Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2540 besök totalt |
Motorjournalen 4/4
här är det som fanns på Motorjournalens sida om dagens program. Bästa begagnade köpet koras i den orättvisa matchen mellan Saab 9-3 Aero och Volvo S60R. Motorjournalen släpper lös BBC-reportern Jeremy Clarkson i nya Dodge Viper. Kenneth Tonef har hittat alla kultbilars moder, en Bristol som just idag bestämt sig för att tuta när man svänger till höger. Fullt ställ i BMW M3 och Cabbe ned i nya Cadillac. Infon om programmen blir bara sämre och sämre från Kanal 5, sidan uppdateras sent och det finns ingen info om MJ på första sidan hos Kanal 5. Hoppas det inte är någon medveten utfasning från deras sida :-( Visserligen är säsongen slut snart men förut har det älltid legat en MJ logo + info om programmet på första sidan. |
||||
Lite mer info om dagens + kommande Motorjournalen
Tjena! På slutet av säsongen prioriteras man inte som program, därför ligger vi inte i rutan med loggan. Allt enligt programplanen. Det känns onekligen lite åsidosatt och ingen bra magkänsla för en ny säsong, men vi får väl hoppas. Vi är i alla fall redo för nya tag och grepp. Hur som helst, till i kväll har du väl fått med det mesta, det är nya Vipern, det vill säga egentligen Dodge SRT/10 som Clarkson kör. Nya Passaten kanske kan nämnas och varför inte ett varv på Monza med en Maserati Trofeo Gran Sport som jag för övrigt kör som ett eget inslag nästa vecka. Maseratin alltså! Från Monza presenterar jag hela programmet i kväll. Nästa vecka är det mycket italienskt, vi går ut med Ferrari F430 Spider, fortsätter med en snyggt stylad Ford Escort Cosworth, ovan nämnda Maserati, från BBC en Morgan Aero 8, final i Porsche 950 Spyder-projektet och så toppar jag med en exklusiv provkörning av Maserati MC12 (du vet den som baseras på Enzon) på Fiorano. Möjligheten att köra MC12:an på Fiorano var ingen dussin-möjlighet, om du förstår vad jag menar. Känslan av att ha hanterat den på så'n klassisk mark sjunker först in efteråt. Förresten, M3:an i kväll är en -04 som vi byter bromsar på så att vi kan få på ett set WRC-rallydubbdäck. Och se'n gasar jag på en fin isbana i norra Värmland. Hoppas inte Kanal 5 får något dumt för sig igen och skippar en höstsäsong och kör bara vår. Det är höstprogrammen som brukar vara bäst då det är sommarväglag i alla inslag :-) |
||||
Tänkvärt
Som trogen tittare på MJ måste jag säga att det är ju det enda vettiga motorprogrammet som finns i sverige. Det är ju gjort av människor som gillar bilar ![]() En sak som jag har märkt som faktiskt stör mig lite, det kan ju vara så att jag bara inte har varit tillräckligt uppmärksam, men är det inte så att i nästan alla reportage Joppe gör, så kör han runt utan att använda bilbältet? Är det någon annan som har lagt märke till detta fenomen? om så nu är fallet måste jag säga att det är rätt kasst ![]() Kom gärna med kommentarer som visar att jag har fel! |
||||
Vad var det lite mer exakt som du misstrodde BBC att fara med osanning om i sina reportage Peter?
Att Vipern är gjord av gamla Kajaker kanske? Kul med varvet på Monza, både trevligt kommenterat och härligt motorljud. De smala rallydäcken på M3'an såg heltossigt ut och alldeles... alldeles underbart :woot: ![]() ![]() Se nu VERKLIGEN till att det blir en höstsäsong också! _________________ ![]() |
||||
Kul att se lite stripp-bilar med riktigt motorljud också. Men det borde vara tungt att åka 9-sekundersrepor utan nackstöd, som killen i Novan.
Plus att Maseratin klättrade så där en 100 platser uppåt på min "Vill ha"-lista, detta enbart beroende på motorsången... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Håller med angående Maseratin...fantastiskt ljud i den kärran...och det blir ju tydligen mer av den varan nästa Måndag! ![]() och Peter har ju den goda smaken att hålla tyst ibland för bästa avlyssning av motorljudet! _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
Den gat-maseratin var lite 3200 på anabola, lätt vulgo - men jag gillade den.
![]() ![]() ![]() Jag tror bestämt att vi får bjuda in herr Sundfeldt till en dag på isen med SSi...han verkar ha förstått det där med fulldubb....men bilvalet, finns väl betydligt bättre lämpade kärror för sådana aktiviteter? ![]() /J - fattar att det var lite av grejen att byta bromsar, så bmw-falangen kan varva ned. ![]() |
||||
Vilken grym fartskillnad det blev med riktiga dubbdäck
![]() otroligt komiskt med en bristol som tutade när man rörde på ratten ![]() Var det bara jag eller såg S60:in ut att vara väldigt studsig?? Helt klart ett kanonprogram, perfekt blandning ![]() ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Nja, alltså, det var väl mest en programledarkommentar till introt på inslaget; skjul, kanoter, järnvägs-slipers och så.
Jag kan hålla med om att "begduellen" var tunn, och även om programmet var en bra blandning tycker vi nog att det inte höll den nivå vi vill. Och de där små burniskortisarna kan jag personligen stå över. Varvet på Monza var inte det bästa jag skulle kunna prestera där, bilderna är från det 4:e varvet totalt av 7 eller 8. Inte mycket bantid för ett inslag men det där avhandlade vi ju på ert besök här. Men ljudet fick vara värt jobbet! Det blev ingen tid att jämföra vanlig dubb och WRC-däcken, de förstnämnda kördes på en fyrklöverbana och de andra på en snabb slinga i andra sidan av sjön. Drifting och fortåka är ju, som det med emfas understryks här på forumet, två skilda saker. Men visst skulle vi kunnat gjort den jämförelsen, om tiden hade räckt till. Efter den inspelningen körde vi ner redaktions-Voyagern till Fagerås där jag ställt Aston Martin DB9:an. Den var sommarskodd och det var dumdristigt spännande på vägen upp i snön kvällen innan. Men från Fagerås-Karlstad till Sthlm var det torr asfalt hela vägen! och som sagt, nästa vecka är det riktigt hårda vagnar på menyn. Kanske berättar jag mer om de inspelningarna senare i den här eller en annan tråd. Kör bra, Peter _________________ Peter Sundfeldt |
||||
Ett halvt on-topic-inlägg.
![]() Skillnaden mellan fulldubb och vanliga vinterdäck är som natt och dag, det styr, bromsar och drar iväg nästan som på asfalt...men det är fortfarande halt...svårdefinierad känsla. Det var kul när du Peter nämnde att man måste våga gasa, det stämmer rätt bra, fegar man funkar de inte alls, det skall gå med öppna spjäll, vänsterbroms (är kass personligen på det, så det blir mera pendelfippel och gassläpp) och full attack. ![]() /J |
||||
Precis... ![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
En till av dina bilder Niklas.. ![]() ![]() ![]() ![]() Men man får inte glömma att det bärjar bli varmt ute nu.. Gäller att tänka sig för.. (Hittade bilden i en gammal tråd här på rejsa) ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Varvet på Monza tyckte jag var en riktig höjdare. Även fast det tydligen inte gick så fort som det hade kunnat gå ![]() ![]() I övrigt tycker jag att programmet var ett av de bättre på senare tid. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Håller med Andreas. Efter att ha tämligen ofrivilligt missat större delen av säsongen så var det uppfriskande att se måndagens MJ. Tyckte det mesta var OK, även beg-duellen. (Synd att inte Saab kunde ta fram en T5-killer av 9-3an, tror den skulle ha kapacitet för det?)
Sen satt jag och småfnissade under halva "Ett varv på..."-inslaget. Storslagen taktik att lägga det mitt i programmet så att inte Kanal5-hallåan kunde prata sönder det! ![]() ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
om dom bara kunde sluta att envisas med 2 litersmotorn ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Det lustiga är ju att Opel helt plötsligt skall få en 240-hästarsvariant av 2-litersmotorn medan Saab kommer med V6:an på 250 hästar... Det är väl fortfarande Saab som gör turbomotorerna till Opel så kunskapen om hur man hittar mer effekt i motorn finns ju.
Blir helt snurrig på hur GM tänker! ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2540 besök totalt |