Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 924 Carrera GT
1, 2   >>
5652 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Porsche 924 Carrera GT

Ramlade över den här annonsen
http://www.rossab.nu/bilar/ross/objekt/carrera_gt.html

Porsche 924 Carrera GT -81
Läste lite om den, endast 406 exemplar byggda.
Gillar den på nått konstigt sätt Tycker den är rätt cool
Hur pass speciell Porsche är det? Fanns tydligen som GTS och GTR också.
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Ballt som fan att komma på krogen å slänga upp en Porsche Carrera GT nyckel, får man inte ragg då så är man hopplöst illa ute

maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Egentligen en upphottad och breddad 924 turbo, mer eller mindre.

Nåja, det är en del som skiljer och 400 exemplar får väl anses som tillräckligt få för att den ska räknas som relativt speciell? Det finns minst två i Sverige, men det är också de enda två i Sverige som jag har sett info om.

GTS och GTR är ovanliga. Finns en GTS Club Sport till salu på mobile.de: http://tinyurl.com/6xjz4

Edit: Glömde ju ... Derek Bell fick en 924 Carrera GTS CS av Porsche men han ville inte alls ha "någon fånig liten 924" utan hellre en 911, till att börja med. Numera ser han sin Carrera GTS som en av hans absoluta favoritbilar. Det ser jag som ett gott betyg.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

En sån där hade min granne för nåt års sedan, ser likadan ut iaf.

Laholm
Här sen Nov 2002

Man kan väl säga att den är föregångare till 944:an i viss mån. Motorn är iofs baserad på 924 turbo (gjutjärnsblock och 2 liter)

GTS/GTR/GTP (?) är tävlingsmodeller, den ena värre än den andra. Tror ngn av dom hade 375 hk eller så. Torrsump i ngn. Ngn av dom (GTS?) har K-jet från 928, ngn annan (GTR?) hade Kugelfischer mek.sprut. Ngn (GTP?) av dom gick 24 h Lemans

Det har byggts om del bilar (924 eller 924 turbo) som haft någon dessa som förebild eller inspirationskälla, min t.ex. Plast för karossombyggnad finns att köpa både i skåne och i USA.

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Egentligen är det inte mycket mer än de breddade skärmarna, att motorn fått en laddluftkylare (som ligger ovanpå motorn, därav scoopet på motorhuven), en förstärkt växellåda, och en hel del detaljer som t ex vissa förstärkningar här och där, plus en inredning med sportstolar i kritstrecksrött som skiljer en Carrera GT från en turbo från -81.

GTS fanns i två versioner, en med 245 hk (den vanliga) och en med 280 hk (Club Sport eller Rally). Det byggdes 59 exemplar av GTS. Så vitt jag har förstått (är lite osäker här) så är det 280 hk-versionen som fick insprutningen från 928. Båda är väldigt raceinriktade men 280 hk-versionen leverades helt racefärdig (förutom ett fåtal som fick en mer gatanpassad inredning; en av dem äger Derek Bell). GTS fick aluminiumbärarmar bak (liknande de som senare kom på 944 turbo) och coilovers istället för torsionsstavar, bromsar från 911 turbo.

GTR är en renodlad racebil med 375 hk, kugelfischerinsprut, torrsump, bromsar från 935, och så vidare. Det är "produktionsvarianten" av de tre bilar Porsche tävlade med på Le Mans -80. Byggdes i 19 exemplar, ungefär ...

Porsche tävlade -82 på Le Mans med en 924 GTP som hade en turbomatad 16-ventilers 944-motor på 420 hk.

Bilen nedan ska vara den sist tillverkade GTR:en och blir din för endast $250.000.
Edit: Vinner jag tillräckligt på lotto så köper jag den.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Vilken historielektion thumbs up

Har 16v-toppen ngt som helst gemensamt (mer än just 16 ventiler....) med den senare produktionstoppen i 944S och S2? Turbobyggen på denna motor med stor slagvolym brukar ju vanligtvis använda vanliga 8v-turbotoppen.

På vilket sätt var växellådan annorlunda/förstärkt på GT? Är det audilåda?

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Glöm inte GTP:n, uber-924an med 16V-motor. Fet så det förslår thumbs up

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
M femman
Stockholm
Här sen Feb 2005

Vad är prisbilden på en "vanlig" 924 Turbo???

Torslanda
Här sen Nov 2002

Maxx skrev:
Egentligen är det inte mycket mer än de breddade skärmarna, att motorn fått en laddluftkylare (som ligger ovanpå motorn, därav scoopet på motorhuven), en förstärkt växellåda, och en hel del detaljer som t ex vissa förstärkningar här och där, plus en inredning med sportstolar i kritstrecksrött som skiljer en Carrera GT från en turbo från -81.

GTS fanns i två versioner, en med 245 hk (den vanliga) och en med 280 hk (Club Sport eller Rally). Det byggdes 59 exemplar av GTS. Så vitt jag har förstått (är lite osäker här) så är det 280 hk-versionen som fick insprutningen från 928. Båda är väldigt raceinriktade men 280 hk-versionen leverades helt racefärdig (förutom ett fåtal som fick en mer gatanpassad inredning; en av dem äger Derek Bell). GTS fick aluminiumbärarmar bak (liknande de som senare kom på 944 turbo) och coilovers istället för torsionsstavar, bromsar från 911 turbo.

GTR är en renodlad racebil med 375 hk, kugelfischerinsprut, torrsump, bromsar från 935, och så vidare. Det är "produktionsvarianten" av de tre bilar Porsche tävlade med på Le Mans -80. Byggdes i 19 exemplar, ungefär ...

Porsche tävlade -82 på Le Mans med en 924 GTP som hade en turbomatad 16-ventilers 944-motor på 420 hk.

Bilen nedan ska vara den sist tillverkade GTR:en och blir din för endast $250.000.

Vann inte Porsche LeMans med en 924?????

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

En gammal klasskompis till mig hade en Carrera GT, men enligt honom så tillhörde den inte den ordinarie serien utan skulle ha byggts om senare med delar som "fanns kvar". Undrar hur det stämmer. Nu var ju detta iofs snart 20 år sedan så minnet kanske sviktar...
I bilregistret så står det iallafall bara 924 turbo.

Jag hittade en bild i ett dammigt fotoalbum som jag fotade av!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

M femman skrev:
Vad är prisbilden på en "vanlig" 924 Turbo???

Lik från 10-15 kkr, fina bilar från kanske 30-40 kkr.

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Pär Hylander skrev:
Vilken historielektion thumbs up

Har 16v-toppen ngt som helst gemensamt (mer än just 16 ventiler....) med den senare produktionstoppen i 944S och S2? Turbobyggen på denna motor med stor slagvolym brukar ju vanligtvis använda vanliga 8v-turbotoppen.

På vilket sätt var växellådan annorlunda/förstärkt på GT? Är det audilåda?

Jag har faktiskt ingen aning om 16v-toppen ska jag erkänna. Eller rättare sagt, jag kommer inte ihåg om jag har läst något om den och om de senare 16v-topparna har något gemensamt denna. Men varför skulle Porsche göra jobbet två gånger? Så helt orimligt är det nog inte att tänka sig att de har ett släktskap.

Enligt The Porsche 924/944 book av Peter Morgan ska växellåda G31/03 ha "stronger final drive and shot blasted drive pinion and 3rd, 4th, 5th gears ... 1st gear syncro from 911 for better cold changes." Beskrivningarna man hittar i böcker är oftast lite diffusa. Jag kollade i PET och det enda jag kan hitta är att ettans synkring är en annan än i turbons. I stort är det samma låda som turbon har.

FSN skrev:
Vann inte Porsche LeMans med en 924?????

Nä ... men de placerade sig på 6:e, 12:e och 13:e plats 1980 vilket inte är så illa för en bil som nästan inte kvalificerade sig. thumbs up

maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Nisse Classon skrev:
En gammal klasskompis till mig hade en Carrera GT, men enligt honom så tillhörde den inte den ordinarie serien utan skulle ha byggts om senare med delar som "fanns kvar". Undrar hur det stämmer. Nu var ju detta iofs snart 20 år sedan så minnet kanske sviktar...
I bilregistret så står det iallafall bara 924 turbo.

Jag hittade en bild i ett dammigt fotoalbum som jag fotade av!

Jag har hört talas om andra 924 turbo som byggdes om till Carrera GT av fabriken så det är inte alls orimligt. Den ser "rätt" ut. Det många missar när de bygger kopior är att sidoblinkersen på CGT var avlång och inte kort och rektangulär som på turbon. För övrigt så var rött, svart och silver de enda färgerna som CGT levererades i, så "äkta" borde den inte vara. Ett sätt att kolla om det är orginaldelar är att breddningarna bak och fronten ska vara i polyuretan (som väl baken på 928 är tillverkad av?).

RS 1800 skrev:
En sån där hade min granne för nåt års sedan, ser likadan ut iaf.

Det är möjligen inte samma bil? Alltså den i annonsen och den din granne hade.

Annars börjar det "svämma över" med 924 Carrera GT:s i Sverige ...

Kom på att det kan finnas en till Carrera GT (eller om det var en GTS?) i Sverige. Även det en bil som blivit ombyggd av fabriken och inte är av den ordinarie serien. I så fall är vi uppe i sisådär 4-5 exemplar av Carrera GT i Sverige. Förlåt, 924 Carrera GT ska det ju stå ...

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Maxx skrev:

Enligt The Porsche 924/944 book av Peter Morgan ska växellåda G31/03 ha "stronger final drive and shot blasted drive pinion and 3rd, 4th, 5th gears ... 1st gear syncro from 911 for better cold changes." Beskrivningarna man hittar i böcker är oftast lite diffusa. Jag kollade i PET och det enda jag kan hitta är att ettans synkring är en annan än i turbons. I stort är det samma låda som turbon har.

Jag lyckas ju aldrig hålla reda på vilken låda som har vilken beteckning. Är G31/03 en audibaserad låda eller en porschebaserad/snailshell? 931 fanns ju med bådeoch.

Förstärkningen följer samma mönster som man gjorde till audilådan till 944 Turbo S, alltså det där med kulpeening.

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Pär Hylander skrev:
Maxx skrev:

Jag lyckas ju aldrig hålla reda på vilken låda som har vilken beteckning. Är G31/03 en audibaserad låda eller en porschebaserad/snailshell? 931 fanns ju med både och.

Förstärkningen följer samma mönster som man gjorde till audilådan till 944 Turbo S, alltså det där med kulpeening.

Var tvungen att kolla upp det eftersom jag var ganska säker på att 931 bara hade snailshellådan.

G31/03 är snailshell-/getraglådan, dvs en "förstärkt" version av lådan som alla 931 i Europa/ROW hade (G31/01). Det var bara nordamerika och japan som fick audilådan (016/G) fr.o.m. -81. Före -81 hade de en variant på snailshellådan (G31/02) med en annan utväxling.

Alltså ...
G31/01 - Europa/ROW, 79-82
G31/02 - USA/Canada & Japan, 79-80
016/G - USA/Canada & Japan, 81-82 (Audilåda)
G31/03 - Carrera GT, -81

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Maxx skrev:

G31/03 är snailshell-/getraglådan, dvs en "förstärkt" version av lådan som alla 931 i Europa/ROW hade (G31/01). Det var bara nordamerika och japan som fick audilådan (016/G) fr.o.m. -81. Före -81 hade de en variant på snailshellådan (G31/02) med en annan utväxling.

Alltså ...
G31/03 - Carrera GT, -81

AHA!!

Det hade jag såklart blandat ihop! Hade för mig att senare årsmodeller av 931 hade Audilåda, men det är ju alldeles galet

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Pär Hylander skrev:
Maxx skrev:

Alltså ...
G31/03 - Carrera GT, -81

AHA!!

Det hade jag såklart blandat ihop! Hade för mig att senare årsmodeller av 931 hade Audilåda, men det är ju alldeles galet

Nja, inte helt ... men du får åka till andra sidan pölen eller ta hit en därifrån om du ska ha audilådan.

M femman
Stockholm
Här sen Feb 2005

Är det någon som har en fin 924 med eller utan turbo till salu?

Föresten har inga 924:or servostyrning?

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

M femman skrev:
Är det någon som har en fin 924 med eller utan turbo till salu?

Föresten har inga 924:or servostyrning?

Lägg in en annons på www.944sverige.com.

Tror inte att vanliga 924 fick styrservo ens som tillval, men 924 S har jag för mig i alla fall hade det som tillval. Frågan är om så många bilar fick det ändå. Du får väl ta och träna lite?

Allmänt banåkaforum
Porsche 924 Carrera GT
1, 2   >>
5652 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande