Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Olja vid inkörning av motor
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (13475 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1450



Andreas Lidström skrev:
Daniel Ekström skrev:
Micke Eriksson skrev:
Blir nog till att köpa en 20 l dunk med samma syntetolja som jag tänkte köra på sen. Den är ganska billig och klarar kvalitetskraven har jag för mig.


Vad är det för olja?


Ganska säker på att det är Agrol Spectra som Micke tänker på...vad han nu fått detta ifrån.

Nu har det dock kommit en Agrol Racing. Den får det nog bli framöver. Ca 10kr litern dyrare än Spectra.



Är det på granngården här i stan man hittar den oljan?

Vad ligger den på i pris?

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1080



jonka skrev:

Är det på granngården här i stan man hittar den oljan?

Vad ligger den på i pris?


Agrol Spectra finns på Granngården.
Racing kan finnas, men det ska gå att beställa hem om det inte finns.

_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Andreas Lidström skrev:

Ganska säker på att det är Agrol Spectra som Micke tänker på...vad han nu fått detta ifrån.

Nu har det dock kommit en Agrol Racing. Den får det nog bli framöver. Ca 10kr litern dyrare än Spectra.


Vad har den för bruttopris då? Hoppas det verkligen är bra för min erfarenhet att försöka prisförhandla med dom är så här:

_________________
Pär Hylander
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



Pär Hylander skrev:
Andreas Lidström skrev:

Ganska säker på att det är Agrol Spectra som Micke tänker på...vad han nu fått detta ifrån.

Nu har det dock kommit en Agrol Racing. Den får det nog bli framöver. Ca 10kr litern dyrare än Spectra.


Vad har den för bruttopris då? Hoppas det verkligen är bra för min erfarenhet att försöka prisförhandla med dom är så här:


om jag kommer ihåg rätt ligger Spectra på 48:- plus moms. (EDIT: / Liter)

_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har inte kollat upp alla varianter själv än...men bra att det finns bra olja till bra pris. thumbs up

Gjorde en edit i mitt tidigare inlägg på prisbild osv...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Jepp det är Agrol spectra som jag tänker använda, iaf till inkörningen sen kanske det blir racing-varianten thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lefors skrev:
om jag kommer ihåg rätt ligger Spectra på 48:- plus moms. (EDIT: / Liter)


Det är helt ok pris!

Jag har bra kontakter för eget bruk på OKQ8:as oljor, och deras 5/40 syntet är bara lite billigare än så. Deras racingolja är nog lite dyrare än så för mig.

PCSR har oxo ok pris på olja, se http://www.pcsracing.nu/nyheter/index.asp?Action=show&Urval=detalj . . . .

Mackpriserna på oljor är inte tramsiga, dom är heltramsiga.....

_________________
Pär Hylander
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1148



[quote="MaZ"]
Cooper Killen skrev:

(snipp)
...därefter när motorn startat kör ca 20min på 1500-2500rpm, därefter tappa ur oljan och byt filter.
(snipp)


Citat:
Det där undrar jag var det kmmer ifrån, varför skulle man köra motorn på annat än tomgång? Jag har fått en förklaring som verkar rimlig och det är att vissa motorer inte får tillräckligt smörjning av kammen om man inte kör pumpen på lite högre varvtal...
Vi som har motorer som nu får ordentlig smörjning på tomgång kanske kan skippa detta oförklarliga steg? Att det skulle vara för att "köra in" kammarna låter inte heller rimligt tycker jag.


Det där med pumpen kan vara en variant, men över lag är väl anledningen att genom ett högre oljetryck spola igenom motorn så man får oljan riktigt varm och får med sig all skit ut, men nyare motorer kanske inte behöver denna behandling? På kojamotorerna så är det mycket effektivt

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Cooper Killen skrev:

...därefter när motorn startat kör ca 20min på 1500-2500rpm, därefter tappa ur oljan och byt filter.
(snipp)


Fick detta råd av Musen oxå (www.topptrim.se), tappar man sedan ur den oljan i en ny och ren hink och låter den stå i en vecka i den så samlas skiten på botten och man kan använda oljan i bruksbilen [/url]

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Cooper Killen skrev:

...därefter när motorn startat kör ca 20min på 1500-2500rpm, därefter tappa ur oljan och byt filter.
(snipp)


Fick detta råd av Musen oxå (www.topptrim.se), tappar man sedan ur den oljan i en ny och ren hink och låter den stå i en vecka i den så samlas skiten på botten och man kan använda oljan i bruksbilen

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



En bra inkörning av ytorna i en motor syftar till att avverka de högsta yttopparna på ett kontrollerat sätt. Men var kan oljan påverka det? När kolven är på väg upp efter förbränningsslaget är cylinderväggarna inte smorda av olja utan endast av additivfilm som stannat kvar på ytan när oljan brann upp (typiskt zinkföreningar ZDDP/ZDTP och liknande), så här spelar syntet kontra mineral mindre roll. Nästa smörjställe är i vevaxellager och ramlager. I dessa lager har vi, vid allt annat än kallstart, fullfilmssmörjning vilket betyder att ytorna är fullständigt separerade av oljefilmen, här är oljans viskositet viktig (viskositeten påvekas av temperatruen). Nästa smörjställe är kontakten mellan kamaxeln och dess följare viket brukar talas om som motorn tuffaste smörjställe. Här är oljekvaliteten viktig för att få en så liten nötning som möjligt.

Det finns en antal andra smörjställen i motorn och jag har säkert glömt något viktigt, ville bara belysa vad inkörning egentligen betyder och vad det är som händer under inkörningen och vad man faktiskt kan påverka genom att göra ett bra oljeval.

Jag skulle nog göra inkörningen på en bra olja för att få ett bra inkörningsförlopp sen skulle jag byta olja och filter för att bli av med de inkörningspartiklar som bildats. Känner man sig fattig kam man nog filtrera oljan med ett mycket fint filter(inte oljefiltret) och sedan återanvända den efter inkörning (givetvis byta oljefilter också), att låta bottensatsen sjunka som nån föreslog låter lite osäkert.

Det här är bara mina tankar om hur inkörningen av en bilmotor borde angripas, ska man gör det här seriöst kräver det topografimätningar och oljeanalyser för att vara helt säker. Teorin om det skulle vara bättre att köra in utav bara helvete för bästa resultat låter osannolik. En försiktig inkörning är min rekomendation.

/ Pär, som arbetar med tribologi på ett oljebolag dock inte med motoroljor.

_________________
/Pär Nyman
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Jag ser inte fördelen med syntetolja vid inkörning. Syntetolja använder man för att få bra smörjning vid hög belastning och hög temperatur. Vid inkörning vill man ha en viss nötning av metallen på kolvringar och kamnock och även om jag tycker att man ska använda rätt hög belastning vid inkörning så ska man inte kör fullt många varv på bana.

På amerikanska V8:or smörjs kamnockarna till stor del av stänksmörning från vevaxeln och då är det bra att använda ett högt varvtal en stund för att se till att nockarna får tillräckligt med smörjning. Lite extra oljestänk på cylinderväggarna gör säkert heller ingen skada.

Man smörjer in nya kammar med molybdendisulfid och för att få bort det så måste man byta oljan.

Enligt mig skulle en idealinkörning ske i två steg:
1. Kam: olika varv mellan 1500-2500 rpm i 15-20 minuter (upp till 4000 rpm med jänkar V8) med mineralolja i sumpen. Olje- och filterbyte, fortfarande mineralolja.
2. Kolvringar: Ett par pass på bana med ökande hastighet upp till kanske 85% satsning med använding av motorbroms. Viktigt att motorn inte blir för varm. Olje och filterbyte, denna gång syntetolja.

om man kör in på en dynamometer så tror jag att det är viktigt att köra på olika belastningar och varva lite upp och ner utan belastning för att kolvringarna ska rotera i spåren.

Detta förutsätter ju att insprutning och tändning funkar som planerat direkt vid uppstart men hur ofta händer det?

oljan på cylinderväggarna brinner inte upp förutom en väldigt liten del vid övre dödpunkten. Lägre ner är cylinderväggen alldeles för kall för att oljan ska brinna. Den olja som följer med avgaserna ut genom ventilen är till största delen oförbränd. När kolven kommer upp så skjuter kolvringarna olja framför sig. När kolven står stilla i övre dödpunkten så bryts (kanske) den hydrodynamiska oljefilmen på samma sätt som en vattenskidåkare sjunker när han stannar.

Förbränningsmotorns tribologi är förbaskat svår och jag har inte kunskap att försvara det jag påstår men jag vet bara att det är mycket roligare att byta mineralolja ett par gånger på en vecka än det är att byta syntetolja.

_________________
Sten Isaksson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19118



Sten skrev:

Förbränningsmotorns tribologi är förbaskat svår och jag har inte kunskap att försvara det jag påstår men jag vet bara att det är mycket roligare att byta mineralolja ett par gånger på en vecka än det är att byta syntetolja.


Varför det?

Billig mineral - dyr syntet? Är det så du menar? Finns ju grymt billiga synetoljor med som har hög klassning så det borde inte vara nån fara.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Jepp, roligare för plånboken med mineralolja.

Det går ju att köra in motorn med en billig syntetolja om man vill men jag tycker inte man ska belasta motorn så mycket att en mineralolja inte räcker till under inkörningen. Jag ser ingen fördel med syntetolja under inkörningen medan det finns de som påstår att det finns nackdelar med syntet.

Vid racing däremot så kommer inget annat än syntetolja ens i närheten av min motor.

_________________
Sten Isaksson
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Sten skrev:


oljan på cylinderväggarna brinner inte upp förutom en väldigt liten del vid övre dödpunkten. Lägre ner är cylinderväggen alldeles för kall för att oljan ska brinna. Den olja som följer med avgaserna ut genom ventilen är till största delen oförbränd. När kolven kommer upp så skjuter kolvringarna olja framför sig. När kolven står stilla i övre dödpunkten så bryts (kanske) den hydrodynamiska oljefilmen på samma sätt som en vattenskidåkare sjunker när han stannar.

Förbränningsmotorns tribologi är förbaskat svår och jag har inte kunskap att försvara det jag påstår men jag vet bara att det är mycket roligare att byta mineralolja ett par gånger på en vecka än det är att byta syntetolja.


I ö d är hastigheten noll och därför är det garanterat gränsskiktssmörjning som gäller här.

Håller med om att tribolgin i förbränningsmotorn är knepig, den innehåller många olika kontaktyper. Mycket av tribologin är fortfarande inte känd speciellt inne i cylindern av naturliga själ är det svårt att analyser vad som händer

Jag kanske har blivit lite bortskämd med bra pris på bra olja

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
I ö d är hastigheten noll och därför är det garanterat gränsskiktssmörjning som gäller här.

Hmm är du säker på det???
pga att kolven står still en mycket LITEN tid och oljefilmen/vågen tål en chocklast/puls/spik en jä... kort tid innan den går från fullfilms till gränsskickts.
Hmm jag har bara frilansat LIIIIITEEEEEE i tribologin.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Säger jag att jag är helt säker får jag garanterat smisk av någon bättre vetande , men jag är ganska säker. Hade det varit fullfilm så är nötningen i princip obefintlig och vändkanter är ju ett välkänt fenomen.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm jag var i fel bana, jag tänkte vevlager och det snackades kolv.
Dubbel hmm har man värkilgen fullfilms-smörning mellan kolv och sylider???
Spåntat nej.
Tumme pekfinger så ligger normal, mellan sylinder vägg och kolv, pikkraften på ca ca ca 2000N vid 5000r/min och den radiella på ca ca ca 8 gånger så mycket. Allså den på vevlagret.
och det är kolvvikter mm som fixar dessa och inte gastrycken.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Nej jag tror inte heller det, man brukar prata om att 60% av friktionen i en motor finns i kolv och kolvring mot cylinder. Antagligen varierar det något beroende på last och varvtal också. Fullfilmssmörjning ger väldigt lite friktion, i cylindern råder det någon form av additivfilms-gränsskiktsmörjning tror jag.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



PaZ skrev:
Nej jag tror inte heller det, man brukar prata om att 60% av friktionen i en motor finns i kolv och kolvring mot cylinder. Antagligen varierar det något beroende på last och varvtal också. Fullfilmssmörjning ger väldigt lite friktion, i cylindern råder det någon form av additivfilms-gränsskiktsmörjning tror jag.

/ Pär


Majoriteten av friktionen kommer mycket riktigt ifrån friktionen kolvar/cylindrar. Två respektive trea är ventilsystemet och vevlagerna, är dock lite osäker på deras ordning (har ett papper om detta liggandes någonstans...).

I cylinderloppet råder gränsskiktsmörjning till fullfilmssmörjning, gränsskiktssmörjning vid vändlägena och fullfilmssmörjning vid maximal kolvhastighet. Detta är naturligtvis anledningen till att mest slitage sker i vändlägena. Samma fenomen kan hittas på kamaxlarna vilka normalt inte slits mest på spetsen utan på var sida om spetsen.

Att smörjningen blir som den ska förutsätter ju också förstås att man har rätt hastighet, spel och viskositet på oljan (vilket är en bra anledning till varför man ska följa tillverkarens specifikation om oljeviskositet när man väljer olja).

Notera att cylinderväggarna håller en ganska låg temperatur vilket gör att den oljefilm som ligger på dem överlever även i förbränningsrummet, cylinderväggarna bör nå temperaturer kring 200 grader C.
Citera
Henrik P
Malmö
Här sen Nov 2004
Inlägg: 51



inkörningolja!

Efter lite forskning körde jag in min motor på mineralolja. Detta då oljepartiklarna i mineraloljan skulle ha olika "storlek" och på så sätt kompletera varandra vid en inkörning.
(Kanske var en dålig förklaring)

_________________
Henrik Persson

Fiat Uno Turbo i.e. -87
Porsche 911 SC targa -82
Citera
Skruva banåkabil
Olja vid inkörning av motor
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (13475 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande