Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)
1, 2   >>
3643 besök totalt
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5624


Trådstartare
Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)

Hörde för något år sedan att man kunde köpa och brotta dit ett kitt på valfri vag. Detta kit gjorde så att lådan vart sekvensiell. Då till min fråga, hur funkar en sekvensiell låda? Vet att man bara drar i spaken up och ned för att växla men hur funkar det i teorin går det att bygga om en "vanlig" låda till sekvensiell utan för mycket jobb och använder man koppling till den?!

Hjälp mig nu har jag tänkt för mycket igen

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vet en kille som byggt om sin Posche 914 till en sekvensiell låda!
Hade nån form av hydralisk styrning på den.
Växel spaken funkgerade som en strömbrytare som reglerade "stavar" som sköt växelväljaren i rätt läge.
Fungerade kanon enligt honom själv.
Kan även lägga till att det satt en boxeråtta i bilen hopkopplad med en 944låda!
Riktigt coolt bygge!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)

robber skrev:
Hörde för något år sedan att man kunde köpa och brotta dit ett kitt på valfri vag. Detta kit gjorde så att lådan vart sekvensiell. Då till min fråga, hur funkar en sekvensiell låda? Vet att man bara drar i spaken up och ned för att växla men hur funkar det i teorin går det att bygga om en "vanlig" låda till sekvensiell utan för mycket jobb och använder man koppling till den?!

Hjälp mig nu har jag tänkt för mycket igen


I den enkla varianten byter du spakstället mot ett som har upp/ner istället för H-mönster. Det enda som ändras är just att du drar spaken framåt och bakåt för att växla. Du måste fortfarande använda koppling.

Vill du slippa koppling måste du byta drevsatsen så du slipper synkringar, dessa ersätts med lite kraftigare ringar kallade dogringar. Då kan du 'slå' i växlarna.

Detta kan du göra fortfarande med H-mönster, eller byta spakställ också...

_________________
Roland Johansson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5624


Trådstartare
Re: Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)

Rolle Scirocco skrev:
robber skrev:
Hörde för något år sedan att man kunde köpa och brotta dit ett kitt på valfri vag. Detta kit gjorde så att lådan vart sekvensiell. Då till min fråga, hur funkar en sekvensiell låda? Vet att man bara drar i spaken up och ned för att växla men hur funkar det i teorin går det att bygga om en "vanlig" låda till sekvensiell utan för mycket jobb och använder man koppling till den?!

Hjälp mig nu har jag tänkt för mycket igen


I den enkla varianten byter du spakstället mot ett som har upp/ner istället för H-mönster. Det enda som ändras är just att du drar spaken framåt och bakåt för att växla. Du måste fortfarande använda koppling.

Vill du slippa koppling måste du byta drevsatsen så du slipper synkringar, dessa ersätts med lite kraftigare ringar kallade dogringar. Då kan du 'slå' i växlarna.

Detta kan du göra fortfarande med H-mönster, eller byta spakställ också...


jaha oki dog lådar har jag hört talas om. Men hur länge håller lådan då? 8)

Den enkla varianten går den att fixa själv eller kan man köpa något "kitt" som fixar det?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Fredrik C skrev:
Vet en kille som byggt om sin Posche 914 till en sekvensiell låda!
Hade nån form av hydralisk styrning på den.
Växel spaken funkgerade som en strömbrytare som reglerade "stavar" som sköt växelväljaren i rätt läge.
Fungerade kanon enligt honom själv.
Kan även lägga till att det satt en boxeråtta i bilen hopkopplad med en 944låda!
Riktigt coolt bygge!
Boxeråtta! Berätta mer

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)

robber skrev:

...Då till min fråga, hur funkar en sekvensiell låda? Vet att man bara drar i spaken up och ned för att växla men hur funkar det i teorin...


I motorcyklar sitter det nästan alltid sekvensiella lådor. Lyfter man på locket, ser man dock, att en delmängd av den sekvensiella lådan är en H-låda. Pedalens upp/ner rörelse "översätts" nämligen av en spårad axel till ett H-mönster.
'skulle gissa att VAG-kitet fungerar på liknande sätt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)

robber skrev:
Men hur länge håller lådan då? .



Det där tycker jag inte låter som någon bra idee.........Möjligtvis hydraulsystemet........men växlade han värkligen utan koppling..??
Det måste slita och rycka som fan.....Men om du ska använda koplingen när du växlar, så funkar det

Vi åker men manuellt växlad automatlåda, med svänghjul och koppling...och det håller ju på att bryta av bilen på mitten när man växlar utan att använda kopplingen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



cat7even skrev:
Boxeråtta! Berätta mer[/quote]

Det är två fyror som sitter ihop.
Vet inte riktigt vad det är för motorer som han har utgått från. Men jag tror de setat i nån form av folkabuss!
Han pratade om att den gav runt 500häst!!! Vad vet jag, vad vet jag ...
Han hade bara koppling när han startade o "kopplade ur" Annars så var det bara att peta i växlarna!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fredrik C skrev:
cat7even skrev:
Boxeråtta! Berätta mer


Det är två fyror som sitter ihop.
Vet inte riktigt vad det är för motorer som han har utgått från. Men jag tror de setat i nån form av folkabuss!
Han pratade om att den gav runt 500häst!!! Vad vet jag, vad vet jag ...
Han hade bara koppling när han startade o "kopplade ur" Annars så var det bara att peta i växlarna![/quote]

Har för mig att det tillverkades 1 eller 2 st 914/8, dvs med boxer-8:a. De vanligaste 914 har en boxer-4. Ett mindre antal (något 100-tal kanske) tillverkes med boxer-6:a (2 eller 2.2 liter?) och hette 914/6.

Vad jag vill komma till är att det måste bli ohyggligt trångt att få ner två st boxer-4 där normalt endast en huserar....

Har dessutom för mig att 914 använder samma typ av växellåda som 911 från samma årsmodeller, fast kronhjulet är flyttat till andra sidan, tror jag (så att den inte gör 50km/h framåt och 200 km/h bakåt... )

_________________
Pär Hylander
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Fredrik C skrev:
cat7even skrev:
Boxeråtta! Berätta mer


Det är två fyror som sitter ihop.
Vet inte riktigt vad det är för motorer som han har utgått från. Men jag tror de setat i nån form av folkabuss!
Han pratade om att den gav runt 500häst!!! Vad vet jag, vad vet jag ...
Han hade bara koppling när han startade o "kopplade ur" Annars så var det bara att peta i växlarna![/quote]



Det stämmer att motorerna kommer från bussen och dom hade haft stora problem med vevaxeln, men detta skulle vara löst nu.

Ganska kul faktiskt för jag pratade med ägarna till bilen på BugRun för två år sedan(?) och det var ett imponerande bygge.
Sedan såg jag ett inslag från en tysk Porscheträff på tyska DSF och då var dom där och blev intervjuade. Förövrigt så blev dom kallade Finnar...

Strax innan jul var jag och besökte ett företag utanför Nyköping och vem träffade jag där, om inte en av killarna! Kul! Jag tipsade givetvis om rejsa.nu, men har inte sett honom här än. Skall snart dit igen och skall påminna honom då.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866



Re: Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)

ButterflyRacing skrev:
robber skrev:
Men hur länge håller lådan då? .



Det där tycker jag inte låter som någon bra idee.........Möjligtvis hydraulsystemet........men växlade han värkligen utan koppling..??
Det måste slita och rycka som fan.....Men om du ska använda koplingen när du växlar, så funkar det

Vi åker men manuellt växlad automatlåda, med svänghjul och koppling...och det håller ju på att bryta av bilen på mitten när man växlar utan att använda kopplingen.


Säger bara en sak...Quaife låda ..om man skulle ha råd..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Citat:
Pär Hylander skrev:
Fredrik C skrev:
cat7even skrev:
Boxeråtta! Berätta mer


Det är två fyror som sitter ihop.
Vet inte riktigt vad det är för motorer som han har utgått från. Men jag tror de setat i nån form av folkabuss!
Han pratade om att den gav runt 500häst!!! Vad vet jag, vad vet jag ...
Han hade bara koppling när han startade o "kopplade ur" Annars så var det bara att peta i växlarna!


Har för mig att det tillverkades 1 eller 2 st 914/8, dvs med boxer-8:a. De vanligaste 914 har en boxer-4. Ett mindre antal (något 100-tal kanske) tillverkes med boxer-6:a (2 eller 2.2 liter?) och hette 914/6.

Vad jag vill komma till är att det måste bli ohyggligt trångt att få ner två st boxer-4 där normalt endast en huserar....

Har dessutom för mig att 914 använder samma typ av växellåda som 911 från samma årsmodeller, fast kronhjulet är flyttat till andra sidan, tror jag (så att den inte gör 50km/h framåt och 200 km/h bakåt... )


Mycket riktigt så har det tillvekats 2 st 914/8. De gjordes som gåvor till familjen Porsche. Motorn kommer från 908 racebilen.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



För att återgå till Sekvensiella växellådor så hittade jag en fin liten Zip fil som en killa hade sammanställt på Skyline owners Club UK när han skulle byat till sekvensiell låda. I zip filen finns det en sammanställning av 3 olika lådor. Med lite Tidningstester, Fakta broschyrer osv.

Holinger.
OS Giken crossmission.
Quaife.


PS. Det står Holinger på ena Diablon i GTR2002 Ds.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

En superdupertrimmad Audi TT var nere o körde på Emmaboda samma dag som jag var där. Den hade sekventiell manövrering men byggd på originallådan. Gullabo gillade den verkligen inte och hade väldigt svårt att växla fort... Så den skulle nog plockas bort efteråt... Den var ett av de största problemen när de åkte en bunt repor.

Vet inte men det kan ha varit Dahlbäck som byggt dit den. Osäker dock.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Måste ha varit TTR;n.
Kan ha varit Dalbäck, men även ace har varit inblandade i byggnationen av den bilen.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Hållbarhet

"jaha oki dog lådar har jag hört talas om. Men hur länge håller lådan då? 8) "

Är det riktiga doggar håller det nog länge.

En synkring är 'slapp' på sidorna, medan en dogring eller i hojlåda så är det lite fel lutning på rampen. När växeln väl börjat komma i så drar lådan i den själv resten.


"Den enkla varianten går den att fixa själv eller kan man köpa något "kitt" som fixar det?"

Går med lite innanför pannbenet att smida ihop ett sekventiellt spakställ själv, finns sådana ställ att köpa också. Brukar kosta runt 10'


"Det där tycker jag inte låter som någon bra idee.........Möjligtvis hydraulsystemet........men växlade han värkligen utan koppling..??
Det måste slita och rycka som fan.....Men om du ska använda koplingen när du växlar, så funkar det
Vi åker men manuellt växlad automatlåda, med svänghjul och koppling...och det håller ju på att bryta av bilen på mitten när man växlar utan att använda kopplingen."

Inga som helst problem. Antingen gör man som på hoj, att man tippar lite på gasen just när man växlar eller så har man en brytare som tar bort tändningen under växlingen.


"En superdupertrimmad Audi TT var nere o körde på Emmaboda samma dag som jag var där. Den hade sekventiell manövrering men byggd på originallådan. Gullabo gillade den verkligen inte och hade väldigt svårt att växla fort... Så den skulle nog plockas bort efteråt... Den var ett av de största problemen när de åkte en bunt repor.
Vet inte men det kan ha varit Dahlbäck som byggt dit den. Osäker dock."

Kan ju vara att det inte var bra gjort också... Ideen är ju inte fel.

_________________
Roland Johansson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Magnus Thomé skrev:
En superdupertrimmad Audi TT var nere o körde på Emmaboda samma dag som jag var där. Den hade sekventiell manövrering men byggd på originallådan. Gullabo gillade den verkligen inte och hade väldigt svårt att växla fort... Så den skulle nog plockas bort efteråt... Den var ett av de största problemen när de åkte en bunt repor.

Vet inte men det kan ha varit Dahlbäck som byggt dit den. Osäker dock.


Den är monterad av Dahlbäck och är en www.seqshift.com .

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866



Sen till att Gullabo inte gillade växellådan är att det är en hel del justerande innan det går att växla fort med en sekvensiell låda.
Typ om man har en brytare på spaken...hur länge skall tändningen var klippt..en del utprovning..
Snart kommer nog Micke med en utläggning...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



super7 skrev:
Sen till att Gullabo inte gillade växellådan är att det är en hel del justerande innan det går att växla fort med en sekvensiell låda.
Typ om man har en brytare på spaken...hur länge skall tändningen var klippt..en del utprovning..
Snart kommer nog Micke med en utläggning...



Med Seqshift som Gullabo inte gillade fungerar växelspaken som elektronisk brytare, sedan styrs växelwiren med elmotorer.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Det lilla man tjänar på att köra sekvensiellt som glad amatör får man surt betala när synkringarna tagit slut på nolltid...

Skulle välja en komplett dogring eller sekv. låda. Men det kostar.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Här är ett alternative till ett seqvensiellt ombyggnadskit som passar "alla" v-lådor!!

http://home.swipnet.se/motor/custom/

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Allmänt banåkaforum
Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)
1, 2   >>
3643 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande