Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1177 besök totalt |
Motor utan identitet i ombyggt fordon?
Säg att man reggar en bil till ombyggt fordon och man fått tag på en motor från en skrotad bil i utlandet eller nåt, kollas det upp vart motorn ursprungligen kommer ifrån i ett sånt läge?! ![]() _________________ Pontus Bergström |
||
I detta fallet handlar det om en Uno Turbo maskin, men man kanske kan få intyg av Fiat eller något?! _________________ Pontus Bergström |
||
Hej
Det är egentligen inget problem att motorn saknar "identitet" men ska den sitta i en bil med krav på avgasrening (1976 eller nyare, enkelt uttryckt) så måste man som MaZ säger kunna bevisa att motorn är i avgascertifierat utförande - i SVENSKT avgascertifierat utförande. Fiat i Sverige (eller en auktoriserad Fiatverkstad om bilen är av årsmodell 1976-88 och inte har haft kat) kan skriva ett sånt intyg men det är inte alltid så lätt att få intyget. Betydligt lättare blir det om du väljer en motor med katalysator att stoppa i, då krävs inget intyg. Men hade Uno Turbo kat? Kanske de sena modellerna...? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Japp, motorn det handlar om är från -90.
Sen har jag en till fråga, bilen jag håller på med en en Fiat Uno 45 i.e -88 dvs 45 hk i den original, är det något problem att plocka motor, fram-bakvagn från en uno turbo och regga den, för det blir ju en effektökning på över 100%. Men samtidigt är det ju samma karosser i grunden så det bör inte vara något problem i mina ögon sett, men jag vet inte heller.. Tackar på förhand! _________________ Pontus Bergström |
||
Motorn har alltså kat?
Att "bygga om" en Uno 45 till turbo är inte så lätt som det kan verka. Egentligen måste man ha intyg från Fiat på vad som skiljer modellerna emellan, för att man ska kunna göra en enkel omreggning. Utan papper från Fiat får man inte öka effekten mer än 20%. Då återstår två möjligheter; 1. Hoppas på en klok besiktningsman som inser att en Uno 45 med turboprylar kan ha samma effekt som turbon, eller 2. Regga som ombyggt fordon (om du byter motor, låda, hela bromssystemet) Alt. 2 är "rätt" men alt. 1 funkar ibland. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Japp, den har katt!
Jo men hela bromssystemet kommer att bli utbytt till Turbons prylar, utom "lastavkännaren" och bromsrören då dom är samma.. ![]() Synd att allt sånt här ska vara så krångligt, Men det ska ordna sig på ett eller annat sett.. _________________ Pontus Bergström |
||
Jag försökte med min Rx7.
Det är en import årsmodell 81. Mazdas papper är på 110 hästar. Det fanns en modell i japan 83 som hade turbo men mitt chassinummer var i fel serie så dom skrev inga papper till den karossen. Det skiljer inget vad jag kan se men dom sa att upphängningen till bakvagen inte är lika. Jag har en 84 bakaxel i min och det passar fint. Men som sagt papper är papper och det bör du ha innan du börjar! // magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1177 besök totalt |