Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Min Volvo!
3476 besök totalt
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Min Volvo!

Hej jag har ett litet projekt som jag tänkte dela med mig om, och sen kommer jag behöva mycket hjälp eftersom jag är rätt mycket av en nybörjare...... Och en på banan (än så länge)

I höstas köpte jag en gammal Is/rallycrossbil som jag håller på att besikta som amatörbyggt fordon och sen tänkte jag köra lite bana och lite rattlåsracing.

Det är en Volvo 850 med csb 350 motor, manuell 4 växlad låda och bakhjulsdrift förståss

Fråga 1: Ni som kör med bakhjulsdrift och manuell låda har ni nån sorts Hardyskiva på mellanaxeln för att jämna ut ryck för att skona låda och bakaxel eller kör ni med stela mellan axlar?

Fråga 2: Var kan man hitta "burvaddering" jag måste klä buren med nån sorts skummaterial så besiktningen bil glad ( och passagerarens huvud om det svänger mycket och han/hon inte har nån hjälm...), jag funderar på att gå till nån rörmokare och kolla vad dom har.. kom med förslag.

Sen skulle jag behöva gå nån snabbkurs i glasfiberbearbetning för bilen ser förjävlig ut men den får nog tyvärr se ut så tills jag fått den besiktad..

jaja, jag lägger upp en bild så ni får se kärran.

Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Yes, de flesta rwd har någon form av ryckutjämnande gummigrej (Hardyskiva). Min 4wd BMW har faktiskt 3 st (!).

Jag köpte rörisolering på en rörfirma för att vaddera min bur. Hette Tubolit om jag inte minns fel. Inte gratis dock... Jag köpte en rätt kraftig variant och klädde in hela buren för jag tyckte den såg lite väl spinkig ut naken. Bifogar en bild där man kan skymta hur det såg ut.

Finns även hos tex Dalhems i olika färger (ännu mindre gratis).

[/img]

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re: Min Volvo!

Mattias Hahlin skrev:
har ni nån sorts Hardyskiva

Fråga 2: Var kan man hitta "burvaddering"

Sen skulle jag behöva gå nån snabbkurs i galsfiberbearbetning

1 Nej Nej.......det är bara Tyska bilar som har gummisnoddar i drivningen

2 Kolla med firmor som bygger kylanlägningar........den är svart

Jag kanske skulle skriva ihop en snabbkurs....hur man lagar gammalt stit...så det blir som nytt.

Men tills det blir av.........får du ringa mej.........070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Fränt bygge föresten.........

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Fränt bygge föresten.........

Man tackar

Jag kommer nog att köra med stum axel iaf på strippen.. tänkte bara testa "gummisnodden" för å testa.

jag ringer dig när jag ska slipa på karossen, jag tänkte göra lite nya formar och så, jag har formar men jag tänkte bygga om den lite o så..

Förresten var det du som gjorde Ac cobra replikor?

ni ska få en bild från förarplatsen.

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Trådstartare
[quote="Spiidfriik"]Yes, de flesta rwd har någon form av ryckutjämnande gummigrej (Hardyskiva). Min 4wd BMW har faktiskt 3 st (!).

Är det den BMWn som är 4wd? vad är det för racer?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Mattias Hahlin skrev:
Förresten var det du som gjorde Ac cobra replikor?

Jodå..........jag har kört igång igen......i liten skala

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
[2 Kolla med firmor som bygger kylanlägningar........den är svart

Armaflex kan den nog heta som du tänker på!

Umeå
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
[1 Nej Nej.......det är bara Tyska bilar som har gummisnoddar i drivningen

Dom flesta bilar har väl nån sorts ryckutjämning.
Finns många olika lösningar...vissa bättre än andra

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Mattias Hahlin skrev:

Det är en Volvo 850 med csb 350 motor, manuell 4 växlad låda och bakhjulsdrift förståss

Fråga 1: Ni som kör med bakhjulsdrift och manuell låda har ni nån sorts Hardyskiva på mellanaxeln för att jämna ut ryck för att skona låda och bakaxel eller kör ni med stela mellan axlar?

Fråga 2: Var kan man hitta "burvaddering" jag måste klä buren med nån sorts skummaterial så besiktningen bil glad ( och passagerarens huvud om det svänger mycket och han/hon inte har nån hjälm...), jag funderar på att gå till nån rörmokare och kolla vad dom har.. kom med förslag.

1: Nope! Vi har ingen som helst gummi någonstans i drivlinan, inte i hjulupphängningen heller faktiskt...

2: Rörkrökaren eller kylfirman har säkert, Armaflex heter den har jag för mig finns i en hel hop dimensioner och tjocklekar. Dessutom kan du få den i vilken färg du vill bara du väljer svart...

Förövrigt så är glasfiberjobb lättare än an tror. thumbs up

Umeå
Här sen Mar 2003

Tack för provturen idag thumbs up den var guld värd. Nu vart man ju inte mindre sugen på att få igång min egen.

Åmsele Superstage 1.22.16

WWW.HAHLIN7.SE
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Som lillebror skrev var vi ute och testade mellanaxeln och det funkade ju skit...........dåligt, började vibrera redan i 100 så jag byter tillbaka till stum axel, gummiaxeln kändes f,ö inte mjukare heller så nu vet man det..

Sen hittade jag Armaflex och köpte 6m för 42mm rör med 13mm stoppning det gick på 240:- så det kändes inte så farligt..
har även inhandlat 2 små brandsläckare och ett 5" flexibelt alurör till min nya luftburk som jag måste ha för bes i vår..

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Framskärmen verkar vara plast? Är det mycket lättat på bilen?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Bilderna gör inte riktigt bilen rättvisa...det finns en del plast i den...hehe.

Jag har ju gjort byggbesiktning på den, väntar på att få göra slutbesiktningen...det ska bli spännande. Kul att det kommer ut lite mer ovanliga byggen på gatan!

/Gustaf

Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Nej, skorven på bilden (2002ti -70) är inte 4wd. Även om ett sånt bygge står högst på "vill göra" listan... :-)

Den fyrhjulsdrivna heter 325iX och är 4wd från fabrik. Jag har dock lagt i en lite argare snurra. Den är inte klar ännu (i likhet med de flesta av mina projekt...).

Verkar som jag gjorde bort mej när jag köpte Tubolit, tror jag pyntade 800, men då köpte jag iofs 12 meter... Jag var dock helnöjd med resultatet och den var grå (som synes på bilden) vilket jag tyckte var bättre än svart (syns bättre, buren satt ju mest för ballhetsfaktorn).

Ser att du har en likadan varvräknare som jag (förutom att jag har "dial-in" justering av Shift-Lighten). Det är nog en av de prylar jag är mest nöjd med genom tiderna! Shift-Light är absolut klockrent!!

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Framskärmen verkar vara plast? Är det mycket lättat på bilen?

Jo det är rätt mycke plast, nu är det ju inte jag som byggt bilen från början men det är mest bara rör o så, det är egentligen bara tak, dörrar, lyktor och utseende som är gemensamt med en volvo 850.

huv, baklucka, framskärmar och bakskärmar är i glasfiber, det finns inga bakdörrar utan bakskärmen går fram till framdörren.
bilen väger ungefär 1200kg + tror jag, har ej vägt..
men jag ska lätta lite till med ny plast och lite plåtborttagning

här kommer en bild så man ser breddningen av bakskärmarna

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Bilderna gör inte riktigt bilen rättvisa...det finns en del plast i den...hehe.

Jag har ju gjort byggbesiktning på den, väntar på att få göra slutbesiktningen...det ska bli spännande. Kul att det kommer ut lite mer ovanliga byggen på gatan!

/Gustaf

Jo det ska bli spännande för mig också

här kommer en bild på vänster framhjul och min cykeldator montering thumbs up

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Spiidfriik skrev:
Verkar som jag gjorde bort mej när jag köpte Tubolit, tror jag pyntade 800, men då köpte jag iofs 12 meter... Jag var dock helnöjd med resultatet och den var grå (som synes på bilden) vilket jag tyckte var bättre än svart (syns bättre, buren satt ju mest för ballhetsfaktorn).

Ser att du har en likadan varvräknare som jag (förutom att jag har "dial-in" justering av Shift-Lighten). Det är nog en av de prylar jag är mest nöjd med genom tiderna! Shift-Light är absolut klockrent!!

Jag vill inte att buren ska synas så bra så den svarta känns kanon för mig..

Shift lighten är till för oljetrycket så det som tänds vid växling är bara den lilla gula ratten för varvtalet...... så om den röda tänds då är det tamejfan kört färdigt hehe

Citera
Allmänt banåkaforum
Min Volvo!
3476 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande