Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bandebut - vad behöver jag ha koll på?
1, 2   >>
2610 besök totalt
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Bandebut - vad behöver jag ha koll på?

Jag funderar på att åka med på lite banåka med Honda Performance Club och 200sx OGS på Mantorp 5;e maj, och det känns som jag behöver ha lite bättre koll på hur allt funkar och hur jag förbereder mig bäst.

Bilen jag tänkte plåga är en skruttig Honda CRX -86. Den är inte fin, men enligt min bedömning så håller den ihop i varje fall. Jag skulle dock behöva lite tips på grejor som behöver kollas lite extra noga. Innan jag ger mig ut på bana tänkte jag byta bromsbelägg, bromtsvätska och bromsslangar. Motor och låda skall förstås få lite ny olja, och det blir nya dämpare runtom(jätterejsiga originalprylar ). Jag vill dock inte komma dit och få reda på att bilen anses oduglig, så lite tips på andra viktiga saker att kolla skulle uppskattas väldigt mycket.

Utöver bil så behövs det också däck. Vad brukar det finnas för krav på sånt? Det jag har nu är en uppsättning "året-runt-däck" - dom är alltså kassa året runt(men det finns iaf mönster kvar) - och sedan har jag en uppsättning sommardäck som knappt har godkänt mönsterdjup. Eftersom jag inte tänkt försöka mig på något banrekord så struntar jag egentligen vad det sitter för däck på bilen. Dåligt grepp betyder ju att det går saktare och det gör mindre ont om man skulle råka krama ett räcke. Jag vet dock inte om arrangörerna delar min uppfattning, så jag undrar om ni tror jag kommer behöva kränga på nya sulor.

Annars vore det även trevligt med en lite genomgång på hur allt funkar kring sådana här tillställningar. Vill ju inte verka fullständigt vilsen så alla tror att jag är helt grön.
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Bromsar, däck och allmänt skick är en bra ide att ha koll på - jag skulle hellre köra med de slitna sommardäcken (förutsatt att korden inte är framme på dem ) än de förmodligen värdelösa året-runt-däcken, se upp med vått väglag bara, men det är 'la givet.

Det absolut viktigaste är att ta det lugnt, utnyttja de långsammare passen, det är inget att skämmas för att man är nybörjare - det har alla varit i början.
Ha koll bakåt, se till att den du kör om, eller blir omkörd av är väl medveten om vad du gör, håll ditt spår, vingla inte runt för att vara snäll - det är bara farligt - det är upp till den som kör om att lösa det hela.

Kör 4-5 varv, mer klarar oftast varken bil eller du själv, drick mycket, etc....et...etc..

Det ger sig liksom självt när man kommer ut.

Nyckeln är att ha kul, inte att se det som ett prestigeladdat event.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3277



Nämen, va kul...
Är det din elller lånar du bil ?

Jag har betonat mina förberedelser på att se till att bromsar samt bromsvätska kommer hålla måttet, sen kanske inte det är optimalt att köra så pass tidigt med R däck, men eftersom jag inte hade råd med annat så fick det bli så.
Kör oftast ganska behärskat så ja tror inte ja kommer göra bort mig =)...

men bromsvätska har jag i.a.f fått för mig är en viktig pryl att prioritera, inte särskilt dyrt för en bra vätska heller..

Har ju bara konbanat innan och där sliter det ju inte så mycket på bromsarna men jag tror det är en bra investering.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Precis som Jerry skriver. Ha koll på bromsar och däck i första hand. Jag hade aldrig åkt med åretrunt-däcken. De kommer inte lösa uppgiften alls bra. Sen är det viktigaste att veta sina och bilens gränser. Börja lugnt och öka efter hand. Inse att man är nybörjare och hålla koll i speglar och på alla andra på banan. Och framförallt, HA ROLIGT!! Du kommer inte ångra dig, dock komemr du vara fast för livet. Lycka till!

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Kolla att alla lampor funkar och att batteriet sitter fast.
Passa på att städa ur allt skräp ur bilen.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
SecretAgentMan skrev:
Bromsar, däck och allmänt skick är en bra ide att ha koll på - jag skulle hellre köra med de slitna sommardäcken (förutsatt att korden inte är framme på dem ) än de förmodligen värdelösa året-runt-däcken, se upp med vått väglag bara, men det är 'la givet.

Kan jag köra på sommardäcken tills korden är framme så lär dom hålla för mer än en banträff(i det tempo jag tänker köra).
Kanske är idé att ta med sig året-runt-däcken ifall det skulle vara lite vått? Dom är ju förvisso helt värdelösa till det mesta, men det finns lite mönster som kan avleda vatten iaf.

Citat:
Det absolut viktigaste är att ta det lugnt, utnyttja de långsammare passen, det är inget att skämmas för att man är nybörjare - det har alla varit i början.
Ha koll bakåt, se till att den du kör om, eller blir omkörd av är väl medveten om vad du gör, håll ditt spår, vingla inte runt för att vara snäll - det är bara farligt - det är upp till den som kör om att lösa det hela.

Hur vilda brukar de andra förarna vara? Förekommer det omkörningar strax innan kurvor så man blir tvungen att ta fel spår för att inte vara i vägen? Eller kommer det funka bra om jag bara ligger långt åt höger på rakorna och koncentrerar mig på spårvalet genom svängisarna?
Att inte vara i vägen för snabbare bilar är det jag tycker verkar svårast, om det är många snabba bilar ute samtidigt. Kurvor har jag ju liksom provat på förut utan att köra av vägen, men en massa bilar som vill passera i 200 knyck är en annan sak.

Citat:
Kör 4-5 varv, mer klarar oftast varken bil eller du själv, drick mycket, etc....et...etc..

Det ger sig liksom självt när man kommer ut.

Tror nästan 2-3 varv passar mig bättre, har en tendens att bli "överfokuserad" på det jag håller på med och det är kanske inte så bra medan jag försöker pressa bilen lite.

Citat:
Nyckeln är att ha kul, inte att se det som ett prestigeladdat event.

/J

Jag är helt inställd på att vara slöast runt Mantorp. Eftersom bilen är gammal och inte direkt i nyskick så vill jag dessutom skona motor och låda lite(man behöver ju inte vara snabb på rakorna för att ha kul i svängisarna).

Cedric skrev:
Nämen, va kul...
Är det din elller lånar du bil ?

Jag har betonat mina förberedelser på att se till att bromsar samt bromsvätska kommer hålla måttet, sen kanske inte det är optimalt att köra så pass tidigt med R däck, men eftersom jag inte hade råd med annat så fick det bli så.
Kör oftast ganska behärskat så ja tror inte ja kommer göra bort mig =)...

men bromsvätska har jag i.a.f fått för mig är en viktig pryl att prioritera, inte särskilt dyrt för en bra vätska heller..

Har ju bara konbanat innan och där sliter det ju inte så mycket på bromsarna men jag tror det är en bra investering.

Det är min nya brukshink, som jag rätt nyligen har räddat från en riktigt ondskefull bilplågare.

Som det är nu tar bromsen nere vid golvet, så ny bromsvätska måste jag verkligen köpa, och då känns det dumt att snåla. Hoppas bara originalbromsarna håller för lite hårda tag, men bilen är ju lätt så det borde gå bra.

Erik skrev:
Precis som Jerry skriver. Ha koll på bromsar och däck i första hand. Jag hade aldrig åkt med åretrunt-däcken. De kommer inte lösa uppgiften alls bra. Sen är det viktigaste att veta sina och bilens gränser. Börja lugnt och öka efter hand. Inse att man är nybörjare och hålla koll i speglar och på alla andra på banan. Och framförallt, HA ROLIGT!! Du kommer inte ångra dig, dock komemr du vara fast för livet. Lycka till!

Bromsarna är väl lite gamla och slitna, men med nya klossar, slangar och vätska borde dom kunna stanna bilen rätt bra.
Bilens gränser är ju lite av det jag vill lära mig, fast på ett säkert sätt då.

Daneil Ahlin skrev:
Kolla att alla lampor funkar och att batteriet sitter fast.
Passa på att städa ur allt skräp ur bilen.

Lampor och batteri är bra tips!
Sedan låter det nästan som du vet hur stökigt jag har i bilen.

Tack för alla bra svar hittils!
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Re: Bandebut - vad behöver jag ha koll på?

Alexi Törnqvist skrev:
Jag funderar på att åka med på lite banåka med Honda Performance Club och 200sx OGS på Mantorp 5;e maj, och det känns som jag behöver ha lite bättre koll på hur allt funkar och hur jag förbereder mig bäst.

Bilen jag tänkte plåga är en skruttig Honda CRX -86. Den är inte fin, men enligt min bedömning så håller den ihop i varje fall. Jag skulle dock behöva lite tips på grejor som behöver kollas lite extra noga. Innan jag ger mig ut på bana tänkte jag byta bromsbelägg, bromtsvätska och bromsslangar. Motor och låda skall förstås få lite ny olja, och det blir nya dämpare runtom(jätterejsiga originalprylar ). Jag vill dock inte komma dit och få reda på att bilen anses oduglig, så lite tips på andra viktiga saker att kolla skulle uppskattas väldigt mycket.

Utöver bil så behövs det också däck. Vad brukar det finnas för krav på sånt? Det jag har nu är en uppsättning "året-runt-däck" - dom är alltså kassa året runt(men det finns iaf mönster kvar) - och sedan har jag en uppsättning sommardäck som knappt har godkänt mönsterdjup. Eftersom jag inte tänkt försöka mig på något banrekord så struntar jag egentligen vad det sitter för däck på bilen. Dåligt grepp betyder ju att det går saktare och det gör mindre ont om man skulle råka krama ett räcke. Jag vet dock inte om arrangörerna delar min uppfattning, så jag undrar om ni tror jag kommer behöva kränga på nya sulor.

Annars vore det även trevligt med en lite genomgång på hur allt funkar kring sådana här tillställningar. Vill ju inte verka fullständigt vilsen så alla tror att jag är helt grön.


Nu tänker jag vara lite ironisk, men vore det inte mer lämpligt att ställa frågan på Hondaforumet?

Där hittar du svaren på alla dina frågor.
Regler/info vid banträffar

Slut ironi.

Välkommen att registrera dig på HPC (Honda Performance Club ), om du inte redan har gjort det.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Ett annat tips är att leta upp en pedagogiskt lagd, erfaren banräv som du kan åka med några varv.
Att få tips om spårval, bromspunkter och annat matnyttigt är ovärderligt. Lura med någon i samma
kategori att åka med dig. Återkoppling är också väldigt nyttigt och lärorikt.

Ta det i din takt, titta i backspegeln och (som många andra tipsat om) lämna prestigen hemma...
Så kommer du att ha hur kul som helst!


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Re: Bandebut - vad behöver jag ha koll på?

Benci skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Jag funderar på att åka med på lite banåka med Honda Performance Club och 200sx OGS på Mantorp 5;e maj, och det känns som jag behöver ha lite bättre koll på hur allt funkar och hur jag förbereder mig bäst.

Bilen jag tänkte plåga är en skruttig Honda CRX -86. Den är inte fin, men enligt min bedömning så håller den ihop i varje fall. Jag skulle dock behöva lite tips på grejor som behöver kollas lite extra noga. Innan jag ger mig ut på bana tänkte jag byta bromsbelägg, bromtsvätska och bromsslangar. Motor och låda skall förstås få lite ny olja, och det blir nya dämpare runtom(jätterejsiga originalprylar ). Jag vill dock inte komma dit och få reda på att bilen anses oduglig, så lite tips på andra viktiga saker att kolla skulle uppskattas väldigt mycket.

Utöver bil så behövs det också däck. Vad brukar det finnas för krav på sånt? Det jag har nu är en uppsättning "året-runt-däck" - dom är alltså kassa året runt(men det finns iaf mönster kvar) - och sedan har jag en uppsättning sommardäck som knappt har godkänt mönsterdjup. Eftersom jag inte tänkt försöka mig på något banrekord så struntar jag egentligen vad det sitter för däck på bilen. Dåligt grepp betyder ju att det går saktare och det gör mindre ont om man skulle råka krama ett räcke. Jag vet dock inte om arrangörerna delar min uppfattning, så jag undrar om ni tror jag kommer behöva kränga på nya sulor.

Annars vore det även trevligt med en lite genomgång på hur allt funkar kring sådana här tillställningar. Vill ju inte verka fullständigt vilsen så alla tror att jag är helt grön.


Nu tänker jag vara lite ironisk, men vore det inte mer lämpligt att ställa frågan på Hondaforumet?

Där hittar du svaren på alla dina frågor.
Regler/info vid banträffar

Slut ironi.

Välkommen att registrera dig på HPC (Honda Performance Club ), om du inte redan har gjort det.

oj, hmm... jo, där borde jag förstås ha kollat.
Jag får väl skylla på att min hjärna automatiskt kopplar banrelaterade frågor till rejsa.nu.

Tack för länken iaf!

Jet skrev:
Ett annat tips är att leta upp en pedagogiskt lagd, erfaren banräv som du kan åka med några varv.
Att få tips om spårval, bromspunkter och annat matnyttigt är ovärderligt. Lura med någon i samma
kategori att åka med dig. Återkoppling är också väldigt nyttigt och lärorikt.

Ta det i din takt, titta i backspegeln och (som många andra tipsat om) lämna prestigen hemma...
Så kommer du att ha hur kul som helst!



Det vore riktigt kul om jag hittar någon banräv som har lust att lära en nybörjare lite nyttiga tips. Har dock ingen koll på vilka som är riktiga banrävar, men det kanske löser sig när jag väl är där och ser dom andra köra.

Vad menar du med återkoppling?

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: Bandebut - vad behöver jag ha koll på?

Alexi Törnqvist skrev:

Vad menar du med återkoppling?



Feedback på utrikiska. En duktig förare/pedagog kan direkt berätta vad du ska jobba med som
förare. Det är myckert lättare om de åker med, så slipper man vänta tills efteråt (när man glömt
en massa). Ett exempel, du kanske är lite för snabb in i svängarna, bromsar alldeles för
tidigt eller kör för långsamt i snabba partier. Sån't som man kanske inte inser själv.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Re: Bandebut - vad behöver jag ha koll på?

Alexi Törnqvist skrev:
Det vore riktigt kul om jag hittar någon banräv som har lust att lära en nybörjare lite nyttiga tips. Har dock ingen koll på vilka som är riktiga banrävar, men det kanske löser sig när jag väl är där och ser dom andra köra.


Återigen Start ironi:
- Banrävar finns även inom Hondaklubben, som säkert är villiga att hjälpa dig!
Slut ironi.

Några av välkända banrävar på HPC:
- Scotte
- Kraft
- Lundgren
- Flodman
- Jontis
- m.m.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Re: Bandebut - vad behöver jag ha koll på?

Jet skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Vad menar du med återkoppling?



Feedback på utrikiska. En duktig förare/pedagog kan direkt berätta vad du ska jobba med som
förare. Det är myckert lättare om de åker med, så slipper man vänta tills efteråt (när man glömt
en massa). Ett exempel, du kanske är lite för snabb in i svängarna, bromsar alldeles för
tidigt eller kör för långsamt i snabba partier. Sån't som man kanske inte inser själv.

Aha, då har jag lärt mig ett nytt ord idag.
Lite feedback vore faktiskt väldigt trevligt. Det är ju faktiskt mycket lättare än att lära sig den hårda vägen vad man gör för fel.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Känn efter att du inte sitter och spänner dig och är stressad. Glöm inte att andas... (skojar inte!)

Läs mer här:
https://rejsa.nu/arkivet.asp#Banträffar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Re: Bandebut - vad behöver jag ha koll på?

Benci skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Det vore riktigt kul om jag hittar någon banräv som har lust att lära en nybörjare lite nyttiga tips. Har dock ingen koll på vilka som är riktiga banrävar, men det kanske löser sig när jag väl är där och ser dom andra köra.


Återigen Start ironi:
- Banrävar finns även inom Hondaklubben, som säkert är villiga att hjälpa dig!
Slut ironi.

Några av välkända banrävar på HPC:
- Scotte
- Kraft
- Lundgren
- Flodman
- Jontis
- m.m.

Hehe, jag misstänkte faktiskt att det eventuellt kanske skulle finnas någon banräv i HPC.

Nävars, börjar bli dags att gå med i HPC så man får lite bättre koll på alla som kommer köra om en.
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214



om det är extra blött underlag då du kör, ta det extra lugnt. Gör inte som jag och få övermod och sluta med bilen på sidan i sandfållan

_________________
Marco Cenaki
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Känn efter att du inte sitter och spänner dig och är stressad. Glöm inte att andas... (skojar inte!)

Läs mer här:
https://rejsa.nu/arkivet.asp#Banträffar

Hur avslappnat är bra? Jag vet ju att man inte skall krama kringlan så knogarna vitnar, men är det bra att vara lika avslappnad som när jag kör till jobbet på morgonen?

Kanske borde man klistra en liten lapp på rutan där det står "andas!"?

BlackAbarth skrev:
om det är extra blött underlag då du kör, ta det extra lugnt. Gör inte som jag och få övermod och sluta med bilen på sidan i sandfållan

Även om det skulle kännas trist att åka ned till Mantorp bara för att vända igen, så tror jag det är bäst att inte köra om det är extra blött. Vatten på banan kan ju vara rätt lurigt, speciellt när däcken inte är dom bästa.
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Som sagt, stressa inte upp dig, det är inte värre än en tur på din favoritväg med enkelriktad trafik och hyfsat viltfritt (har sett en hare studsa över tv-krönet på Kullen dock, så säker är man aldrig!).

Ha kul, lämna hornen i depån, försök åka med andra när det är möjligt (kan vara så att det begränsas till familjepasset, vet inte riktigt vad som gäller i år, i så fall kan det vara en bra idé att plocka med Kraft eller Scotte ut i passagerarsätet på din bil).

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Hehe, min favoritväg är ju helt livsfarlig utan någon som helst trafik!
Fast Mantorp består nog inte av blinda kurvor och tät skog runt banan.

Nävars, nu gäller det väl bara att få tummen ur och fixa bilen till lite mer bandugligt skick och övertyga chefen om att jag behöver ledigt. Kan man kalla banåka för "förarutbildning med inriktning på ökad trafiksäkerhet"?
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Bli med på en licenskurs så får du ju lära dig lite om hur det går till.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223



[quote="Alexi Törnqvist"]Hehe, min favoritväg är ju helt livsfarlig utan någon som helst trafik!
Fast Mantorp består nog inte av blinda kurvor och tät skog runt banan.[quote]

Bilbyvägen?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Lundin skrev:
Bli med på en licenskurs så får du ju lära dig lite om hur det går till.

Det skall jag försöka se till att hinna med i sommar. Jag hade egentligen tänkt börja med en licenskurs, men så fick jag ett mail från 200sx OGS om lite bus på Mantorp redan i Maj.

Magnus JE skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Hehe, min favoritväg är ju helt livsfarlig utan någon som helst trafik!
Fast Mantorp består nog inte av blinda kurvor och tät skog runt banan.

Bilbyvägen?

Mvh
Magnus

Självklart!

Måste varit någon knäpp biltok som byggde den vägen. Roligast är helt klart att köra S-kurvan i kraftig nedåtlutning och den trevliga böjen efter backen som nästan får bilen att lyfta(precis innan man kommer ut mot åkern). Drömmen vore ju att avhysa vägen och arrangera tävling där.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bandebut - vad behöver jag ha koll på?
1, 2   >>
2610 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande