Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4846 besök totalt |
Regelfråga Roadsport
Har en fundering ang. motorer och regler i Roadsport. om jag köper en Seven som är besiktigad med typ en Kent-motor och byter till en Zetec eller Opel 16v eller nåt måste detta då stå i regbeviset för att bilen ska bli godkänd eller räcker det att man styrker identiten på motorn på papper? ![]() Som jag har förstått innan så måste bilen vara registrerad med den aktuella motorn men det hade ju varit enklare om så inte är fallet. Földfråga: Hur stor procedur blir det med Bilprovningen att rega om med annan motor? Räcker det med Begr. regbesiktning eller hur gör man? Många funderingar på en gång ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Patrik jag fyller på din tråd med mer regelfrågor om roadsport - hoppas det är OK.
Är det tillåtet att ersätta en orginal luftmängdsmätare (flapp-baserad) med elektronik som simulerar signal till motorstyrenhet ? Syftet är att öka inflödet i motorn gemom att ta bort restrektiv luftmängdsmätare. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Som jag har förstått ska det inte vara några problem. Allt innan och efter motorn är väl fritt (förutom turbo och kompressor förstås ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Avgasgrenrör och avgassystem är väl explicit tillåtet ja, men är där ngn definition på insugsugsidan? I övrigt står det väl ung i stil med att inget får ändras.... _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag reglementet säger att bilen måste var regbesiktad med den aktuella motorn!
Byter du motor i ett amatörbygge blir det ombyggt fordon tror jag. Angående luftmassemätaren blir det väl nästan lite av en gråzon. Som jag ser det säger reglemnetet att du inte får ändra hårdvaran (insug, givare, spridare osv), bara mjukvaran (chipstrimning). Som jag tolkar det får du inte får sätta dit elektronik som simulerar en signal men att du får byta programmet till ett som simulerar en signal (eller inte läser av signalen). Resultatet blir visserligen det samma men vägarna att nå dit är olika _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Det blir bara en enklare besiktning vid motor byte, typ när man monterar ett drag på bilen. Är ju fortfarande ett amatörbygge ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Så du tror jag inte kommer att bli diskad om jag har plockat bort AFM ? Som du säger känns det som en gråzon om man lusläser reglementet på http://www.spvm.se/ /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Från Reglm.
Grundeffekt. A Ej modifierade motorer ..............................luftfilter samt insugningstrattar är fritt. ................OBS inget annat på motorn får ändras om den skall räknas som EJ modifierad. Dvs allt som inte är luftfilter eller insugningstrattar skall vara original. _________________ Anders Hofverberg |
||||||
Trimning / Standard
Hej Wankel mfl Som jag ser det!!?? ![]() Var står det i Roadsportgelementet att du får ändra en mjukvara? ![]() Det blir ju en ändring av motorns funktion så att det skiljer sig från en original / standardmotor. Att simulera eller att ta bort en signal till en motorstyrprocessor är hur du än gör en ändring av en originalmotor. Som jag ser det står det i alla fall i Roadsportreglementet för MGCC att så snart du ändrat NÅGONTING utom avgassystem och luftfilter (du vet det där som sitter FÖRE luftmängdsmätaren) så är motorn trimmad och du hamnar uppåt en 100hkr / liter effekt / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Detta är ett av problemen med Roadsport, minsta lilla ändring så blir konsekvenserna astronomiska. Jag körde förra året med ett insug från en Porsche 944S2 motor iställer för original 944S. När jag fritt tolkade reglerna så bestämde jag mig för att insug/plenum mycket väl kunde jämföras med insugningstrattar. Regelvidrigt eller inte?? Gränsfall?? Syftet var dock inte effekt utan möjlighet att slänga huven..... Bengt Metz: "Var står det i Roadsportgelementet att du får ändra en mjukvara?" Den heta debatten om chips trimmning är faktiskt just mjukvara (tro det eller ej) och med omprogrammerad/uppdaterad/utbytt (kalla det vad du vill) sådan så bestraffas man med 5% effekttillägg om man kör sugmotor och med 15% tillägg för överladdat. I Josens fall med luftmängdsmätaren så känns det som modifierad styrelektronik vilket borde enligt mig rendera 5% effektillägg. En liten lustig detalj är att det är helt gratis att byta tändsystem vilket känns väldigt skumt när man enligt samma reglemente skall bestraffas för att möjligheten till omprogrammering av insprutning finns. Är det inte i tändningsdelen dom största effektvinsterna finns?? Betyder det att jag kan chippa min bil om jag kan visa att det endast är tändningsdelen som är ändrad?? ![]() ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Chips
Hej Igen Som Elektronikingenjör / Gymnasielärare på Elprogrammet känner jag väl till vad Chips är och kan skilja på potatischips och andra. omodifierad motor innebär just detta. ![]() om du ändrar något UTOM avgas / insugsfilter är det INTE en omodifierad motor. ![]() Skall du köra omodifierat får du inga tillägg för någonting, därför att du inte får ändra något. ![]() Eftersom jag själv kör med 50-tals teknik (inga potatischips där inte) är man ju undrande att man ställer denna typ av frågor vad gäller elektroniken / givarna till denna. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Re: Chips
![]() RoadSport har ju godtycke inbyggt i reglementet (iaf tillämpningen av det). Om alla antas bryta mot reglementet tills de kontrollerats så borde väl en slumpvis utvald bil rivas på ägarens bekostnad efter varje tävling. Inte billigt och förenklar inte "möjligheten att tävla lite med sin sportbil". Har det någonsin kontrollerats och plomberats motorer SPVM? |
||||||
Chips
Du va minsan en misstänksam sportvagnsåkare. ![]() Vad menar du med mekanisk tändinställning. Menar du att man i nån nämvärd utsträckning kan öka effekten i en standardmotor genom att ändra på fabrikantens rekomenderade tändinställning? ![]() / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Re: Chips
"Misstänksamheten" var lite ironisk lagd eftersom det inte går att få till ett svartvitt RoadSportsreglemente om man vill ha kvar enkelheten (annars finns det andra reglementen att välja). Men det kanske är dags för en revidering pss som årtalet för Historic justeras upp ibland. Kanske behövs det ett nytt reglemente för gatregistrerade bilar (som inte har SpårtVagnskravet). |
||||||
Re: Trimning / Standard
Eftersom man får chipstrimma motorer som går att chipstrimma (mot tillägg på 5% på sugmotorer) så får man följdaktligen ändra mjukvaran! Reglementet utgår ju för övrigt från att man alltid chipstrimmar motorer med "elektroniskt insprutningssystem oavsett om man gör det eller inte. Eller har detta ändrats i år? Jag lyckas inte öppna reglementet just nu... ![]() Vad jag menade med gråzon är alltså att det finns olika sätt att nå samma resultat, det ena tillåtet det andra inte. Lite olyckligt ordval kanske. FSN: Jag tycker faktiskt inte att man får byta insug. Får inte motorn plats får man buckla till huven, även om det skär i hjärtat. Trattar är något helt annat! Fast det är inte jag som är domare så.... Även jag kör för övrigt med förgasare och fördelare. Väldigt svår att chipstrimma. Till råga på allt för hög vikt och/eller för låg effekt (ca 300 kg). Men, det är kul att köra ändå även om man får kämpa för att inte bli ifrånåkt av omodifierade Miator. Personligen tycker jag att det är vad Roadsport går ut på, att ha kul tillsammans! Min "nya" RX-7 kommer dock att ha en chipstrimmad men omodifierad Turbomotor. Då ska det bli åka av! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
En för mig rimlig tolkning - för bilar som inte har insugningstrattar - är att motsvarande delar på såna bilar, d v s allt uppströms spjällen, är fritt inom ramen för omodifierad motor. Jag räknar då inte inte installation av nya "aktiva" komponenter som t e x kompressorer... ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
4:e stycket sidan 15 står det om tillägg för omprogrammerbart styrsystem för bränsle/tändning. Om man är totalt bokstavstrogen så står det faktiskt att tillägg ska ske om möjligheten finns, men står inte att man få lov att utnyttja det utan att motorn anses som modifierad, snurrigt värre tycker jag
![]() ![]() I samma stycke står att om man har ett tändsystem från Hedenhös tid (som jag t.ex) så får man lov att vrida på det. Med andra ord om fabriksuppgiften på effekt och tändning är gjord på lågoktanig bensin så kan man vinna en del effekt på att tanka 98 oktan och höja tändningen..... ![]() om man tittar bara på det stycket så kan man ju tycka att reglementet är en gnutta teknikfientligt.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
oj, det hanns skrivas lite inlägg medans jag själv skrev, 3-4 skribenter, 3-4 skilda uppfattningar. AndersH synpunkt om att det är behov av endast en tolkning håller jag med om. Sen finns ju tyvärr risken att denna (förhoppningsvis officiella) tolkning inte helt överrensstämmer det man själv önskar. _________________ Pär Hylander |
||||||
Re: Chips
Insugstrattar får bytas......... (och jag anser fortfarande att ansugningstratt på en förgasarbil är samma sak som insug på en insprutare)
Helt fel !!! Enligt många så skall man betala i form av effekttillägg för "möjligheten "att fuska med chipstrim. Det kan inte ens du ha missat?? ![]()
????? Du har fö rätten att komplettera din förhistoriska dödsfälla ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Chips
/ Bengt Metz
Sorry, ![]() ![]() ![]() ![]() Har ej kollat om det är någon finess att montera en högeffektspole. Har en fyrkantig sådan, universal från Biltema, borde kanske testa? ![]() Möjligt att jag kan eftermontera ett brytarlöst tändsystem typ Luminition men dessa saknar finnesser typ mappning mm eftersom de endast har givare för själva tändningen. ![]() Så jag kör vidare med min dödsmaskin med mekaniska brytare. ![]() Sorry för mitt misstag med reglementet Kolla MGCCs hemsida mgcc.nu under KM / Reglemente så kan du själv fylla i ett excellark och testa vilken kategori din bil hamnar, Vikt effekt. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4846 besök totalt |