Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vansinnigt gassvar (film)
2981 besök totalt
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Vansinnigt gassvar (film)

Hittade denna på Konis filmsida. Helt sanslöst vansinnigt gassvar! Liiite lurvig tomgång dock. :-)

http://koni.no-ip.biz/film/787b_start-and-rev.mpeg




Edit: La till en bild på underverket. 4-skivig Wankel. Smaskens!

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



yepp satan va snabb den va på gasen thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Åååååååååh, ännu mer porr !!!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



oj oj så härligt den lät.

Hmm, undrar om denna bilen kommer att vara med i Simbins nya mod

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4766



Läcker konstruktion med de steglöst variabla insugrören!!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Wankel!

Killen jag köpte bilen av ska tydligen sätta ner nån wankel i en Porche!!!!!!! måste jag se när den blir klar thumbs up

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Motorn kommer från Mazda's Lemansvinnare 91!
Fyrskivig wankel med (som påpekat) variabelt insug.

orkar inte skriva det på svenska så jag har snott det från http://www.monito.com/wankel



The R 26B engine that won was normally aspirated and had four rotors and three sequential spark plugs per rotor. The capacity is 2622 cc actual, rated by FIA formula at 4708 cc. It produced 700 bhp at 9000 rpm and 62 mkg torque at 6500 rpm (448 lb-ft). Fuel was electronically injected and consumption was 51.881 liters per 100 km at an average speed of 213.58 kph (excluding pit stops). The air intakes had continuously variable geometry controlled by the engine electronics. The transmission had 5 speeds (full synchromesh) from a Porsche design gearbox and a limited slip differential.

The Mazda 787B car weighed 830 kg (1831 lb). The chassis was designed by Nigel Stroud and the body was carbon fibre. Wheelbase was 2.66 m by 1.53/1.50 m and overall size 4.78 by 1.99 m. It had 18 in wheels, ventilated carbon fibre brakes. Tires were Dunlop 300-640x18 front and 355-710x18 rear.


//Magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



När vi nu talar om wankel och dom tyska bilarna..
Den här bilen har en två skivig 13B iofs utan överladdning men ändå.. säkert 200 hätar..
Har sett bilder på motorrummet men hittar den ej nu.. återkommer om jag hittar den!

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Sorry att jag hijcackar lite.. men här kommer bilden på motorn!

Magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156



.......provkör en 787B på GT-3 vetja (den har enormt gassvar där också!) thumbs up

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Jag är barnsligt förtjust i höga varv (fråga mina motorer vad de tycker om det!) och därför även fascinerad av Wankel (förutom 2-takt och BMW sexor).
Var länge ute efter en RX7 mk1 (för väghållningens skull, annars föredrar jag RX4) men hittade ingen intressant i rätt prisklass.
Tanken var att våldta en 13B utan överladdning. Typ periferiporta och varva 10k. :-)

Har en polare som bygger på en RX3. 13B, streetportat, dubbelskivig koppling, jätteturbo, Scania IC och PC sprut,
Volvo framvagn och bakaxel (justerbara fjäderben runtom) med 4-link, fullbur etc, etc.
Blir inget under 400hk (min uppskattning, själv säger han inget) och knappast mycket över 1000kg (mkt glasfiber).
Det blir en gatbil som ska klara att svänga, förutom gasibottenraktfram.

Bilen kommer inte att bli klar på ett tag, men motorn ska köras in i sommar (utan turbo). Han ska lägga i den i sin farsas HELT original RX3.
Lär ju bli intressant att svänga eller stanna... Borde ge runt 200hk trots kompsänkning (med Weber 50).

Edit: Försökte mej på lite radbyte för bättre läsbarhet...

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



magnusrx7 skrev:
... It produced 700 bhp at 9000 rpm and 62 mkg torque at 6500 rpm (448 lb-ft). ...The Mazda 787B car weighed 830 kg (1831 lb).


Mysigt...hm...låt oss räkna ut vikt/effekt förhållandet... 0.9kg/hk

Lite mindre än de flesta andra bilar man är van vid...vad har en F1-a?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Kallerman skrev:
magnusrx7 skrev:
... It produced 700 bhp at 9000 rpm and 62 mkg torque at 6500 rpm (448 lb-ft). ...The Mazda 787B car weighed 830 kg (1831 lb).


Mysigt...hm...låt oss räkna ut vikt/effekt förhållandet... 0.9kg/hk

Lite mindre än de flesta andra bilar man är van vid...vad har en F1-a?


Hm, jag får det till ca 1,2 kg/hk, en F1 bil har väl ca 900 hk och väger ca 600 kg, eller? ca 0,67 kg/hk. thumbs up

_________________
Anders Berglund
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



abd skrev:
Kallerman skrev:
magnusrx7 skrev:
... It produced 700 bhp at 9000 rpm and 62 mkg torque at 6500 rpm (448 lb-ft). ...The Mazda 787B car weighed 830 kg (1831 lb).


Mysigt...hm...låt oss räkna ut vikt/effekt förhållandet... 0.9kg/hk

Lite mindre än de flesta andra bilar man är van vid...vad har en F1-a?


Hm, jag får det till ca 1,2 kg/hk, en F1 bil har väl ca 900 hk och väger ca 600 kg, eller? ca 0,67 kg/hk. thumbs up


oops lyckades visst få 700hk vid 9000rpm att bli 900hk vid 7000rpm (hjärnsläpp). Visst, du har helt rätt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Allmänt banåkaforum
Vansinnigt gassvar (film)
2981 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande