Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (6015 totalt) |
Toppfart på Mantorp?
Har rivit ner hela drivlinan på bilen inför SLC Racecamp av diverse orsaker och funderar på vilken bakaxelklump jag skall hänga på. Bilen väger dryga tonnet med mig i och har 140 ystra hästar vilket ger ca 7,5 kg/hk. Har 2 olika utväxlingar som ger ca 187 resp 216 km/h i teoretisk toppfart. Dock lär aldrig bilen orka över 200 (om ens det?) med den fantastiska sjuttiotalsaerodynamiken.. ![]() Vilken av dessa utväxlingar hade ni valt? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Re: Toppfart på Mantorp?
187..... går tungt uppför.... Och du är snabbare totalt sett även om det går 10 km/h långsammare på rakan (fast förmodligen gör det inte ens det uppför mantorp rakan) |
||||||||
Ta med bägge, du har ju två dagar på dig
![]() Det skiljer inte så mycket på klumparna men jag skulle nog satsat på att bryta 200-vallen. Mantorp är i 02-ögon en alldeles för snabb bana... _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Hur upprörd hade du blivit av att studsa på varvstoppet (om du har nåt) ner mot Mjölbykurvan samtidigt som du får mera moment ur varje kurva som finns på svenska banor?
Själv har jag två växlar som jag aldrig använt på bana men så använder jag samma bil till motorsvägstransport också ![]() Miatan väger lite mer men kanske har lite (men bara lite) bättre aerodynamik och jag kom aldrig upp i mer än 165 ung innan det var dags att bromsa på Mantorp. 187 som maxhastighet tycker jag låter rimligt (om du inte skall pendla på 110väg). |
||||||||
Min GTV hade kanske lite bättre aerodynamik, men annars stämmer siffrorna rätt bra. Hade en cykeldator i den, och såg nog aldrig mer än 180 i displayen.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
Tveklöst 187.
is:en får man upp i kanske 160-170 på fyran (1:1) med 4.10. Kan ju tänkas att du med lättare vagn och högre utgångshastighet mäktar med 10-15km/h till...men inte mer. |
||||||||
Jag tror också 187. Jag tror mig nångång har kommit över det med mina 1300kg/170hkr men då var det full koncentration på bromsmarkeringarna och inget öga på hastighetsmätaren som gällde.
Dom flesta som kör banträffar kör ju ändå inte fullt ända fram till bromspunkten utan släpper ju av lite innan. Det kan vara skön avslappning innan man ska in i kurvorna igen. ![]() EDIT: Som jag förstår det så är ju SLC Racecamp inget tävlingsevenemang, därför jag skrev ovanstående. (men så insatt som jag är i SLC så kan jag ha fel) ![]() ![]() _________________ ![]() 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||||||
Trådkapar varning och jätte OT men du skall vara jätteglad att du på ett enkelt sätt kan ändra din utväxling. När jag körde 924:an på rullande landsväg så gick varvtalsstoppet in vid 255 km/h på 5:an. Skulle vilja sänka den 35-40km/h
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Som gammal 02-tok är det väl lätt hänt att man överskattar modellens prestanda...
![]() Men... Ett av minnena från när jag körde långa mantorp med 02 är att jag satt på rakan och önskade en växel till. Då hade jag iofs 4-petad låda samt en slutväxel som inte premierade toppfart. Då stannade det av i 160 blås med en bit kvar till bromspunkt. Du har en bil som är vassare på alla plan och är dessutom är du vassare med kringlan i händerna. Ett annat minne är från ett knippe varv med bruksskodakombin (75hk, 1350kg, fuelsaverdäck). Då hade man 140 (mätarfart) när det var dags att bromsa. Och det utan nån vidare satsning och på korta mantorp. Det vore kul om du hade med dig bägge klumparna. Eftersom man svamlat lite hit o dit får man väl assistera med bytet ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Då får det bli 187-klumpen som åker tilbaka på bilen, tur att jag frågade, hade nog lagt på den andra annars!
![]() om jag hade haft 5kg/hk istället i samma bil, vilket jag skall ha så småningom om allt går väl ![]() Hoppas nu bara att nya dragbilen hinner levereras så att man slipper köra de 40 milen upp med denna utväxling.. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Dååå kan jag ta med bägge.. ![]() ![]() Bägge förresten, vad är det som säger att jag bara har två? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Vi kör mkt olika mao... ![]() ![]() Vill hävda att det inte är riktigt så, däremot har man ngn meters extra marginal på banträffar skulle jag vilja säga. Men sitta och vänta in kurvan känns lite i överkant.
Det är ett rent tävlingsbilsarrangemang. |
||||||||
Dom flesta är inte samma sak som jag ![]() Det är så på klubbträffarna jag besöker att vissa av bilarna har väldigt mycket effekt och kanske inte lika ompysslade bromsar. Och för att då ha god marginal och inte riskera avåkningar vid inbromsningarna så kan man ta det lugnt och inte dra mätarn ut innan inbromsningarna varje gång. Själv har jag inte så mycket effekt (eller är det mina kanongoda pagidbelägg?? ![]()
Som jag misstänkte så är mina kunskaper bristande, man lär sig något nytt varje dag. _________________ ![]() 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||||||
Jag har rätt ok bromsverkan, men ser i alla fall till att ha marginaler när det körs på bana - jag är där för att ha kul, inte för att utvecklas som racingtalang.
Men det är där det ofta skiljer sig i vad man har för syfte med körningen. ![]() Silverpilen väger ~1450 med mig i, och har väl en bit över 300 hk, och gör 210-220 vid 150-skylten på Gelleråsen, och inte mycket mer på Mantorp, inte för att den har mycket gemensamt med trådstartarens bil, men i alla fall. ![]() /J |
||||||||
Ja och det dessutom enbart halva rakans längd.... ![]() |
||||||||
hehehe helt riktigt - men även de snabbast av "den sortens bilar" får slut på soppan strax efter ju.... så de går inte mkt fortare ändå... Rätt kasst egentligen ju ![]() kass väghållning har de okså.. spinner ju hela vägen i de flesta fallen man sett & vandrar över hela sin "fil" fram & tebaxs.... ![]() K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
![]() ![]() ![]() |
||||||||
Vilken dräparkommentar! ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Vill bara förydliga att marginal ska man ha på banträffarna, så som jag skrev. Bara så ingen tror att jag anser ngt annat.
![]() Men som oxå sagts, prio för flertalet bilar är ofta HK istället för BK (bromskrafter ![]() 210-220 är skitfort på Mantorp skulle jag säga, särskillt med en standardbil och "bara dryga 300hk". Bra utgångshastighet och sen inbromsning mao. ![]() ![]() Kanske har man mäktat med ca 230 km/h ärlig fart med snudd 400 hk och framhjulsdrift... Då går det sjukt foort i slutet när man ska bormsa innan Mjölby. ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (6015 totalt) |