Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 17950 besök totalt |
Haha, där var en del kända ansikten i yngre tappning. Underbar film!!! ![]() ![]() _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé ![]() |
||||
Har kört en 90 mil med bilen i år, nya chips, högre laddtryck osv. Och allt funkar bra. Pågående projekt är att spänna upp wastegaten så att den orkar hålla laddtrycket längre. Som det är nu faller det rätt snabbt över 5200 varv.
Intressant är att jag numera har 1 bar redan vid 2800 varv och 1,25 Bar så tidigt som 3000! _________________ Anders Hansson |
||||
Porsche har lagt upp info om deras fabriksbilar, kul att se vad som förmodligen är min bil (eller Fredrik Åbergs):
http://content3.us.porsche.com/prod/ ![]() ![]() 944 Turbo Cup With the 944 Turbo Cup Porsche starts the tradition of the single-marque trophies with near-standard cars. The racing car features a four-cylinder engine with a turbo charger and intercooler, which delivers 162 kW at 5,800 rpm from 2,479 cc. (Since 1987: 184 kW (250 hp) at 6,000 rpm). The maximum torque is 330 Nm at 3,500 rpm (since 1987: 350 Nm at 4,000 rpm). A magnesium oil sump (standard: aluminium), a smaller generator, a modified turbo charger and reinforced engine bearings are concessions for racing. As a novelty in motorsport the engine features a three way catalytic converter. The gearbox bearing of the fully synchromesh five-speed gearbox is reinforced. The harder, height adjustable suspension with larger anti-roll bars (front 27 mm, rear 21 mm), an additional spring at the rear axle and bigger perforated brake discs, as well as a larger brake calliper at the front, allow numerous possibilities for adjustment and racing precision. A standard ABS adjusted for racing purposes comes into operation. In the 944 Turbo Cup 245/45 VR 16 inch tyres are fitted to the front axle, with rear tyres measuring 255/40 VR 16 inches. På ett annat ställe skriver de så här: ![]() http://content3.us.porsche.com/prod/ With the 944 Turbo Cup, Porsche begins its successful history of the one-make trophies. Near standard, technically identical Porsches sporting uniform tyres, ensure attractive and cost-effective motorsport. The 944 Turbo in Cup-specification delivers - like its standard cousin - 250 hp from a 2.5-litre capacity and features a catalytic converter - new to motorsport. The Cup-car is reduced in weight to 1,170 kilograms. Race related modifications are made predominantly to power transmission and suspension. The idea is accepted. 39 Turbos take up the qualifying session for the first round on the Nürburgring. Joachim Winkelhock finishes the season as the overall winner in front of Jörg van ommen and Harald Grohs. In the race for the Porsche Cup, prominent drivers collect points in the Sportscar World Championship, in the Group C Supercup race and in the Interseries. At the end of an exciting season Klaus Ludwig is crowned as winner. _________________ Anders Hansson |
||||
_________________ Johan Berg Såld! =( Porsche 993 C2 -94 Porsche 996 TT -01 Porsche 928 S -84 Audi A6 2,4 -98 PCS 5810 |
||||
Hej Anders!
Vi träffades på Ljungbyhed och pratade om dina spacers, har du www adress eller telefon nr till firman du köpt dom från, skulle behöva beställa 4st till mina fälgar som är likadana som dina. Vilken tjocklek rekomenderar du för att få den perfeckta passformen? M.v.h. Mattias Döös _________________ Mattias Döös |
||||
Siten jag köpte spacers på är denna:
http://www.yatego.com/albert/s,40488 De har konstant rea där. Vi kan göra det enkelt också, du kan få köpa fälgar med däck och spacers av mig. Jag är på väg över till USA och behöver inte tre uppsättningar fälgar med R-däck till bilen lika mycket som jag behöver pengarna inför resan. Du kan få hela rasket det ruskigt billigt. Ring 0709-993959 eller 040-911928 _________________ Anders Hansson |
||||
Nu har jag beställt ett Vitesse steg 3 kit med turbo, kretskort som ersätter chipet, SMT6 piggy back och ännu större spridare.
Ska bli kul till våren, om nu bara grejerna kommer tryggt över Atlanten. Så här ser prylarna ut: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Länk till tillverkarens hemsida: http://www.vitesseracing.com/Catalog _________________ Anders Hansson |
||||
Ahh, teknikporr! Härligt Anders! Verkar som att bilen kommer bli bra snabb(are)!
![]() Hoppas allt kommer hem tryggt som sagt... Och att man får se bilen live till våren! ...så kan du få titta lite på min också, fast det är ju inte lika spännande, för dig åtminstone. Du vet ju redan hur bilen ser ut! ![]() Lycka till! Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||
Jo, om kopplingen håller lär dubbla originaleffekten inte vara några problem (även om jag inte siktar så högt till en början). Det är en kille i staterna som bromsat sin 2,5 liters 951 till 533 hästar på hjulen. Han har samma turbo och insug som jag beställt men även annan kam, grenrör, portad topp samt wastegate. _________________ Anders Hansson |
||||
Plus att han väl körde med flygplansbränsle och superhögt laddtryck om jag tänker på rätt nisse? ![]() |
||||
Jomenvisst är det så. Jag tror stenhårt på att det går att kompensera en dålig chaffis med mer kräm i motorn. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Lutjen kör med en blandning av Toulene (färgborttagningsmedel typ) och vanlig mack-soppa. Som mest har han kört med 1,7 bar laddtryck. Anledningen att jag Valde Vitesse turbo och elektronik är då det är en turbo väl anpassad till 951 och när jag labbade med en bil som hade elektroniken i staterna var jag grymt impad. Går inte riktigt att jämför med de andra 951-trimmarnas programvara enligt de resultat jag sett. _________________ Anders Hansson |
||||
Den där Vitesse-grejen bakom luftfiltret, ersätter den luftklappan? Smart påfund i sådana fall.
Är den applicerbar direkt även för otrimmade turbos samt för 944-sugisarna, eller kräver det någon form av programmering av styrsystemet? Edit: kan ju läsa själv ![]() |
||||
Har under helgen plockat av luftburk, spridare, insug, turbo, taktventil och lite annat jox. Nästa helg hoppas jag få av toppen för att se hur pass illa toppackningen mår.
Himla kul att hålla på med för en novismek som mig. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Här är två bilder på ena av adapterplattorna till Tial:en du bad om. Tyvärr hade jag inte en tillräckligt kort insexmejsel(?) hemma för att kunna få bort andra plattan, men på lördag ska jag ut till garaget och då kan jag få loss den andra med lite vettigare verktyg. Med mitt oflyt var det säkert just den plattan som fattades för dig?
Konstruktionen på dessa är ju inte direkt kärnfysik så med de rätta måtten (jag kan försöka mäta ut dem om du vill) ska det inte vara svårt att få fram såna här plattor. Jag kan höra med en kompis som jobbar med att skära plåt med laser om han kanske kan hjälpa till om du vill. Jag vet inte om han kan fixa en sån där utfräsning dock.. ![]() ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 17950 besök totalt |