Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Spacer godstjocklek?
727 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Spacer godstjocklek?

Jag har kommit fram till att jag behöver en spacer på 15 mm/hjul fram för att få plats med större ok. Hubbens utstick när bromsskivan är på är 12,4 mm, min första fråga är då hur mycket marginal jag kan tänkas behöva på det måttet inuti spacern med tanke på materialutvidgning vid värme?

Fråga två är om det blir tillräckligt med godstjocklek i spacern 2,6 mm (15-12,4=2,6 mm) för att tåla belastningen eller bör jag öka spacerns tjocklek något? Tanken är att spacern skall tillverkas i aluminium och bilen är en bmw m3 e36.

/Johan B

Umeå
Här sen Maj 2004

En tunn spacerplatta som du skruvar rakt igenom har ju ingen direkt belastning, så dess tjocklek skall inte ha betydelse för dess hållfasthet.

--VVTS--
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Hej Johan!

Jag håller också på att tillverka lite spacerplattor till min bil.

Mina spacerplattor ska bli 16mm tjocka fram. Mina hubbar är knappt 13mm. Jag tänkte att jag skulle ha en millimeter
i marginal mellan hubben och spacern.

Värmeutvidgning hade jag inte äns tänkt på men jag tror inte att bromsskivan utvidgas så mycket.
(Det kan säkert någon annan svara på!)

De spacerplattor som satt på bilen när jag köpte den fick man nästan knacka dit på hubben och dom hade inte spruckit... Däremot så hade den som gjort dom haft för litet djup i spacern så styrningarna har liksom tryckts sönder när man skruvat på fälgen.

Det är kanske ändå inte någon dum ide att ta någon extra tiondel diametralt också...

Jag kommer alltså att köra med 2mm godstjocklek i spacern och det tror jag kommer hålla för precis som Magnus säger så blir det inga stora påfrästningar på styrningen så länge du gjort alla de andra måtten rätt!

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Mina spacers gjordes med exakt passform mot fälg och "nav". Inga problem med dem.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Allmänt banåkaforum
Spacer godstjocklek?
727 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande