Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1866 besök totalt |
Hoppiga racerbilar i tex FIA GT? Varför?
Man har ju sett hur studsiga många snabbare racerbilar är, tex om man kikar på FIA GT eller Le Mans o så. I går på Motorjournalen fick vi åka med ett varv på Monza med Peter Sundfeldt i en racerMaserati och det var oerhört tydligt hur guppig bilen var (inte bara Monzas asfalt alltså ![]() Det märktes tydligast i lägre farter där man inte hade massa downforce men jag tycker ändå det är så lattjo!? Voffo gör di på dette vise? _________________ ![]() |
||||||
Re: Hoppiga racerbilar i tex FIA GT? Varför?
Är det inte för att de optimerat fjädringsrörelsen under just höga downforce-övningar som bilarna blir guppiga i lågfart? Edit: gissar vilt... ![]() |
||||||
Förmodligen på grund av att de har fjädrar som är anpasade för en väldigt hög fart, och mycker downforce, då blir de fjädrarna ganska hårda, och det märks ganska tydligt när downforcen saknas.
Jämför gjärna att köra småpickupper och liknande som tål mycket last, fast tomma, de är jättestutsiga. En lösning på problemet vore ju att använda fjädrar som ändrar fjädringskonstant vid ändrad last ![]() |
||||||
Anledningen är att bakre dämparnas lågfartskomprition är hårt ställd en del förare vill ha det så och bilen blir då studsig vid ojämnheter ibanan men passar deras körstil i kurvorna. Men egentligen är det iregel en för hård dämparsättning som generellt anses vara fel men kan föredras av vissa förare. KÄLLA: egna erfarenheter.
_________________ Rolf osbeck |
||||||
Enligt vem eller varför? Låter som en bidragande orsak, men kollar man tex de gammla Mercedesarna på Le Mans ser man tydligt att det är fram det rör sig. Downforceanpassnignen måste vara det bidragande. Vill moinnas att lite ärldre Porsche Super Cup-bilar beter sig väldigt lika. Men detta är i min värld inte rätt utan måste bero på ngt. Enligt en säker källa var/är orsaken kass dämparsättning generellt. |
||||||
Ett annat skäl är ibland att egensvängningsfrekvensen fram & bak antingen är samma eller interfererar.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Förmodligen samma som din, en säker ej namngiven källa. ![]() |
||||||
Skulle gärna vilja veta varför så jag ändra det i GTR för där år några setups ganska hoppiga.
![]() |
||||||
Låter som en trolig orsak. |
||||||
Ja min sk. källa är ett uttalande som jag tar ur minnet från en anna tråd från Jonas Jarlmark. (Jag KAN ju minnas helt fel.) Vore kul om han kan komma med ett inlägg i debatten då han verkligen jobbat med liknande bilar. |
||||||
Ehh... hur skulle det kunna generera detta... Låter konstigt IMHo ![]() _________________ ![]() |
||||||
Huvudanledningen till att ha stenhårda fjädrar på bilar med hög downforce är ju främst att man p.g.a. markeffekten. vill hålla en så konstant rideheight som möjligt.
Markeffekten gör att små ändringar i rideheight ger stora ändringar i downforce. Detta kan minskas med t.ex. anhedriska vingar alla framvingarna i F1 (spetsarna är lägre än mitten). Svårare blir det när vi har med "groundeffektbilar" typ sportvagnsprototyper. Ett praktexempel på detta är flygande mercedesarna från lemans. P.g.a. Ojämnheter i banan komprimerades frontfjädrarna kraftigt ute på mulsannerakan när det gick i fult blås. Ride-height minskade kraftigt fram och med detta ökade downforce snabbt framme. Något som fick rideheight att minska ytterliggare. När gappet mellan väg och front till slut blev jättelitet stoppades flödet under bilen och all downforce fram försvann. Detta fick till orsak att fjädraran snabbt och kraftigt tryckte upp frånten, mycket högre än vad aerodynamiken var tänkt för, Därefter fick luftströmmen tag i fronten och ............. Jag tror hoppigheten man ser i t.ex. DTM beror mycket på hård chassisättning och väl utvecklad downforce från undersidan. Sedan ger ju dämparsättningar etc en ökning eller minskning av dessa tendenser (eller flygande bilar) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Hårda fjädrar som håller ordning på höjden när downforcen sätter in så att inte undersidans rake osv blir fel... så långt är jag med.
Men varför dämpar man inte bort studset? För med tex Maseratin kan det ju inte vara tappad/återfådd gound effect som gör studsandet? PS: Har hört historier om Colin Chapmans tidigare vingförsedda F1'or med ground effect tydligen var "intressanta" körmässigt eftersom deras rake (vad heter det på svenska?) ändrades hela tiden så flyttades ground effekten fram o tebax längs bilen ganska kraftigt. Som att flytta bilens tyngdpunkt en meter eller två fram o tebax... _________________ ![]() |
||||||
Vi får inte glömma bort däcken, som inte påverkas av dämparna. Så hårt fjädrade-dämpade bilar har fjäderstyvhet i däcksklass. göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Har inte F1:orna hjälp av de 3:e fjädrarna också? Så att man kan justera in önskad pitchstyvhet utan att påverka vanliga fjädringen alltför mycket? _________________ Stefan Cedergren |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1866 besök totalt |