Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Toe out bak Pros & Cons
623 besök totalt
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Toe out bak Pros & Cons

Det är inte vanligt att man kör med toe-out bak men det förekommer.
Vet någon mer om vad man kan uppnå och förlora med toe-out bak kontra det mer traditionella toe-in.

Förutsättningarna är RWD och 57 % viktbak.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Det enda jag justerar toe bak efter är vinglighet i inbromsning. Med toe out bak brukar bilen bil vinglig som attan. Med tillräckligt toe in (beror på geometri och elasto-kinematik) så stabiliseras bilen. Tursamt nog påverkas inte allt för mycket annat.

Tex på en 993 eller 996 där en inbromsning gör att bakvagnen fjädrar ut och har gummibussningar måste man börja runt 4 mm in i statiskt läge för att få den stabil. Då ligger man kring 0 mm när man bromsar, lite beroende på hur mjuka fjädrar man har.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Toe out bak Pros & Cons

Corsa skrev:
Det är inte vanligt att man kör med toe-out bak men det förekommer.
Vet någon mer om vad man kan uppnå och förlora med toe-out bak kontra det mer traditionella toe-in.

Förutsättningarna är RWD och 57 % viktbak.


Jag har toe-out bak på grus, ännu mer på lera just för att bilen ska ställa sig på tvären när jag bromsar.
Har provat på asfalt men det var inte alls lämpligt. Dels kan man inte bromsa max men mest när man fick sladd tyckte jag, då tyckte jag att bakändan kom fortare än vad man egentligen hade sladd på nåt sätt.

På en rwd kan jag inte så nån fördel alls på bana, en fwd möjligtvis som lyfter på innerhjulet och då styr på alla "fyra" för att motverka understyrning.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Tackar.

Jag har kört med toe-out bak för att få den mer svängvillig och dessutom lite mer kul även om det inte är optimalt för varvtiderna. Nu med hårdare fjädrar och R-däck med minskade marginaler som följd börjar jag bli lite nervös för att det roliga slutar illa.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Allmänt banåkaforum
Toe out bak Pros & Cons
623 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande