Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2981 besök totalt |
Vansinnigt gassvar (film)
Hittade denna på Konis filmsida. Helt sanslöst vansinnigt gassvar! Liiite lurvig tomgång dock. :-) http://koni.no-ip.biz/film/787b_star ![]() Edit: La till en bild på underverket. 4-skivig Wankel. Smaskens! _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||
oj oj så härligt den lät.
Hmm, undrar om denna bilen kommer att vara med i Simbins nya mod ![]() |
||||||
Motorn kommer från Mazda's Lemansvinnare 91!
Fyrskivig wankel med (som påpekat) variabelt insug. orkar inte skriva det på svenska så jag har snott det från http://www.monito.com/wankel The R 26B engine that won was normally aspirated and had four rotors and three sequential spark plugs per rotor. The capacity is 2622 cc actual, rated by FIA formula at 4708 cc. It produced 700 bhp at 9000 rpm and 62 mkg torque at 6500 rpm (448 lb-ft). Fuel was electronically injected and consumption was 51.881 liters per 100 km at an average speed of 213.58 kph (excluding pit stops). The air intakes had continuously variable geometry controlled by the engine electronics. The transmission had 5 speeds (full synchromesh) from a Porsche design gearbox and a limited slip differential. The Mazda 787B car weighed 830 kg (1831 lb). The chassis was designed by Nigel Stroud and the body was carbon fibre. Wheelbase was 2.66 m by 1.53/1.50 m and overall size 4.78 by 1.99 m. It had 18 in wheels, ventilated carbon fibre brakes. Tires were Dunlop 300-640x18 front and 355-710x18 rear. //Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||||||
När vi nu talar om wankel och dom tyska bilarna..
Den här bilen har en två skivig 13B iofs utan överladdning men ändå.. säkert 200 hätar.. Har sett bilder på motorrummet men hittar den ej nu.. återkommer om jag hittar den! // magnus ![]() _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||||||
Jag är barnsligt förtjust i höga varv (fråga mina motorer vad de tycker om det!) och därför även fascinerad av Wankel (förutom 2-takt och BMW sexor).
Var länge ute efter en RX7 mk1 (för väghållningens skull, annars föredrar jag RX4) men hittade ingen intressant i rätt prisklass. Tanken var att våldta en 13B utan överladdning. Typ periferiporta och varva 10k. :-) Har en polare som bygger på en RX3. 13B, streetportat, dubbelskivig koppling, jätteturbo, Scania IC och PC sprut, Volvo framvagn och bakaxel (justerbara fjäderben runtom) med 4-link, fullbur etc, etc. Blir inget under 400hk (min uppskattning, själv säger han inget) och knappast mycket över 1000kg (mkt glasfiber). Det blir en gatbil som ska klara att svänga, förutom gasibottenraktfram. Bilen kommer inte att bli klar på ett tag, men motorn ska köras in i sommar (utan turbo). Han ska lägga i den i sin farsas HELT original RX3. Lär ju bli intressant att svänga eller stanna... Borde ge runt 200hk trots kompsänkning (med Weber 50). Edit: Försökte mej på lite radbyte för bättre läsbarhet... _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||
Mysigt...hm...låt oss räkna ut vikt/effekt förhållandet... 0.9kg/hk ![]() Lite mindre än de flesta andra bilar man är van vid...vad har en F1-a? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Hm, jag får det till ca 1,2 kg/hk, en F1 bil har väl ca 900 hk och väger ca 600 kg, eller? ca 0,67 kg/hk. ![]() _________________ Anders Berglund |
||||||
oops ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2981 besök totalt |