Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (4952 totalt) |
Bygga bur
Sambon ska troligen bygga bur i våran skoj/ban/race-bil (saab 9000 1985) eftersom det är enda sättet att slippa baksätet och att lagligt få använda sig av andra stolar och bälten. Eftersom han är mekaniker så gör han helst allting själv. ![]() Vilka regler gäller för bur? Bilen ska inte tävlingsköras utan användas som banbil på STCS banträffar. Finns det något mall för hur rören ska sitta? Tacksam för all hjälp! ![]() |
||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Det har jag men hittade inte så mkt Denna hittade jag inte, tackar! ![]() |
||||
Hur långt tid tar det att byga egen bur på ett ungefär?
Har tillgång till bra plats (arbetet) med svets och mkt verktyg. |
||||
Jag är redan uppe i ungefär 50timmar på min bur och den är inte klar än
![]() ![]() ![]() ![]() Lycka till ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Det tog mig tre dagars jobb att få in en monteringsfärdig skruva-i-störtbåge. Möjligen ett tecken på att man har hela handen full med tummar?
|
||||
Vi har precis mottatt forbockade rordelar og begynt å planlegge monteringen av svetsad bur i BMW E30.
All innredning er ute, all asfalt er skrapet vekk!, taklukekasetten er fjernet, rordelene er stort sett tapet på plass så nu!.. ![]() Hvordan setter ni fast taklukan på et sett som ikke gir skarpe kanter?? ![]() _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||||
Re: Bygga bur
Du verkar ha samma kriterier för buren som jag hade. om du beställer buren från en riktig burbockare (typ GUSS) så blir det rätt bockad efter din bil. Han vet också villka strävor som behövs. Sedan tar det ca 2 helgdagar för 2 personer, att svetsa in en helbur (om den som svetsar har gjort bur förr). För en halvbur ca halva tiden. Se länken till min biltråd, där hittar du bilder på min bur. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
När de gör en bur så bockar de ett långt rör eller? Kan man inte svetsa ihop rör istället? Vad är skillnaden på hel och halvbur? Tack för alla svar! ![]() |
||||
På A svarar vi =dödstraff På B , halvbur=båge med bakåtsträvor och snedstärva _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Javisst, men pga slank lommebok onsker jeg ikke å lakke nå!. Vi fant en måte: taklukekasetten skjærer vi vekk unntagen på kortsidene, der kapper vi til og bretter opp sidekanten på kasetten og "legger" takluken på sidekanten. Vi sveiser så noen brikker mellom luken og sidekanten og limmar luken ellers. Tetter med sikaflex på toppen.
Ingen skarpe kanter!. ![]() Men den skal byttes i glas! ![]() (Når lommeboken vil!). ![]()
_________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||||
Varför det svaret på a? Vad är bakåtsträvor och snedsträva? |
||||
Det är knepigt att svara på frågor till någon inte har koll på lite grunder åtminståne. Men alla är vi nybörjare någon gång. ![]() Det finns hur mycket info som hellst om bur-byggeri om du tittar under "Sparade trådar" Skyddsbursbygge och allt därtill https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fast min personliga åsikt är att din gubbe inte skall bocka till rören själv, eller svetsa det av "småbitar" utan beställ det från någon burtillverkare. Det var mina ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (4952 totalt) |