Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 10322 besök totalt |
Måste bara lyfta en till sak eftersom det diskuteras friskt.
För ett försäkringsbolag så är vållandefrågan kritisk. Jag skulle vilja veta hur många försäkringsbolag med en ledning som är vid sina sunda vätskor som skulle kunna tänka sig att försäkra banbilar enligt nuvarande norm. Kom ihåg att försäkringsbolag är kommersiella bolag som vill gå med vinst på varje produkt, annars skiter dom i att sälja produkten. Efter att ha jobbat på Länsförsäkringar öch resonerat kring försäkringar en hel del, så ser jag ingen annan möjlighet än att köra något i stil med följande: # Den som är vållande står för sina egna skador (precis som nu, ingen klagar va?) # Försäkringsbolaget står för motpartens skador (skitbra va?) # Jävligt hög självrisk (en självklarhet, egenintresse i att inte nyttja försäkringen håller nere premien) Jag brukar inte säga att saker är omöjliga, och det är det inte, men jag tror att det är högst osannolikt att ett försäkringsbolag verkligen kommer att gå med på något annat än ovanstående. Så börja tänka kreativt på hur man ska ställa upp riktlinjer för vållandefrågan, eller acceptera att åka utan försäkringar. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Eftersom det inte gäller några trafikregler på ett inhägnat område (speciellt inte på ett tävlingsområde) så blir det kvittning av vållande varje gång. Visst skulle det vara trevligt att använda vagnsskadeförsäkring om skadorna blir stora men det är ju som sagt vinstdrivande bolag med liten förståelse för det nyttiga med nöjeskörning och man måste väl börja nånstans. Ersättning för plåtskador har jag slagit ur hågen för ett bra tag sedan, det jag bryr mig om numera är att slippa bli invaliditetsersättningskyldig om jag rullar över depågrannens fot. Singelincidenter är ju flera gånger vanligare än incidenter mellan fordon men det är ju ingen enkel statisitik eftesom siffrorna är så små. |
||||||
Eftersom det verkar vara rätt ovanligt att bilar krockar med varandra på bana kanske den jävligt höga självrisken istället skulle kunna tillämpas vid skador på den egna bilen? Vanligaste skadorna borde ju vara på plåt, plast och lack. Om försäkringsbolagen kunde bli av med dom kostnaderna borde banåkat genast bli trevligare ur försäkringssynpunkt. Då skulle försäkringarna kanske bara utnyttjas vid riktigt dyra skador, som är mycket ovanligare och där ägaren ändå står för en bit av kakan. |
||||||
Jag har inte åkt folkrace, så där vet jag inte. Men de sammanstötningarna jag haft i racing (inte så många, kanske 4-5 st, alla i långlopp) har det varit omöjligt att utse en vållande, även om man i stridens hetta gärna gormar & hötter lite .. ![]() Plåtkontakt är väl en naturlig del av folkrace? Inbillar jag mej iaf så som bilarna ser ut. I racing försöker man, så gott det går & lite olika beroende på vilken racingserie, undvika plåtkontakt. Precis som på banträffar. I PCSR bestaffas tex. alla inblandade med tidstillägg om det blir plåtkontakt.
I Formel 1 kan man inte klaga på kameratäckningen. Där vet vi ju hur "solklart" det är vems fel det är. ![]()
Där är vi däremot helt överens! ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 10322 besök totalt |