Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4851 besök totalt |
Huh, en zatzy-tråd här!
Då gör jag det lite retro både bilmässigt och personlig ålder. Idag är jag 38 och kastar mig handlöst bak i tiden (ca 20 år +-5) och plötsligt sitter jag här som 18 åring och berättar stolt vad jag som lantis tycker är fräckt. Ingen inbördes ordning, de är nedskrivna i takt med att de poppar upp i skallen. Chevrolet Camaro, toktrimmad för raktframåka med massor av lustgas. Porsche 911 turbo, tror de fanns redan då? Volvo P1800, även fiskbilen får godkänt helst i blåmetallic. Volvo 242 Turbo Grupp A bilen. Ford Sierra Cosworth toktrimmad för banåka. Ford Fairlane av 1957 årsmodell med riktig cabriolet, inget plåttrams! Volvo Amason med toktrimmad motor för busåka i byn och på skånska grusvägar. BMW 02 Turbo med den spegelvända turbotexten i fronten!!!!!! Audi Quattro, rallycrosstunad. MUMS! Kan tänka mig fylla på listan men har jobbat natt och är inte 18 år längre. Nu ska denna gamla gubbe gå och lägga sig. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
Jag hoppas att jag tolkar ordet "Ballaste" rätt. Alltså inte den bästa, eller ens snabbaste bilen, utan ballast som i mesta dröm-fantasi-villsynasi-fränast-sånskajaghanärjagblirstor-bilen. Då blir det:
- Countach. Miljoner sjuttiotals tonårsgrabbar kan inte ha fel! - MacLaren F1. Som oven, men på nittiotalet. - GT40. Jag kan inte förklara det, det bara är så. - 2002 Turbo. Som redan nämnts ovan, med spegelvända dekalerna. DET gav ståpäls. - Ur Quattro. Kom från ingenstans. _________________ Johan Rådlund |
* RS6 Plus - Bästa getaway-bilen. Snabbare än de flesta, gott om plats för pengasäckar och mycket svår att preja av vägen.
![]() * Ferrari F40. * Porsche Carrera GT. Ylande V10 är helträtt. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
En superseven-replika på < 500kg med en v8/v10/v12 som klarar 12~13krpm. Sen är jag nöjd. Sidepipes också. Och en tunnel. Och 12000rpm på 2:an och full gas, gärna uppförsbacke så det varar lite längre och blir lite mer ansträngt
![]() En sån ska jag ha när jag blir stor ![]() (tex en hia-v8:a ![]() _________________ Markus Ålind |
BARA 5??? Arrggh, denna ångest att behöva begränsa sig så...
Men, men, dagens lista ser i alla fall ut så här (utan inbördes ordning): Bugatti Typ 57 Atlantic. Maken till designad bil har jag aldrig sett. BRM V16. Antagligen bland de sämsta racingbilar som någonsin tillverkats, men gå in på http://www.adamyeadon.co.uk/brm/inde Bizzarrini 5300GT Strada. Min drömbil ifrån 7 års ålder. Och när man tankar i tröskellådorna och bakom passagerarutrymmet, samt tömmer dem i ordningen vänster tröskel, huvudtank, höger tröskel för att ha bäst viktfördelning vid racing är det värt en plats på listan. Plymouth Superbird Hemi. När jänkarna insåg att kraften ur en 7-litersmotor inte var nog för att vinna homologerade man ett extremt aero-pack. 4 år innan BMW började med Batmobilen. Vadå stenåldersteknik? Audi Quattro S1. Inte den snabbaste Grubb B-bilen, men häftigaste. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
Tio ballaste: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Fyra ballaste: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
Jaha dax för den slutgiltiga lista dårå.
Naturligtvis kan man sopa bort allt tyskt eftersom de är inkommunkativa marknadsavdelningsprodukter framtagna av pr-folk ivrigt påhejade av ekonomer. Nu pratar vi bilar med karaktär, design och amore något som BARA produceras i Italien och i viss mån england. Amore, karaktär, kommunikationen, dialog etc mellan två är viktig. Det är roligare att älska om man är två så att säga. Att köra italienska bilar är som en natt med några av brudarna ur en Pricevideo. ![]() ![]() Så var det med den saken. ![]() Här är listan (den kan ändras men förvänta er inga underverk): 1: Alfa Romeo Tipo 33 Stradale 2: Ferrari 330 P4 3: Ferrari 288 GTo 4: Ferrari Enzo 5: Ferrari 250 LM 6: Ferrari F40 7: Ferrari 250 Testa Rossa -57 8: Lamborghini Countach LP 400 9: Ferrari F2002 F1 10: Alfa Romeo 8C 2300 Monza _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
1. Ford RS200 - fulhård
2. Ford GT40 - bildskönt monster 3. Subaru Impreza WRX STi 22b - ur-imprezan 4. BMW M3 E30 - den riktiga M3:an 5. Dodge Coronet -69...gärna med hemin... ![]() ...det finns många mer...men av någon anledning gör modernare supersportvagnar ingenting för mig, äldre vagnar har den där charmen som det nya saknar, det blir för polerat. ![]() /J |
1. Björn Carapis Pantera, Den har allt.
2. Lancia startos med breddare å hela kitet. 3. Lamborghini Miura sv 4. Audi sport quattro s1 grp b 5. Alfa romeo 75 3.0 America svart med svart skinnklädsel. Skulle även vilja ha ett par volvos ett par saabar å lite engelskt även ett gäng jänkare ![]() _________________ Per Håkansson "Vik hädan discoäckel" |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4851 besök totalt |