Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
(No) SAFETY CAR!!!
<<   1, 2
3934 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

porschedriver skrev:

Vad jag däremot tycker illa om är att:

- man registerar sig i ett forum där man inte är intresserad av vad som sysslas med på forumet bara för att klaga/hoppa på.

- Att internet och detta forum i synnerhet inte lämpar sig för denna typ av diskussioner/äggkastning/etc. särskillt inte när man PEKAR ut folk på detta sätt. Det finns en laglig väg att gå för detta, använd den eller låt bli.

Jag tror de flesta här håller med mig. Så min fråga till Asterix är:

- Har du tänkt att hänga kvar här och snacka spårval, banpreppning och Nürburgring med oss eller inte?

Nu ligger ju SSK:s officiella forum här, så om han blir förbannad över hur någon framfört deras bil så är det väl ändå en ganska naturlig plats att klaga på om han nu vill låta SSK:s medlemmar och tävlande veta hur "deras" bil framförs.

Så jag är inte helt säker att du har rätt när du säger: "Jag tror de flesta här håller med mig". Lite OT, men jag brukar läsa det där påståendet på diverse forum och när någon skall säga något i t.ex. föreningssammanhang och undrar varför man säger det, när man ärligt talat inte har en riktig aning om vad andra tycker? Var och en får väl stå för sina åsikter?

Åter till sakfrågan så är det väl kanske bra om de som betalar bilen får reda på hur den framförs, men det där utpekandet tycker jag känns fel, speciellt då det inte finns några som helst bevis. Att i nästa andetag säga att man inte vet, är ännu värre och leder bara till ryktesspridning eftersom det där om att man inte vet har försvunnit efter två stegs kommunikation. Lite som att säga att man vet någon kille som jobbar på dagis i Göteborg i samband med att någon anställd pedofil har härjat på ett göteborgsdagis. Efter några leds filtrering är han huvudmisstänkt. P.g.a. internets snabba spridningstendenser blir sånt bara värre, så om man inte vet tycker jag att det är betydligt bättre att hålla tyst om det man inte vet när det gäller anklagelser mot enskilda personer som inte ens själva är inblandade i diskussionen.
Nu är väl inte det här mordanklagelser precis och vem vet, det kanske bara är rena påhitt alltihop...

#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Det finns ett försvar för att köra snabbare än lagligt

Ja det finns sådana omständigheter, som du säger. Men dessa omständigheter befogar ICKE:

Citat:
extremt kort avståndt till framförvarande, lite ute till vänster för att "pressa" sig förbi varje bil och omkörningar vid "nästanmöte" så mötande fick väja m.m.

Tyvärr är inte beteendet unikt eller ens speciellt ovanligt. Men så länge myndigheterna koncentrerar sej på nästan enbart hastighetskontroll, så...

Det slog mej, förresten, att om någon bar sej åt så på ett banmöte skulle han snabbt tas av banan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Helt enkel är inte den här frågan om man ska vara lite allvarlig. För hur många kör i laglig hastighet? och problemet är att det jag tycker är rimligt kört kan av en annan uppfattas som idiotkörning. Efter Peters beskrivning så var just den här incidenten något som de absolut flesta skulle bli förbannade på men det finns ju ingen exakt gemensam toleransgräns.

Så om jag skulle ha stora Rejsa.nu-märken på M3'an och köra för fort på motorvägen i vad jag anser fullständigt rimlig men olaglig hastighet så skulle jag ju tveklöst kunna reta upp någon. Det är väl t.o.m. så att om jag körde förbi någon i en anonym Passat eller Saab eller nåt så skulle jag troligtivs reta upp färre än om jag kom i exakt samma fart på samma sätt i en skarpt "synlig" BMW M3 med stora dekaler. Så som sagt, det är ju inte helt enkelt.

Linköping
Här sen Okt 2003

porschedriver skrev:

- man registerar sig i ett forum där man inte är intresserad av vad som sysslas med på forumet bara för att klaga/hoppa på.

- Att internet och detta forum i synnerhet inte lämpar sig för denna typ av diskussioner/äggkastning/etc. särskillt inte när man PEKAR ut folk på detta sätt. Det finns en laglig väg att gå för detta, använd den eller låt bli.

- Har du tänkt att hänga kvar här och snacka spårval, banpreppning och Nürburgring med oss eller inte?

Personligen tycker jag att man skall kunna framföra sådana klagomål där störst del intresserade människor finns, och i just detta fall råkar det ju vara detta forum. Just Internet lämpar sig väl utmärkt för sådan här pajkastning, så det argumentet förstår jag överhuvudtaget inte. Och just detta forum är ju ypperligt eftersom det kräver att man står för det man säger med fullständigt namn. Den lagliga vägen är ju inte högst ointressant, eftersom man måste skaffa bildbevis och annat för att kunna driva det vidare, och att fotografera saker under tiden man kör är ju minst lika illa som att bete som den beskrivda föraren. Vill man peka ut vad en förenings bilar håller på med för föreningen som kollektiv så är sådana här klagomål helt ok! Det _enda_ fel jag se med detta inlägg är att han pekat ut en person på något skumma grunder. Hade han fått det bekräftat är det en helt annan sak, och i så fall hoppas jag att ordföranden är demokratiskt vald så att medlemmarna kan tala om genom röstning om vad de tycker om sådan reklam på allmänna vägar.

om sedan OP stannar kvar och intresserar sig för vad Rejsa står för är det ju en positiv sak, men man uppnår nog inte det genom att flama honom när han framföra _legitima_ klagomål. Jag tycker inte heller att det skall vara nödvändigt att vara intresserad av banåkning för att kritisera något som Rejsa, eller associerad klubb, bedriver, så länge det sker på ett schysst sätt. Att hänga ut namn eller peka på någon på annat sätt är helt ok _så länge man har bekräftat att det verkligen hände_. I just detta fall är det lite mer hörsägen-stämpel på anklagelsen, och det hade nog räckt med reg-numret på bilen så kan SSK själva driva det vidare om de finner det nödvändigt. Samtidigt vet ju inte jag hur organisationen inom SSk ser ut, och om ordföranden har makt att tysta ner saker och ting _om_ det skulle visa sig vara han som betett sig som beskrivet.

IMHo då.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Tobias Lindell skrev:
porschedriver skrev:

Personligen tycker jag att man skall kunna framföra sådana klagomål där störst del intresserade människor finns, och i just detta fall råkar det ju vara detta forum. Just Internet lämpar sig väl utmärkt för sådan här pajkastning, så det argumentet förstår jag överhuvudtaget inte. Och just detta forum är ju ypperligt eftersom det kräver att man står för det man säger med fullständigt namn. Den lagliga vägen är ju inte högst ointressant, eftersom man måste skaffa bildbevis och annat för att kunna driva det vidare, och att fotografera saker under tiden man kör är ju minst lika illa som att bete som den beskrivda föraren. Vill man peka ut vad en förenings bilar håller på med för föreningen som kollektiv så är sådana här klagomål helt ok! Det _enda_ fel jag se med detta inlägg är att han pekat ut en person på något skumma grunder. Hade han fått det bekräftat är det en helt annan sak, och i så fall hoppas jag att ordföranden är demokratiskt vald så att medlemmarna kan tala om genom röstning om vad de tycker om sådan reklam på allmänna vägar.

om sedan OP stannar kvar och intresserar sig för vad Rejsa står för är det ju en positiv sak, men man uppnår nog inte det genom att flama honom när han framföra _legitima_ klagomål. Jag tycker inte heller att det skall vara nödvändigt att vara intresserad av banåkning för att kritisera något som Rejsa, eller associerad klubb, bedriver, så länge det sker på ett schysst sätt. Att hänga ut namn eller peka på någon på annat sätt är helt ok _så länge man har bekräftat att det verkligen hände_. I just detta fall är det lite mer hörsägen-stämpel på anklagelsen, och det hade nog räckt med reg-numret på bilen så kan SSK själva driva det vidare om de finner det nödvändigt. Samtidigt vet ju inte jag hur organisationen inom SSk ser ut, och om ordföranden har makt att tysta ner saker och ting _om_ det skulle visa sig vara han som betett sig som beskrivet.

IMHo då.

Hmmmm...
Nu hoppades jag iofs att slippa skriva mer i detta men nu får jag väl svara för mina åsikter.

Så som jag ser rejsa så är det en trevlig internetbaserad sammanslutning/umgängesforum för oss som gillar banåka. Magnus försöker med ett antal regler se till att det förblir på detta sätt.

Jag tycker det är helt OK att framföra denna typ av klagomål om man gör det på rätt sätt. Något jag tycker OP kapitalt misslyckades med utan har istället bedrivit lite häxjakt för att hämnas en oförätt han blivit utsatt för.

Det känns lite som man sitter vid ett bord på resturangen med polarna, tar en öl och snackar racing. Helt plötsligt kommer någon som sitter vid bordet brevid över och berättar att han tycker det är "för jävligt att vi sitter här och diskuterar bilkörning medan vi dricker sprit, bilar och sprit hör inte ihop, jag såg nog att en av er kom i den där bilen och nu sitter ni här allihop och dricker".

Han har ju rätt i sak, och vi tycker likadant som honom men faktum kvarstår att det är rejält ohyffsat att göra på detta sätt, och jag/vi är i vår fulla rätt att be personen gå sin väg p.g.a. att vi inte är intresserade. Dessutom förstör han med sitt sätt en trevlig kväll. Det hör också till god ton att välja nivå på sin kritik efter den kunskap eller association/tillhörighet man har med ett vist socialt umgänge. I mina ögon är man alltid välkommen med en positiv inställning och trevlig ton.

Hade jag varit OP och haft en åsikt i denna sak hade jag t.ex. PM:at ordförande i SSK eller ringt på telefon och framfört mina åsikter. Sedan hade jag kanske hängt ut honom på min fina sida folksomkörsoidioter.nu.
Att sedan ringa polisen och rapportera står väl var och en fritt, folk brukar tänka efter lite om poilsen ringer dem mer än en gång.

Man hade också kort och konsist berättat om händelsen, kommenterat att det är dålig reklam och det hade varit nog. Man kan inte uppfostra vuxna människor eller leka domstol/polis men man har alltid rätt att utrycka en åsikt.

Man kan tänka sig att inlägget (i en något redigerad form) hör hemma i SSK-forumet men däremot som dubbelpost i allmänna banåkarforumet så tycker jag det är riktigt fel.

Huvudfrågan med inlägget tycker jag bör vara

- Tillför detta något till rejsa????

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kör man 45an mellan Göteborg och Trollhättan så ser man garanterat denna typen av körning när som helst på dygnet när det är fler än två bilar per 100m (dvs väldigt ofta).
Jag körde denna sträcka i Måndags eftermiddag i rimlig hastighet och blev väl omkörd av ca tio bilar som körde betydligt snabbare och fick flytta på mig för tre bilar som körde om i motsatt riktning med mer än halva bilen på min halva.

Det är tyvärr så illa.

Prova att köra 90 i pendeltrafiken på samma sträcka och räkna hur många som kör om på mindre intelligent sätt, intressant statistik tror jag.

BMW 330i -05
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

SSK har nu svarat under SSK topicen.
Föreslår att någon moderator stänger denna tråd nu då det börjar sväva ut lite..

Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

Christian, jag håller med i stort sett allt du skriver i _denna_ tråd, förutom att du tycks läsa in mer än mig i det OP skriver i SSK-mötet. Jag tycker hans originalinlägg är helt ok där, men inlägg nummer två (där han pekar ut personen) känns överflödigt. Vidare tycker jag du har en väldigt arrogant ton i SSK-mötet i ditt inlägg, men det beror nog på tt du tagit personlig anstöt av någon anledning. Man avslutar t.ex. inte med "och sedan så får vi hoppas att Asterix i framtiden håller sig till det vi sysslar med här nämligen att köra så fort det bara går." när någon pekar ut dåligt beteende (inkl fortköring) på _allmäna_ vägar om man vill hålla en god ton, men det är min högst personliga åsikt.

Jag tycker inte heller att OP tillför något speciellt i Allmäna Banåkar-mötet, men med tanke på bristen på respons i SSK-mötet är det kanske inte så konstigt att OP utökade läsekretsen.

Jag tycker dock att SSK skulle tjäna på att ta till sig av kritiken istället för att försöka tysta ner den. Jag tror t.ex. inte alls på SSK's (personen) förklaring till det som inträffade, då folk inte tenderar att bli så uppretade av vanliga omkörningar i lagligt tempo att de dels ids leta reda på SSK's forum och samtidigt stå för sina åsikter med namn och allt (SSK däremot gömmer sig bakom aliaset SSK enbart).

Nåväl, jag har inget intresse åt något håll i den här diskussionen, utan diskuterar helt utifrån ett demokratiskt synsätt. Så ni får hålla på bäst ni vill.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
Huvudfrågan med inlägget tycker jag bör vara
- Tillför detta något till rejsa????
Jag tycker det tillför en del eftersom det belyser faktumet att vi alla syns utåt i trafiken och bör föregå med gott exempel. Speciellt lämpligt är det när vi framför fordon med markeringar som kan visa att vi sysslar med motorsport av något slag. Att det sticker i ögonen på andra med dekalförsedda bilar är inget konstigt.
Många kör runt med sponsordekaler på bilen. Vad tycker de om att synas i fel sammanhang?

På en tidigare arbetsplats hade VD:n personlig nummerskylt med företagsnamnet på och vi fick ett flertal samtal från individer som retat sig på hans sätt att framföra bilen. Han fick en annan skylt sen som ingen kunde koppla till företaget.

Jo, det händer att jag också kör för fort...

Linköping
Här sen Okt 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Han fick en annan skylt sen som ingen kunde koppla till företaget.

Vilket lysande sätt att bli kvitt problemen.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
När bilen kom bakom mig och lade sig nära trampade jag lätt på bromsen för att uppmärksamma det klena avståndet,

Är detta ett exempel på gott omdöme?

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Christian, jag håller med i stort sett allt du skriver i _denna_ tråd, förutom att du tycks läsa in mer än mig i det OP skriver i SSK-mötet. Jag tycker hans originalinlägg är helt ok där, men inlägg nummer två (där han pekar ut personen) känns överflödigt.

>>>> Det är egentligen bara detta jag kritiserar+häxjakten i senare inlägg. Även om jag fortfarande tycker att det är onödigt att registrera sig enbart för att kritisera.

Vidare tycker jag du har en väldigt arrogant ton i SSK-mötet i ditt inlägg, men det beror nog på att du tagit personlig anstöt av någon anledning. Man avslutar t.ex. inte med "och sedan så får vi hoppas att Asterix i framtiden håller sig till det vi sysslar med här nämligen att köra så fort det bara går."

>>>>Jo, det är precis så man skriver. Det kallas ironi och inte arrogans. För det är väl det syftet med racing och banåka är? Att köra så fort det går. Och det är väl banåka vi syslar med här?
Sedan kanske man tar i lite för mycket för att göra sin poäng hörd i ett skrivet media men det enda jag har något emot är när man på fel sätt bedriver någon form av vendetta för någon form av oförätt som man känner sig utsatta för. Mao det är OK att säga till/säga ifrån om man tycker någon gör fel men att med olika metoder försöka få någon att tillstå något bara för att man själv skall kunna säga ha, jag hade rätt du erkände ditt fel, du är skyyyyldig...det är "privatfacism". Det är egentligen enbart detta jag kritiserar OP för, mao en liten iroisk retur....

när någon pekar ut dåligt beteende (inkl fortköring) på _allmäna_ vägar om man vill hålla en god ton, men det är min högst personliga åsikt.

>>>>>>>>> Jag tycker det är helt motiverat att peka ut sådant beteende, och så får personen som gjort det skämmas eller så bryr han sig inte om det och då spelar det väl ingen större roll vad man försöker göra...
Hela mitt inlägg baserades på så som jag UPPFATTAT att Magnus T (Alsmäktig envåldshärskare) VILL att forumet skall se ut, och som är orsaken till att detta är det enda bilåkarforum jag hänger i så hör denna typ av inlägg/bettende inte hemma på rejsa.
Titta själv vilken typ av trådar som låsts/raderats och som av "regeringen" har ansetts som ej passande i rejsastämningen. Jag tror inte at det ens finns diskussioner om dåligt beteende på banan där folk pekas ut på detta sätt, och det ligger nog närmare syftet med rejsa.nu ?

Jag tycker inte heller att OP tillför något speciellt i Allmäna Banåkar-mötet, men med tanke på bristen på respons i SSK-mötet är det kanske inte så konstigt att OP utökade läsekretsen.

>>>>>>> Jag tycker bara det tyder på det beteende som jag inte gillade i häxjaktsinläggen
1) Ett sådant inlägg hör inte hemma i almänna banåkartråden
2) om man inte får respons för sin tråd i "rätt" forum så ska man INTE läga ut den i fler forum. Om folk inte får respons så innebär det A) Tråden är ointressant, eler B) Ingen har något att tillägga
Man skall INTE lusa ner ett forum med massa inlägg bara för att man tycker att ens egen åsikt är viktigare eller mer värd än andra.

Jag tycker dock att SSK skulle tjäna på att ta till sig av kritiken istället för att försöka tysta ner den. Jag tror t.ex. inte alls på SSK's (personen) förklaring till det som inträffade, då folk inte tenderar att bli så uppretade av vanliga omkörningar i lagligt tempo att de dels ids leta reda på SSK's forum och samtidigt stå för sina åsikter med namn och allt (SSK däremot gömmer sig bakom aliaset SSK enbart).

>>>>>>>>Jag håller med om att det alltid är bättre att ställa sig upp och säga ursäkta, och i SKKs fall så kanske man skall fundera på sin image och policy. Men ingen av oss var där och ingen har rätt att agera dommare, framförallt inte på hörsägen.

Nåväl, jag har inget intresse åt något håll i den här diskussionen, utan diskuterar helt utifrån ett demokratiskt synsätt. Så ni får hålla på bäst ni vill.

>>>>>>> Ahhh. Äntligen en punkt där vi är överens

>>>>>>>>>>>>>>
PS. Det blir nog lätt så på internet att man läser in olika saker i samma text(fler smileys någon). Det känns som att vi nog är på samma linje och tycker någerlunda likadant men att jag tog och skrev ett inlägg om det gjorde mig till mannen med blåslampan. Jag har inget intresse att kasta sk_t på någon och hoppas att Tobias inte tar det som det utan bara att vi kanske har lite olika åsikter.
I texten ovan har jag bara förökt FÖRTYDLIGA min åsikt med Tobias "frågor" som stolpar.

Sedan håller jag iofs inte med om "...då folk inte tenderar att bli så uppretade av vanliga omkörningar i lagligt tempo..." För folk blir upprörda över helt vansiniga saker i trafiken, t.ex. att de måste lämna företr

Jag tyckte OP gjorde fel och ingen sade åt honom, nu gjorde jag det (utan att försöka kasta skit). Att jag sedan råkade posta mitt svar i SSK-tråden istället för almänna banåka var ett misstag från min sida när jag använde sökfunktionen för att hitta tråden igen.

Nu blir jag trött på mig själv och allt skrivande.....så hoppas ingen kommer med fler åsiktsutmaningar (för det är fel forum för det också)

Stäng stäng stäng denna tråd

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

Björn Larsson skrev:
Citat:
När bilen kom bakom mig och lade sig nära trampade jag lätt på bromsen för att uppmärksamma det klena avståndet,

Är detta ett exempel på gott omdöme?

Ja, det tycker jag. Att stampa på bromsen är dock förkastligt, men att tända bromslamporna är, enligt mig, ansett som ett bra sätt att visa på man tycker bakomvarande ligger för nära. Ett annat bra sätt, om man befinner sig på en en fil-väg (dvs antingen en "vanlig" väg eller en dubbelfilig väg med hastighetsgräns mindre än 70km/h) är att _sakta_ minska sin hastighet till lämplig hastighet för avståndet bakomvarande håller (dvs ligger han/hon med en meter mellan sin bil och din så är kanske ungefär 25-30 knyck lagom fart). Men bäst, för alla, är väl att man snabbt försöker låta bakomvarande komma om, men det är inte alltid det går.

Till Christian: jo, vi tycker nog ungefär samma sak.
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

phuu.. skall försöka vara kort.. ( inte i tonen, utan längden på inlägget... )

jag ser det inte som att Asterix kritiserar.. snarare att han försöker "hjälpa oss.. varför tycker jag det ???
jag citerar Asterix.. -"Ni som sysslar med motorsport borde som jag ser det vara måna om att visa ett bättre omdöme än det jag såg, det vore väl synd att låta de som har fördomen att "alla som håller på med motorsport kör som dårar, även på ej avlysta vägar!", eller hur?"
jag upprepar "det vore väl synd att låta de som har fördomen att "alla som håller på med motorsport kör som dårar" !!!!!
med detta säger han ju att han INTE tycker att vi som pysslar med motorsport vanligtvis kör som dårar...

Jag förmodar att han vill dela med sig av situationen för att vi skall få oss en tankeställare, och för att vi skall veta att det ser dj*vligt illa ut om man kör så med en bil som accocierar med "motorsport" .... vilket vi uppenbarligen behöver då det har bivit en så livlig diskussion....

att han sedan har "stake" nog att registrera sig med namn tycker jag är starkt jobbat... majoriteten hade nog gömt sig bakom ett "nick" och struntat i namnet...

uthängningen/spekulerandet om vilken enskild person som körde var därimot inte vidare snyggt gjort och borde unvikits...

som jag skrev innan, när jag kör jobbets bils så kör jag som en svärmorsdröm då det är ett ANSVAR att köra runt med tjänstebil med dekaler på.
givetvis ger det automatiskt väldigt dålig PR om man "buskör" eller liknande

SSKs svar i den andra tråden är ju därimot "godag yxskaft" om jag får säga min mening,....
att försöka försvara idiotkörning är ju rena rama politikertakterna och leder bara till att man tappar allt förtroende.. Det hade varit bättre att säga att det är 100% fel gjort och att dom kommer ta tag i saken istället för att automatiskt gå i försvarsställning...

och om man nu måste "ligga i röven" för att komma om får man väll acceptera att framförvarande bilist kan bli sur.. fattar man inte varför är man nog i 18-åldern och behöver mogna till lite...

Vressel
Här sen Apr 2003

porschedriver skrev:
Så som jag ser rejsa så är det en trevlig internetbaserad sammanslutning/umgängesforum för oss som gillar banåka. Magnus försöker med ett antal regler se till att det förblir på detta sätt.

Så är det ju inte. Som Anders påpekade så har Magnus valt att låta SSK vara representerade här officiellt med ett eget forum. Då är det fullt på sin plats för någon att ventilera saker som har med SSK att göra, tex. synpunkter på hur dom framför sina officiella bilar på allmän väg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tror vi kommit så långt det går och lämnar denna diskussion därhän.

Ett tips: skriver man ett svarsinlägg och upptäcker att det blir väldigt väldigt långt så kan det vara bra och tänka till två ggr om forumregel nr 5 kanske är applicerbar

(No) SAFETY CAR!!!
<<   1, 2
3934 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande