka, ta dem personligen inte så Dan! Jag tycker bara svenskt föreningliv består av en massa åsikter och väldigt få som vill göra mer än o kritisera. Sedan är vi överens om att insyn och inforamtionsstruktur kan bli mycket bättre hos SBF. Men om man inte orkar bry sig mera, så blir det svårt att ta del av en ökad öppenhet. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
Nu är det inte sådana saker jag tvingas välja mellan när jag prioriterar .. ![]() Att engagera sej i klubbens verksamhet är ju en sak. Det är ju folk man träffar ofta och det finns naturliga forum att ventilera tankar och åsikter (tex. på banan mellan körpassen eller här). MGCC och BMWSC har dessutom ett klimat som uppmuntrar folk att komma med förslag och åsikter på verksamheten. Jag uppfattar SBF som raka motsatsen med beslut som dimper ner utan motivering. Varför jag är engagerad? Tja, om jag riskerar att åka på en extrakostnad på 1.000-tals kronor per bil för att kunna tävla med dom för att någon i SBF ska klippa sej några helt meningslösa (och verkningslösa) miljöpoäng så blir jag såklart lite irriterad. Att det sen inte görs någon ansträning för att informera om varför alla ska ha godkänd katalysator och hur det kan göra någon nytta gör ju inte saken bättre. Jag blir också irriterad om mina medlemmsavgifter och startavgifter går till att sponsra tex. Björn Wirdheim, speciellt om jag får reda på det i efterhand via pressen. Jag lägger massor av tid, pengar och energi på racing och gillar helt enkelt inte att det finns någon som sitter och fattar beslut som verkar helt godtyckliga som har väldigt stort inflytande över vad jag kan och inte kan göra.
Ingen fara ![]() ![]()
En standardkommentar; "jamen gör det själv då". ![]()
Det är ju just det som är poängen. Man bör kunna ta del av information genom att lägga lite tid. Om man ska behöva åka 100 mil och bo på hotell två nätter för att få en detaljerad ekonomisk redovisning, en motivation till nya burreglerna eller vad det nu kan vara så tycker jag det finns utrymme för en liten liten förbättring. |
Appropå miljöpoäng.
Hade ett klart intressant möte idag med ett företag som jobbar med miljöfrågor och alternativa fordonsbränslen, utbildningar i sparsom körning och liknande. Deras reflektion var att kravet på katalysator inte är en kostnadseffektiv åtgärd för att minska bilsportens miljöpåverkan, speciellt inte i racing med sin korta körtider (frånsett långglopp, som man ändå inte såg som något oöverstigligt problem) Några gemensamma idéer väcktes. Får se om det till och med kan medföra ett par idéer till SBF i miljöfrågan, som kanske kan öppna för ett återtåg utan efterföljande prestigeförlust från nuvarande utformning av generellt katalysator krav. Om nu man verkligen vill göra något bra även för hobbyutövare. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
Glömde:
Dan! Det där med godtyckliga beslut: om vi har problem med vårt "lokala" förbund SBF, hur ska vi då förhålla oss till FIA som ju ofta lyckas med konstycket att vara värre än de västa EU-byråkraterna? Själv så retar jag mig just nu på två saker runt SBF 1: generellt katalysator krav 2. de nya reglerna och kostnaderna för bilhandlingarna. Beträffande FIA sänker jag rejsas server om jag räknar upp dumheterna! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3198 besök totalt |