Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglemente i Roadsports
3372 besök totalt
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Reglemente i Roadsports

Med tanke på den långa framförhållning som finns i reglementesskrivningen är det dags att redan nu formulera ideer om hur nästa reglemente skall se ut.

Ideér kan delges SPVM gruppen.

Skall Roadsport ha flera undantag från godkännande i SBP, eller färre? Förutom vingar ,motoreffekt. vad kan vara nästa undantag?

Vad ska skillnaden mellan Roadsport och Modsport vara?

Vikt resp hk vad är rimligt i A;B;C?

Skall en Miata vara norm eller rundningmärke i C klassen osv.

Tillägg för tex programmerbara tänd och insprut är kanske
passé mm.

Alla som uttrycker synpunker har ett dolt motiv. Mitt är att min Roadsport C Lancia Montecarlo ska bli konkurrenskraftig igen.

Vressel
Här sen Apr 2003

Re: Reglemente i Roadsports

andersh skrev:
passé mm.

Jepps! thumbs up
Förtydliga att det är om man har chipstrimmat .. Inte om man kan chipstrimma.

Mitt dolda motiv är att jag vill kunna åka med min ej-chiptrimmade 944 Turbo S i Roadsport B där jag hör hemma, istället för med 600 kg övervikt i Roadsport A.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Är regeln om att man inte får ändra antal växlar i sin bil kvar? Sätt i såfall maxantal istället så att folk i en Sprite/Elan får samma som en Miata/Nyare Caterham.

Skippa teoretiska effekter. Det börjar skilja väldigt mycket på vad du kan ta ut för effekter ur gamla/nya motorer. Låt folk trimma litegrann om de vill, utan att få hur mycket stryk som helst för det (regelmässigt var min GTV klockren B-bil, men med ärligt räknade hästar en i C, och det var också där jag var med och slogs).

Vad det gäller undantag ifrån SBP tror jag mycket tillkommit för att få med PCSR-gänget (vingregeln bl.a.), men de är rätt ointresserade av sammarbete när man som utövare frågar dem. Skall det till mer sånt bör man ifrån regelskrivarehåll nog fråga arrangörerna om samarbete är av intresse, annars är det ju liksom ingen ide att bryta ryggen av sig (även om jag som kommande 924S-byggare hoppas på en jämkning av reglementena )

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Bra iniativ, med en tidig ansats att fånga upp synpunkter och ideer thumbs up

Jag är inne på samma håll som PP, att vikt/effekt ska baseras på verklig effekt och verklig vikt, eller snarare verklig acceleration (får vikt/effekt är ju egentligen ett sorts mått på accelerationsförmåga.

Mitt syfte är att jag ska kunna trimma lite lagom för att matcha en vikt som jag tycker är lagom, dvs få en bil som passar klassen utan att antingen lägga hela hushållskassan på att bygga en kraftfull motor eller alla vinterfritid på att göra bilen mer anorektisk.

Verklig accelerationsförmåga kan mätas med ngt relativt enkelt elektroniskt verktyg som får följa med i bilen några varv varje år, eller när arrangör/domare tycker att det är lämpligt. Dvs det behövs bara ett eller några få sådana verktyg för hela tävlingen.

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Re: Reglemente i Roadsports

Dan Hovang skrev:
andersh skrev:
passé mm.

Jepps! thumbs up
Förtydliga att det är om man har chipstrimmat .. Inte om man kan chipstrimma.

Denna punkt håller jag med om.
Nu vet jag inte hur jag skall räkna och det skiljer 50kg på min bil om jag skall räkna med eller utan 5% effekttillägg, om jag läser regeln som den står skriven. Och som Dan skriver vill jag ha möjliget att redovisa att jag inte har "chippat".

De dolda motiven är att jag vill köra med orörd motor och en vikt på ca1150kg (skall jag minska vikten mer blir det tråkigt dyrt och komplicerat). För mig är det då roligare att köra i C än i B.

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Öppna Roadsport för andra bilar där modellen historiskt sett har tävlingshistorik eller om det är helt uppenbart att bilfabrikören försökt bygga en sportig (och ganska liten) bil. Tänker i första hand på tex 2 dörrars 3-serie BMW och några roliga japanare........

Släpp elektroniken fri. Är det original så är det. Chipstrimmat eller eftermarknadsinsprutning ger effekttillägg. Men borde inte utbytt tändsystem ge någon form av bestraffning på samma sätt som insprutningen??

Kungälv
Här sen Feb 2003

FSN skrev:
Öppna Roadsport för andra bilar där modellen historiskt sett har tävlingshistorik eller om det är helt uppenbart att bilfabrikören försökt bygga en sportig (och ganska liten) bil. Tänker i första hand på tex 2 dörrars 3-serie BMW och några roliga japanare........
Ja, man borde ju kunna ta med bilar som klassat in i "sportvagnsserier historiskt. Ett exemplet skulle kunna vara Mazda RX-3 Coupé vilken haft stora framgångar i just sportvagnsracing i USA på 70-talet men som inte är tillåten... Fast BMW 3-serie, hmm den är inte mycket sportigare än en Golf.... ...men jag ska inte dömma; en för alla, alla för en .

Håller med övriga om att programmerbart tändsystem i alla fall borde rendera någon form av tillägg. Kanske inte lika stort som programmerbart sprut men i alla fall.

En gammal klassiker som diskuterats förut är ett eventuellt tillägg för amatörbyggen alternativt att de alltid hamnar i Roadsport A eller så. Vad tycker ni?

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Är det inte rätt vettigt att man antingen använder sig av motorns uppgivna originaleffekt om allt är orört.
I och med detta skall man vara tvungen att ta med sig dokumentation som visar vilka motorkomponenter och motorstyrning är original.

om man väljer att trimma så är trimmning fri men så måste man kunna uppvisa bromsintyg på bilen från någon godkänd bromsbänk. Varefter effekten beräknas från verklig effekt.

Klart man kan fuska och att folk kommer göra det. Det är ju t.ex. lätt att ha en mappning när man bromsar bilen och en annan när man kör tävling. I dessa fall får man väl plombera motor/styrbox efter tävling och ha en effektmätning hos godkänt ställe. Kostnaderna tas av fuskaren om det är fusk annars av anmälaren....borde få slut på diskussioner.

En annan variant är ju att klassa bilarna efter varvtider, lite som man gör i STCC med vikttillägg. Dvs det är fritt fram att anmäla sig i valfri klass så länge du aldrig överskrider en viss normtid, då uppklassas man automatiskt till en högre klass.
Detta är kanske lite svårt att få att fungera bra men innebär att man i stort sett kan skippa alla andra regler om däck motorer, vikt etc. Nackdelen kan vara att det är svårt att veta vilken klass man bygger bilen för.

T.ex. kan regeln vara formulerad så att om man utgår från vikt-effektförhållandet, sedan fortsätter man med att koll om man t.ex kvalar in med bästa hastighet 12% över snittet av de 4 snabbaste vid träning så blir man uppflyttad till högre klass även om effekt-tviktberäkning visar anorlunda. 12% under och och du har rätt att köra i en lägre klass under förutsättning att du inte kör 12% fortare än snittet av de 4 snabbastei den klassen.
Kör man mer än 5% snabbare under tävling än under träning och den nya hastigheten skulle innebära uppklassning så blir man automatiskt uppklassad.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

Verklig accelerationsförmåga kan mätas med ngt relativt enkelt elektroniskt verktyg som får följa med i bilen några varv varje år, eller när arrangör/domare tycker att det är lämpligt. Dvs det behövs bara ett eller några få sådana verktyg för hela tävlingen.

Tjatar lite....

Gör man som ovan, ett verktyg med accelerometer och GPS så kan man enkelt mäta max acceleration vid given (inte alltför hög) hastighet, vilket är ett annat sätt att beskriva vikt/effekt. En sådan grunka ska inte behöve bli så dyr tror jag.

Vad man då vinner är att att man kan köra med vilken vikt och vilken effekt som helst. Dvs man kan köra orginal, man kan trimma lite, man kan "astrimma", allt efter eget önskemål. Ngn våg behövs inte. Några krystade beräkningsmodeller av teoretisk effekt behövs inte. orginaleffekter behöver inte användas, dessa kan ju vara rätt galna, Porsche t.ex är ju inte sällan rätt konservativa med sina angivelses, dvs motorn lämnar ofta mer effekt i verkligheten. Vissa andra fabrikat kanske använder glädesiffror? Dvs hela dagens komplicerade system att räkna ut effekten kan läggas till handlingarna.

Vill man kan naturligtvis övriga tillägg och avdrag finnas kvar, t.ex vingar och däck.

Tekniken:
Matematiken är för detta är rätt simpel, man låter elektroniken läsa av max acc m h a accelerometer inom ett intervall där toppeffekt på ngn växel finns, (filtrerar bort ev transienter pga kopplingsryck), läser av hastigheten (via GPS) vid max acc och räknar ut ett jämförtal. Sen har man bara en tabell för dessa jämförtalen vad som motsvarar roadsport A, B resp C. Lätt som en plätt!

Fixhult
Här sen Apr 2004

porschedriver skrev:
T.ex. kan regeln vara formulerad så att om man utgår från vikt-effektförhållandet, sedan fortsätter man med att koll om man t.ex kvalar in med bästa hastighet 12% över snittet av de 4 snabbaste vid träning så blir man uppflyttad till högre klass även om effekt-tviktberäkning visar anorlunda. 12% under och och du har rätt att köra i en lägre klass under förutsättning att du inte kör 12% fortare än snittet av de 4 snabbastei den klassen.
Kör man mer än 5% snabbare under tävling än under träning och den nya hastigheten skulle innebära uppklassning så blir man automatiskt uppklassad.
Börjar inte detta likna handikappsystemet för golf? Skall handikappet räknas i % utifrån bästa varvtid presterat relaterat till bästa varvtid totalt? Starta med 20% kanske.
Totalt löst spånande utan eftertanke (det är ju det som forum är bra till)

Edit: Detta skulle ju fungera bra på MGCCs KM men det är ju en omöjlighet vid race med gemensam start. Att den som är först över mållinjen är vinnaren är ju rätt lämpligt. Annars kan ju en med lite högre handikapp ta häng på ledaren och vinna i suget (om ledaren är en med lågt handikapp).

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

NiklasFalk skrev:
porschedriver skrev:
Börjar inte detta likna handikappsystemet för golf? Skall handikappet räknas i % utifrån bästa varvtid presterat relaterat till bästa varvtid totalt? Starta med 20% kanske.
Totalt löst spånande utan eftertanke (det är ju det som forum är bra till)

Edit: Detta skulle ju fungera bra på MGCCs KM men det är ju en omöjlighet vid race med gemensam start. Att den som är först över mållinjen är vinnaren är ju rätt lämpligt. Annars kan ju en med lite högre handikapp ta häng på ledaren och vinna i suget (om ledaren är en med lågt handikapp).

Tanken var nog mer att tillämpa detta på poängfördelningen när det gäller de oilka klasserna och att förhindra "uppenbara" felplaceringar samt automatiskt stävja fusk/kostiga beräkningar. Det handlar ju inte bara om effekt/vikt fördelning utan även om mer eller mindre optimal konstruktion.

Jag menar att det visst går att ha med gemensamm start. Tex. så kör man ju ofta Roadsport B och C tillsammans. Först över mållinjen i respektive klass vinner den klassen. Sedan är det ju natruligt att B bilarna kommer in föra C bilarna. Man kan t.ex. ha färgprickar vid numret beroende på vilken klass man kör. Man kör i den klass man blivit tilldelad. Börjar bilen från början. Börjar bilen gå för snabbt så får man väl antingen accpetera att köra i en högre klass (där man är långsam) eller så får man "trimma ner" bilen så man kan köra i toppskiktet i den lägre klassen.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

porschedriver skrev:
... uppvisa bromsintyg på bilen från någon godkänd bromsbänk...
....klassa bilarna efter varvtider, lite som man gör i STCC med vikttillägg...
...12%...
...automatiskt uppklassad...

-Skulle kännas lite märkligt tycker jag om någon som optimerat bilen och/eller kör otroligt bra blir 'straffad' med vikt eller uppflyttad pga detta. Har man ett vettigt tekniskt reglemente och följer det så skall man i princip kunna vara hur överlägsen som helst, det är upp till övriga att förbättra sig.
Så klara tekniska regler som möjligt och inga luddiga handikapp eller 'bestraffningar' skulle jag röstat på.

Det är klart att det finns gråzoner men försök att förtydliga så gott det går och redovisa hur det skall tolkas. Självklart måste ju reglementet utvecklas med tiden men för stora ändringar kan innebära att folk tröttnar.

Vad gäller att bromsa/plombera så låter det dyrt och dessutom oflexibelt om man trimmar under säsongen.

-Sorry porschedriver...stöttar inte dina förslag

mvh 'en som körde Roadsport för länge sen och vill börja igen'

PS. Förövrigt så skulle jag vilja att man införde effekt-avdrag för stenålders-chassie (bladfjädrar/sliding pillars mm) dessutom tycker jag däcksbredd i Roadsport borde mätas fram och inte 'läsas' fram vilket jag skrev om i en tråd i höstas. DS

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Allmänt banåkaforum
Reglemente i Roadsports
3372 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande