Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (29594 totalt) |
I princip exakt som jag tänkta göra. ![]() Men jag hade tänkt mig att att få svar ikväll.. ![]() Annars kan jag lika gärna mäta själv. "Pinnen" ska kunna rotera utan problem i klämman? Så det inte låser vid fjädring tänkte jag.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Nej ingenting har hänt sedan sist.. ![]() Klumpen ligger på garagegolvet och väntar montage.. Jag ska svetsa nya färsten för kränghämmaren och ordna lite småsaker. Allt när jag får tid över. Efter det ska den rulla. Det har dykt upp en deadline som jag inte gärna vill missa. Det kan förhoppningsvis hjälpa till i prioriteringen av tiden framöver. Dessutom har jag fått mig en funderare på att leta reda på ett par vettiga 16" fälgar.. ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Bling eller inte, det blir billigare.
Jag har inte haft tanken på att köra med 16" pga den ganska markanta vikt, pris och omkretsskillnaden som det medför,men jag ska nog iaf skaffa en uppsättning fälgar för att ha till hands.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
<< Här "luktar" större bromsar lång väg tycker jag..(?) ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
![]() Dessutom kan man ha 15" krysseker med bättre bromsar än standard.. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
||||
Lite oväntat åkte bilen på en snabb och enkel förbättring. Iaf var det tänkt så..
![]() ![]() Inga problem med passning eller liknande. Problemet var istället leden från rattstång till ingående axel i styrväxeln. Det är olika diameter på axlarna mellan E30 och E36. Det kanske stämmer om man har en M3 E30? Vore bra om någon vet att det är så och kan bekräfta detta här i tråden. ![]() originalstyrväxeln åkte tillbaks på plats igen efter som det inte vill lira med leden. Nu måste jag ha tag på en led eller delar av en led för att få ihop detta. ![]() Det kan gå att borra upp det lilla hålet i E30 leden för att få båda hålen lika stora. Förhoppningen är då att kunna pressa nya splines i det nyborrade hålet. Bolt-on bör ej nämnas när man pratar styrväxelbyte till E36 växel på en vanlig E30. Möjligen funkar det bättre på en M3 E30 om den har en annan led. _________________ /Anton Lillsund |
||||
E36 ans styrväxel passar rakt av på en M3 E30 vad gäller splinesen på axeln man behöver "bara"
2st distanser. Kan du inte ta en splinsad del från E36 an och svetsa ihop med E30ins så att du får en typ adapter det är ju bara vanlig alu. Jag fick sänka hele rattstången på min så jag kortade ner själva alustaget 2cm och svetsade ihop det igen med en 10mm styrbult ipressad i mitten. Jag har nu 2varv mellan fulla rattutslag med en styrväxel från en M3 GT, och strystoppar från Samuel. ![]() _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
Anton: Felet med din led är att du inte har någon servo på din. Leta upp en led från nån gammal E30 med servo på skroten så ska du se att det funkar sen.
![]() |
||||
Ahaa..jag suger i mej informationen som en svamp!.. ![]() ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
Weee jag är med på bild !
![]() observera detta som skrevs i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag väntar med spänning på en lösning! (så jag kan få en styrväxel) _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Det har legat på is. Jag kom precis hem från arbete på annan ort. Nu ska bilen fixas till. Om jag fixar styrväxeln nu eller sen återstår att se. Återkommer med bilder och mer info om vad som händer med bilen. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Bilen är till salu med allt vad jag har köpt och tillverkat till den.
Kom och hämta massor av delar och saker plus bilen till ett bra pris! ![]() ![]() Nya fjädrar och detaljer för en relativt enkel ombyggnad av fjäderbenen medföljer. Skicka ett PM eller ett mail till mig så berättar jag mer. Allt som är nämnt i denna tråd plus lite mer medföljer. Jag ska skriva ihop en lista på allt lite senare. _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (29594 totalt) |