Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skal vi åpne racing serien for alle seven variantene?
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (15867 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

>>Bengt

Är det inte DeDion-bakaxel på de nya Caterham? Det var det i alla fall på ett nybygge jag kollade på för några veckor sedan om jag inte misstar mig något enormt...

MGB GT 1967
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Dedion

Hej

Caterham har DeDion bakaxel
Räknas den som stel eller delad axel??

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003

Trådstartare
De-Dion regnes i samme kategori som delt bakaksel. Regelverket er å finne på www.SLC.se under klasser og Locost.

Umeå
Här sen Maj 2004

Som jag har förståt det är en del av syftet med att bara tillåta stel axel, att den utgör ett gott påkörningsskydd . för påkörning bakifrån.

Borde inte samma gälla för en DeDion med axelrör i stål?

Alternativt att addera en extra del till buren på de bilar som kör utan StelAxel.

Sen så vet jag att det anses ge prestandamässiga fördelar med den lägre ofjädrade vikten, och det kanske inte är önskvärt.

--VVTS--
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003

Trådstartare
Med de forandringene som nå er gjort i regelverket, der det er blitt tillatt med mange flere rammevarianter, blir det spennende å se om regelverket er like bra balansert konkuransemessig. Til flere forandringer man gjor til storre er faren for at alt blir i ubalanse. Vi har allerede tatt en stor risk i de forandringene som nå er gjort, så nå må vi kjore en stund for å se om det fungerer like bra.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Rune Næss skrev:
Med de forandringene som nå er gjort i regelverket, der det er blitt tillatt med mange flere rammevarianter, blir det spennende å se om regelverket er like bra balansert konkuransemessig. Til flere forandringer man gjor til storre er faren for at alt blir i ubalanse. Vi har allerede tatt en stor risk i de forandringene som nå er gjort, så nå må vi kjore en stund for å se om det fungerer like bra.

Tänkte skriva på förstasidan om att det nu är lättare att få in sin bil i Locostserien (om jag nu fattat detta rätt) Vad är i stora drag ändringarna för i år?

Här sen Sep 2003

Trådstartare
Hovedforandringen er at vi har en liste der alle rammevarianter som er innenfor regelverket kan komme med. I grove trekk vil det si at det er tre hovedhensyn å ta med rammen, maks bredde inkl hjul og skjermer 1660, matrialvalg og utforming som i boken og hjulavstand mellom 2250-2350.

Skal vi åpne racing serien for alle seven variantene?
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (15867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande