Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sladda på banan?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10322 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Bosse L skrev:
... Om någon medtävlare torpederar dig bara för att han tycker du är dum, så åker du på att stå för dina skadekostnader (vi talar nu bara om fordonen)

Frågan är om han inte kan bli skadeståndsskyldig. Om man kan bevisa att någon kört in i någon annan med vilje så räknas det nog som skadegörelse. Rätt svårt att avgöra vid tävling men det finns fall där det varit uppenbart.

Bl.a. i en svensk långloppsserie var det någon som blev sur över någons omkörning varvid den omkörde efter målgång avsiktligt rammade den andra bilen. Han blev iofs avstängd från SBF under rätt lång tid, men jag hade nog dratt det till domstol om jag råkat ut för det. Jämför med den Rallycrossförare (SM-nivå) som i ilska slog sönder en medtävlares ruta samt sparkade in dörren.....skadegörelse I bet...

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Camaro Cup har väl haft sin beskärda del av "påkörning efter målflagg" oxå...

I SSK vet jag dock om en situation där den "omkörande på vild chans", med misslyckande och plåtskador som följd, mer eller mindre "krävde" att få ta med konkurentens bil hem till sin plåtverkstad för tillsnyggning då han själv höll med om att manövern mer eller mindre var en chansning...som sagt.

och mkt riktigt, till nästa race hade den ramponerade en rak och nylackad bil. thumbs up

Hur många skulle erkänna det sådär rakt ut och göra ngt åt det?

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
men jag hade nog dratt det till domstol om jag råkat ut för det.

När det gäller smällda bilar i tävlingsverksamhet tror jag att det är ganska meningslöst. Lagstiftaren har grävt en "vallgrav" runt rättsskipning i sådana frågor. Som exempel brukar man använda att en boxare inte kan dömas för misshandel.

När det gäller plåtskador vid gatbilsköra skulle antagligen en domstol anse att arrangören får stå svars, med stöd av lag om motortävlingsförsäkring.

Malmö
Här sen Maj 2003

BTG skrev:
porschedriver skrev:
men jag hade nog dratt det till domstol om jag råkat ut för det.

När det gäller smällda bilar i tävlingsverksamhet tror jag att det är ganska meningslöst. Lagstiftaren har grävt en "vallgrav" runt rättsskipning i sådana frågor. Som exempel brukar man använda att en boxare inte kan dömas för misshandel.

När det gäller plåtskador vid gatbilsköra skulle antagligen en domstol anse att arrangören får stå svars, med stöd av lag om motortävlingsförsäkring.

Nu kan väl iofs en boxare visst dömmas för misshandel.
om han t.ex. blir fly förbannad och flyger på sin motståndare efter matchen, eller om han skulle slita av sig handskarna och ger den andre en omgång. Man kan väl också endast sammtycka till ringa misshandel om jag inte mins fel?

Det är ju rätt klart att en race incident inte leder till åtal eller civilmål (om inte någon personskada uppstår p.g.a. grov oaktsamhet), exempelvis om någon hade försökt gena genom en flaggpostering för att spara tid och kör på en funktionär.

På samma sätt är det ju om någon skulle ta ett järnrör och slå sönder motståndarens bil, det är ju likvärdigt med att använda sin egen bil som redskap för att ta sönder någon annas bil(om än mer svårbevisbart). Vilket var precis vad som hände i det fall jag beskrev (och som jag dratt till domstol om jag råkat ut för det). Dvs någon använde sin bil som redskap för att avsiktligt och med syfte att förstöra/skada EFTER avslutat tävling (om än på tävlingsbanan)

Nåväl en lustig rättegång hade det nog blivit.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
Nu kan väl iofs en boxare visst dömmas för misshandel.
om han t.ex. blir fly förbannad och flyger på sin motståndare efter matchen, eller om han skulle slita av sig handskarna och ger den andre en omgång. Man kan väl också endast sammtycka till ringa misshandel om jag inte mins fel?

Ja, vrider man det ur sitt sammanhang blir det förstås så. En boxare kan självklart inte gå och slå ner sin motståndare efter matchen....

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

om boxaren smäller till en annan boxare under en joggingtur då?

(dvs banåkning helt utan tävlingsmoment.. tex kurvträning, enduranceträning osv...)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Cobolt skrev:
Men då befinner ju inte boxaren sig på en tävlingsanläggning. Jämför hellre misshandel i ringen under träningspass. Jobbingtur blir väl jämställt med skada på vanlig väg.

Plåtskada på inhägnat (avlyst) område som inte är tävlingsområde är en lite "roligare" analogi. Det går ju inte att hävda motortävlingsförsäkring så trafikförsäkringen skall gälla men vem är vållande när det inte finns några trafikregler att "dömma" efter? Vagnskadan kan gälla men "onödig risk" eller liknande kan finnas som undantag.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:

Självklart misshandel.

Ditt exempel sätter dock fingret på skillnaden. Mellan den tidpunkt då boxningsmatchen startar och den slutar är de handlingar, som normalt skulle betraktas som misshandel, utförda i konsensus och därmed utanför lagstiftarens ram.
I bankörningsfallet är det enkelt och tydligt beskrivet i lag: "inom inhägnat tävlingsområde". Att du inte tävlar spelar ingen roll.
Läs mer: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM
Eller på www.bmwsc.com

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Det suger, i dom flesta andra sporter, tex boxning och andra varierande former av kampsport, så kan jag slänga på mig ett par mits (stora handskar avsedda att ta upp slag med) och om någon väljer att ge mig en käksmäll i det läget så är det ju solklart misshandel även om jag för tillfället befinner mig i ringen.

Personligen anser jag att man kan börja med folkrace om man vill kladda kaross, jävligt kul faktiskt och kostar inte mycket, men om jag kommer med min blivande openwheeler till en bana, så är det verkligen något som S.Ä.L.L.A.N kommer att inträffa så länge folk har carte-blanche på att köra på mig...

Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:

Personligen anser jag att man kan börja med folkrace om man vill kladda kaross, jävligt kul faktiskt och kostar inte mycket, men om jag kommer med min blivande openwheeler till en bana, så är det verkligen något som S.Ä.L.L.A.N kommer att inträffa så länge folk har carte-blanche på att köra på mig...

Nu är du väl inne på två helt olika saker.....

Det ena är att man är ansvarig för eget material oavsett anledning..... Och något annat lär ju knappast inträffa eftersom lagstiftning och framförallt gammal hävd inom motorsport säger det.... sen att det finns ett fåtal som kännt egen skuld och haft resurser att även stå för motpartens skador är mer undantaget som bekräftar regeln än något annat.......

Sen att att inställningen inom banracing ändå i grunden är att man INTE kör på varandra. Men inom bankörning så ryms även ett stort mått av osäkerhet både med egen bedöming/skicklighet och även rena tekniska fel som gör att en olycka kan vara framme när som helst med stora skador som följd både på egen bil och andras...... Och på banmöten är det väl ändå exceptionellt stor hänsyn till varandra som norm men en olycka kan ju alltid hända....

men bland tävlande så finns det ett bra ordspråk...... så fort man åker till banan så räknar man bilens värde i Noll och allt som kommer hem är ren bonus

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Fredrik - SLC skrev:
Cobolt skrev:

Nu är du väl inne på två helt olika saker.....

Det ena är att man är ansvarig för eget material oavsett anledning..... Och något annat lär ju knappast inträffa eftersom lagstiftning och framförallt gammal hävd inom motorsport säger det.... sen att det finns ett fåtal som kännt egen skuld och haft resurser att även stå för motpartens skador är mer undantaget som bekräftar regeln än något annat.......

Sen att att inställningen inom banracing ändå i grunden är att man INTE kör på varandra. Men inom bankörning så ryms även ett stort mått av osäkerhet både med egen bedöming/skicklighet och även rena tekniska fel som gör att en olycka kan vara framme när som helst med stora skador som följd både på egen bil och andras...... Och på banmöten är det väl ändå exceptionellt stor hänsyn till varandra som norm men en olycka kan ju alltid hända....

men bland tävlande så finns det ett bra ordspråk...... så fort man åker till banan så räknar man bilens värde i Noll och allt som kommer hem är ren bonus

Genom att läsa mina tidigare inlägg så kan man se att jag inte har något emot att det gnuggas kaross på tävlingar, jag skiljer dock på lek och allvar. Min plånbok anser att resten av världen också borde göra det och oavsett seder, kutym och andra heliga kor så är ansvarsbiten inte direkt något som för sporten framåt utan tvärtom så tror jag att många (däribland jag själv) har starka reservationer för att ta ut bilen på grönbete. Nu är inte det ett så värst stort problem för mig, jag har tillgång till banutrymme och kan bjuda in folk som tänker som jag själv, samt kan även bygga mig en CRX m gula konis och ändå ha rätt jäkla kul på alla möjliga banträffar. Många har dock inte de möjligheterna.

Är det så konstigt resonemang egentligen? allt jag vill ha är en skillnad mellan lek och allvar så att man med en rimlig budget kan ta ut även dyrare ekipage utan att någon stabil 240 ska komma ångandes och göra småsmulor av ens surt förvärvade ögonsten och sen åka hem och på sin höjd byta ut en framskärm samt knacka lite plåt för 3.000.

Förstå mig rätt, självklart handlar bana om att INTE köra på folk, precis av den anledningen anser jag att det verkligen inte är för mycket begärt att folk tar sitt ansvar om så sker?

Allvar på tävlingarna, lek på träningarna = billigare åka för alla = klart fler som vågar ta ut porschen på en sväng bland okända.

det är mina 5 cents... är inte ute efter att förändra världen, är ni skitnöjda med hur det har varit i 450 år så by all means, kör på.

Täby
Här sen Feb 2003

Cobolt skrev:

Är det så konstigt resonemang egentligen? allt jag vill ha är en skillnad mellan lek och allvar så att man med en rimlig budget kan ta ut även dyrare ekipage utan att någon stabil 240 ska komma ångandes och göra småsmulor av ens surt förvärvade ögonsten och sen åka hem och på sin höjd byta ut en framskärm samt knacka lite plåt för 3.000.

Förstå mig rätt, självklart handlar bana om att INTE köra på folk, precis av den anledningen anser jag att det verkligen inte är för mycket begärt att folk tar sitt ansvar om så sker?

och om han som bara hade råd med 5 000:- för en 240 + craschbudget på 3000:-, råkar missa en inbromsning och totalskrota en Ferrari för 2 milj, hur skall han ha råd att betala för det?

Jag tycker att det enda rimliga på åtminstone tävling och träning med tävlingsbilar, är att alla står för sin egen bil, oavsett vem som orsakat vad och därmed kör man bara med det som man själv har råd att förlora. Har man inte råd att förlora det man kör med, så kör man inte. Svårare än så är det ju inte. Visst, det leder oftast till att man inte kör med så dyr bil som man skulle vilja, men man kan inte få allt.

Hur man gör på banträffar får man väl komma överrens om, så att han med 5000 kronors-bilen vet att han kan bli skyldig 2 mille om han klantar till det. eller att han med Ferrarin vet att om någon av de andra kör in i honom så får han inte ett ruttet öre. Så får väl var och en själv avgöra om de vill köra under de villkoren eller inte.

#24, #64, #88
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

SciroccOMats skrev:
Jag kan bara svara för mig själv men jag tycker det är oerhört irriterande med folk som sladdar.
Man vet aldrig om dom har full kontroll eller inte vilket gör att man får slå av på tempot och tappar rytmen i några kurvor innan man kommer in i det igen och då kommer nästa sladd. Dom få gånger jag hamnat bakom nån som sladdar så har jag kört in i depån och väntat ut dom....

kan bara hålla med.

(även om det kanske låter fel när det e jag som säger det)

Är det bankörning . så är det bankörning - Inte drifting

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

AndersY skrev:
Cobolt skrev:

och om han som bara hade råd med 5 000:- för en 240 + craschbudget på 3000:-, råkar missa en inbromsning och totalskrota en Ferrari för 2 milj, hur skall han ha råd att betala för det?

Jag tycker att det enda rimliga på åtminstone tävling och träning med tävlingsbilar, är att alla står för sin egen bil, oavsett vem som orsakat vad och därmed kör man bara med det som man själv har råd att förlora. Har man inte råd att förlora det man kör med, så kör man inte. Svårare än så är det ju inte. Visst, det leder oftast till att man inte kör med så dyr bil som man skulle vilja, men man kan inte få allt.

Hur man gör på banträffar får man väl komma överrens om, så att han med 5000 kronors-bilen vet att han kan bli skyldig 2 mille om han klantar till det. eller att han med Ferrarin vet att om någon av de andra kör in i honom så får han inte ett ruttet öre. Så får väl var och en själv avgöra om de vill köra under de villkoren eller inte.

Japp, jag håller fullständigt med dig där, är det tävlingsbilar vi pratar om, så är det självklart att var och en står för fiolerna, men jag menar också att det är fullt logiskt att när det gäller svensson-träffar för "vanligt folk" så ska saker fungera precis som överallt annars i samhället, dvs ställer man till det så öppnar man plånboken, har man inte djup plånbok nog, så ser man till att inte ställa till det = enkelt och bekvämt.

Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:
men jag menar också att det är fullt logiskt att när det gäller svensson-träffar för "vanligt folk" så ska saker fungera precis som överallt annars i samhället, dvs ställer man till det så öppnar man plånboken, har man inte djup plånbok nog, så ser man till att inte ställa till det = enkelt och bekvämt.

Problemet kan väl vara att när/om olyckan är framme med vattenplaning/punktering/brustenframvagn/bromsbortfall/gashäng/ellervadnukanvaraföranledning och killen med 25.000 bil smäller med en miljon Porsche/Ferrari ... hur mycket han än kan hålla med om skuldbördan så har han ju ingen möjlighet att stå för kostnader och med ditt synsätt så kommer bandagar bli ett oerhört segregerat tillställning med banmöten för "miljonärsmoppar" och andra möten för "buskhögar" och inte lär det hjälpa motorsportens sammanhållning något vidare.....

och ärligt hur stort bekymmer är det i verkligheten på banmöten, hur många smällar mellan billiga och dyra bilar har skett?

För övrigt tycker jag att det är fullständigt naturligt att man betalar sina egna skador för man själv tar ansvaret genom att åka ut på banan........ Och då tycker iaf jag att man ska vara beredd på att skador kan ske för det finns så många variabler som ingen KAN förutse och förhindra utan bara minimera.

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Kan nog bli så att det skulle bli segregerat och det är inte heller något positivt.

Men om man tittar ur en arrangörs perspektiv - hur svårt är det att köra en timma med folket som vill ha fullt ös under så rejsliknande förhållanden som möjligt och sen kanske köra någon timma med folket som vill ha en lite försiktigare attityd till familjekärran som kanske fått lite roligare chassie. Får man in mer ur den gruppen och får dom att känna sig trygga med bilen på banan så kommer ju avsevärt många fler att bli bitna och köpa en tävlingsbil - borde inte det göra att sporten växer?

Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:
Kan nog bli så att det skulle bli segregerat och det är inte heller något positivt.

Men om man tittar ur en arrangörs perspektiv - hur svårt är det att köra en timma med folket som vill ha fullt ös under så rejsliknande förhållanden som möjligt och sen kanske köra någon timma med folket som vill ha en lite försiktigare attityd till familjekärran som kanske fått lite roligare chassie. Får man in mer ur den gruppen och får dom att känna sig trygga med bilen på banan så kommer ju avsevärt många fler att bli bitna och köpa en tävlingsbil - borde inte det göra att sporten växer?

Att dela upp det så är väl naturligt redan idag?

Men det har väl inget med ansvarsbiten vid eventuell olycka att göra.... utan bara minimeringen av möjligheten till olycka och det är väl alla för redan.

Men mina synpunkter kommer från att enligt mina erfarenheter så sker det inga påkörningar med flit på bandagar eller träningar utan dom olyckor som ändå sker , sker av misstag antingen av föraren eller bilen.

Påkörningar med flit sker ibland men ändå väldigt väldigt sällan i vanlig racing (om man undantar STCC möjligen då) utan vi som gör sånt håller det till hyrkartracen där vi inte alltid är allt för snälla mot varandra....

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:
allt jag vill ha är en skillnad mellan lek och allvar

Då får du ta kontakt med din riksdagsman och se till att det sker en förändring. (Som väl iofs redan rullar/stapplar i regeringskansliet, men ändå...)

AndersY skrev:
Har man inte råd att förlora det man kör med, så kör man inte.

Tycka vad man vill om det, du slår i vart fall huvudet på spiken om verkligheten Anders.

Jag vill gärna tillägga att det är viktigt att man i detta resonemang skiljer på sina äpplen och päron.
# Tävlingsbilar är en sak och körs på ett sätt brevid/förbi varandra.
# Gatbilskörning är endast avancerad övningskörning. Ingen tävlingskörning eller ligga på 99,8% varv efter varv. Den enda gången gatbilar skall komma så nära varandra så att de kan träffa varandra skall vara när båda förare har etablerat kontakt och är på det klara om vem som skall köra före vem - Stf. Försiktighetsgeneral

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Hur fungerar det nere på ringen när allmänheten kör?

Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:
Hur fungerar det nere på ringen när allmänheten kör?

Där dör det folk emellanåt..... Och den som kvaddar sin bil i ett räcke får betala både bil och räcke.... Om han inte lyckas lura sitt försäkringsbolag att betala.

Så om man orolig för sin egen bil så ska man inte köra ringen typ.....

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Jo, men hur ser ansvarsbiten ut om jag kör på någon annans bil?

Sladda på banan?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10322 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande