Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7751 besök totalt |
Mjo, men om man tar inte hur praktisk en golf blir i 4-dörrarsutförande, och med de fina banegenskaper den faktiskt har fått beröm för så är det en mer komplett bil för mina behov. Jag skull mkt väl kunna tänka mig en Focus RS, men jag vill nog ha 4-dörrars tyvärr.. Då blir Golfen tyvärr enda alternativ. Men Forden är kanske trots det ett alternatiov.. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Bättre sent än aldrig. Idag har jag varit och hårdtestat nya golf gti:n. Bilen i fråga var en manuellt växlad dito i grundutförande med sommardäck monterade. Det var torr mark och utmärkta förhållanden.
Jag började med att klämma och känna på allt i bilen och utforska kupéns utrymmen. De främre stolarna är perfekt byggda för att krama om både rumpa och rygg på ett mkt bra sätt. Det är inte som i vissa andra bilar där det blir lätt obekvämt efter ett tags körning, utan tvärtom sitter man bara bättre och bättre ju längre man åker. Vid inspirerad körning sitter man som klistrad kvar i stolen, mycket bra! När jag som är 200cm lång sitter perfekt i förarstolen så kan jag sitta ganska ok bakom mig själv. Det är en smula trångt för knäna, men inte farligt alls. Det som slår mig här är hur otroligt högt till tak det är i golfen. Du har mer utrymme för huvudet än i VW Touareg. Baksätesutrymmet är helt klart i klass med bilar som mercedes e-klass och audi a6. När min kusin på ca 180cm ställt in förarstolen och jag sitter bakom så är det så gott om plats att jag vid ett blindtest hade svurit på att jag suttit i en betydligt större bil. Kusinen klagar lite på att baksätet är i hårdaste laget och att det är lite smalt generellt. Sant, men att sitta en resa på 40 mil i streck ser varken han eller jag som något problem. Nu kan man ju lätt lura sig att bagageutrymmet blivit lidande av dessa i övrigt mycket generösa innerutrymme, men då är inte fallet. Det finns gott om plats i det mkt lättlastade bagageutrymmet. Till körningen. Vrider om nyckeln, motorn hörs knappt. Hmm, inte så sportigt. Lägger i ettan och ska åka iväg, kärringstopp!! Peter Sundfeldt skojade inte när han klagade på att kopplingen tog extremt långt ner och hade enormt långt slag. Både jag o kusinen tar ett tag att bli kompis med kopplingen från stillstående. Dock inga problem när man väl kommit iväg. Det första som slåt mig är hur otroligt fint register bilen har vid stadskörning. 40 km/h på fyrans växel är absolut inget problem, det finns hur mycket vrid som helst. Bilen känns som en småbil i stadstrafik, och det är mycket lätt att slinka upp i 70-80 utan att tänka på det efter rondeler och gathörn. När vägen är stötig, så gör sig det ganska hårt satta chassit påminnt. Det märks att bilen har fått sig en rejäl uppstyvning. Det är absolut inget jag störs av, men om man är van att åka Volvo V70 eller Saab 9-5 så ses det säkert som en nackdel. Ute på landsvägen beteer sig golfen som en stor bil. Inget väg- eller motorljud, dock ett litet, men ack så irriterande sus från övre bakre delen av de främre dörrarna. Omkörningsegenskaperna i 90 km/h är inget att hänga i julgranen på högsta växeln, men då har ju också varvet nästan krypit under 2000 rpm. Om man lägger i femman, eller kanske ännu hellre fyrans växel så är det inga som helst problem. Sexans växel blir användbar vid omkörningaqr först i hastigheter 110 km/h och däröver. Dock så lär din ekonomi gynnas av det faktum att bilen inte varvar mer än 2500 rpm vid 110 km/h på sexans växel. Nu till elddopet, hur klarar golfen mer inspirerad körning? Accelerationen är det absolut inget fel på. växlarna ettan till och med fyran är effekten fullt tillräcklig för. Men när man växlar till femman i cirka 180 km/h så finns där inte tillräckligt med kraft kvar att accelerera som den gör upp till 180 km/h. I och för sig inget stort problem, men en ack så viktig observation. När vägen svänger så förvånas jag faktiskt över hur bra golfen beteér sig. De har verkligen lyckats mycket bra med chassit. Man måste vålda bilen vid turn-in för att över huvudtaget få till en tendens till understyrning. Även bakdelen hålls i perfekt schack tack vare uppstyvningen. Vid riktigt pressade situationer så uppträder bilen neutralt och driftar hellre i sidled än under- eller överstyr. Ett mycket gott betyg. Nu till det som faktiskt imponerade mest vid den lite hårdare körningen, bromsarna! De 312mm stora skivorna ger en bromsverkan som är mycket imponerande. Efter en lång sträcka med hårda inbromsningar så är oken fortfarande inte skållheta och det luktar inte mer än en svag nyans av bromsar när vi stannar till. Mycket imponerande. Slutsatsen av denna provkörning är att golfen måste vara det bästa köpet i klassen om man tar hänsyn till både hur praktisk den är med sina generösa utrymmen och hur otroligt väl den beteer sig vid alla typ av körning. Detta säger jag utan körerfarenhet av Mini Cooper, mest eftersom den inte kan anses lika praktisk ens av den mest inbitne Mini-ägare. Golfen briljerar med sina för klassen enorma innerutrymmen, köregenskaper och mycket bra bromsar. Jag skulle inte tveka en sekund att rekommendera denna bil till den som vill ha ett lite sportigare alternativ. Som jämförelse så kan jag ta en BMW 325 -01, som med sina 192hk och snarlika tjänstevikt och i detta fallet M-paket(chassi, ratt, stolar, optik) blir utklassad, för att inte säga förnedrad på alla punkter i ett jämförelsetest. Då återstår bara att prova DSG-lådan. Den finns ännu inte i landet monterad på en golf gti. Dock så skall jag i vekcna eller nästa vecka prova en a3 sportwagon med 2.0T-motor och dsg, dvs exakt samma drivpaket som till golfen. Det skall bli mycket intressant! Avslutningsvis så tror jag att GTI:n kan vara en perfekt bil för den som vill kunna köra banträffar med sin vardagsbil. Så bra tyckte jag faktiskt att den var! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Hehe, när jag läser det själv så ser jag att de e lite väl positivt. Men det beror mestadels på att jag skrivit omdömen efter vad jag förväntat mig av bilen, vilket äär svårt att skriva ner i ord samt efter klassen på bil. Jag har inte, som Hubbe Berg gjorde i sitt test på Mera Motor, tänkt mi en jämförelse mellan golf och M3. Jag jämför även med andra bilar som är erkänt bra förarbilar, t ex bmw med m-chassi. Tar även in andra bilar i mitt tänk såsom Saab 9-3 aero och volvo v40 t4 (har ej kört de nya 9-3 aero och v50 t5). Golfen överglänser dessa samt samtliga andra bilar i sin egen klass. Jag har kört det mesta i gti-väg och det mesta i "golf-klassen", och tycker att mina i vissa fall väldigt generösa omdömen inte är missvisande. Möjligen skulle en provkörning av en Cooper S få ner toppbetyget på chassit till en fyra, men det äterstår att se. De är sällan så tillmötesgående på BMW som jag skulle önska när jag närmar mig deras butiker i provkörningssyfte.
![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Jo, den röda randen i fronten på Golfen gör ju _SÅ_ stor skillnad mot vardagsbilen. ![]() Största nackdelen med både Minin och Clio Sport är ju att de är pyttesmå. Visst, det är gott om plats i förarsätet, men baksätet och bagaget! ![]() Focus och Astra är väl alternativ, men då slipper man ju DSG-lådan. Måste ta mig i kragen och testköra den lådan snart. ![]() |
||||
Lite copy/paste om mina erfarenheter med golf V.
Inte lika bra skrivet, lite mera hopphafsat ![]() Mina tidigare erfarenheter av Volkswagen sträcker sig till en Golf III VR6 samt en småtrimmad Golf IV GTI. Kommer inte ihåg allt för mycket av VR6:an men Golf IV var rätt tråkig med en trist motorkaraktär. Dags o testa senaste GTIn som fått bra kritik från diverse bilpress. Motor: Turbosnurra med allt som det innebär. Fördelar är ju ett fin vrid från låga varv (280Nm från 1800varv). Vilket gör att man inte behöver växla så fasligt mycket t.ex. vid omkörningar. Och till nackdelarna hör den tråkiga karaktären (ingen spets på högre varv) samt känslan av att gasspjället och gaspedalen sitter ihop med en gummisnodd. Tydligen har VW lagt ner mycket tid på motorljudet men det märkte jag inte så mycket av, låter rätt standardbetonat... 100km/h når man efter cirka 7,2 sekunder och på tvåans växel. På grund av den tysta coupén så är prestandan ganska maskerad för bilen pinnar på helt okej. Bromsarna tycker jag var en trevlig bekanskap, nyper bra och med en härlig känsla. Chassit kändes också fint, något komfortinriktat men med ett bra uppträdande på vägen, styrde in fint i kurvona också. Styrning var lite som den brukar vara på bilar från VW-koncernen, lite utan känsla. Fast i GTIn tycker jag den var helt okej. Bilen jag körde hade den sexväxlade manuella lådan, också lite VW-standard, lite sladdrig känsla men ganska lätt att hitta växlarna, lite för långa slag för min smak men godkänd. Skulle vara kul att testa DSG-lådan också. Bilen växte faktiskt allt eftersom och var i helhet en ganska trevlig bekantskap, men kändes inte riktigt lika busig som en GTI borde vara. Priset på 242.000:- är alldeles för mycket pengar för den bilen, med lite utrustning så är man ju uppe och sniffar på 300.000:- sträcket och då finns det plötsligt lite fler bilar att välja på. Tog inte så mycket hänsyn till utrymmen osv eftersom sånt inte spelar nån större roll i mina ögon för tillfället ![]() |
||||
Ja där åkte jag ju dit hårt, inte så gigantisk skillnad på vanliga o gti på golfen heller. Skillnaden e att jag gillar designen på gti:n men inte den vanliga till skillnad mot clion som jag inte tycker e snygg alls. ![]() Tilläggas bör ju att det inte va dsg:n som provkördes, den har inte kommit till landet i ett enda ex ännu i en golf gti. Dock finns den i a3 sportback som har samma motoralternativ som golfen. skall prova det paktet inom en snar framtid. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Erik o Johan - om ni hu har kört den, hur skulle ni beskriva Civic type-R för o nackdelar i jämförelse med cooper o nya GTI?
Erik - pallra dig iväg o testa en "S" så man kan få en likadan välskriven testrapport ![]() _________________ Jan Å |
||||
Har nu på förmiddagen varit ute och provkört Cooper S och Civic type-r. Recension kommer ikväll. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Mini Cooper S
Lite orolig stegar jag fram till BMW Växjö:s entré. Mina erfarenheter av bl a BMW-handlaren i Kalmar har gjort mig kroniskt avskräckt från framtida besök. Inne i hallen i ett hörn står en Cooper, nästan lite skamset bland alla BMW. Det tar en stund innan jag hittar den faktiskt. Försäljaren kommer ut, en trevlig filur ![]() ![]() Utrymmena i framsätet är väl tilltagna med gott om justermån i alla ledder. Stolarna är inte så sportiga som jag skulle önska. Sidostödet för överkroppen är lite i underkant. Stolen känns lite för löst stoppad. I övrigt så sitter jag lågt och bra och med gott om plats i alla ledder. Ett stort minus som jag upplever som lång person med behov att dra bak stolen väldigt långt är att ratten inte är justerbar i längsled. Baksätets utrymme bakom mig som två meter lång är av mer eller mindre akademisk art när jag ställt stolen som jag önskar. Bakom en normallång person så finns det plats för passagerare, om än trångt. Det är inte nåt stort baksäte och lite taskigt tilltagen takhöjd. Bagageutrymmet är nästa överraskning, det är ju inte större än handskfacket. Nåväl, det är en liten bil, utrymmesbristen skall väl kompenseras av roliga köregenskaper. Dags att ta ut den lilla rackaren på en resa. Direkt när jag vrider om nyckeln sprider sig en välbehagskänsla i kroppen. Bilen låter underbart på tomgång! Jag glider iväg och slås direkt av kompressorns vinande. Detta bådar gott! Ut på landsvägen en repa, bilen accar på bra och laglig fart passeras snart, helt utan bekymmer. Ljudnivån är helt ok, inga störande ljud av något slag. På sexans växel i landsvägsfart orkar motorn inte med några omkörningar, men om man kuggar ner till fyran så är det inga problem. Motorn drar med ungefär samma styrka hela vägen till varvstoppet. Dock tappar bilen i ax när man kommer upp emot 160-170 km/h. Inbromsning från 180 till 80 ligger näst på schemat. Trampar fullt på bromsen, men ingen abs? Bilen lämnar långa svarta spår efter vänster fram och beteer sig som en bil helt utan abs. Bromsbalansen är därmed inte som den skall vara, men jag kan konstatera att bilenhar mycket bra balans mellan fram och bakbroms. Baken hålls i perfekt schack även vid inbromsning i kurvor. Bromsarna upplevs som ej tillräckliga, men detta kan säkert bero på att mitt exemplar inte betedde sig som den borde. Jag tycker heller inte att pedalkänslan som jag hade förväntat mig finns där, ingen direktkontakt med oken förmedlas. Då var det dags att sätta chassit lite på prov. Nämnas bör att bilen rullade på dubbfria 16-tums vinterdäck för dagen. Manövrar i högre farter upplevde jag som lite otäcka, chassit följde inte med i svängarna som jag förväntat mig. En känsla, som nrämast kan beskrivas som en slingrande orm, infinner sig som jag inte tycker om alls. På kurviga småvägar med både svepande kurvor och tighta partier så borde Minin briljera, men jag upplever understyrning och ej speciellt distinkt styrrespons. Att lådan inte vill vara med och lira riktigt vid toppvarv ger även det minus i kanten. Smmanfattningsvis så kan jag väl säga att detta är ingen bil jag trivs speciellt bra med. Den är väldigt opraktisk med sitt mycket lilla baksäte och minimalistiska bage. Motorn är lite för trött för att jag skulle vara nöjd, ett John Cooper Works-kit behövs helt klart om man vill konkurrera med de andra hot-hatch:arna. Om bromsarnas tillkortakommanden och dåliga känsla berodde på något fel eller inte vet jag ej, men inte heller här imponerade Minin. Och chassit var definitivt inte någon klassledare heller. Tyvärr uppfyllde inte denna bilen mina väldigt högt ställda förhoppningar och därför är denna recension lite för negativ. Men jag hade i vilket falls om helst rekommenderat något annat än Cooper S:en. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Honda Civic Type-R
Det första som slår mig när jag lägger blicken på Type-R:en är att bilen redan i stillastående läga ser snabb och rolig ut, skall detta visa sig sant eller far designavdelningen med osanningar? Jag glider in, och så fort jag nämner Type-R till försäljaren så står jag där med nyckel i hand. Stabilt! Jag installerar mig snabbt i förarstolen. Snabbt menar jag verkligen, för stolen har bara 2 justermöjligheter. Det finns två viktiga faktorer som både hjälper och stjälper just förarstolen. Det är absolut inget låtstöd när man sitter på det avständ från ratten som krävs för att nå densamma. Detta är ett fenomen som jag känner igen från min gamla Nissan 200sx och det är mycket tröttande på långresa. Det är inte så viktigt vid korta turer, men redan efter ett par mil så känner man av känslan i benen. Det är inget bra betyg. Dock så är övre halvan av stolen precis lika bra byggd som den undre är dålig. Stolen ger det där underbara greppet om överkroppen som bara riktiga racingstolar gör annars. Förarmiljön är annars mkt bra, inget är svårfunnet, även här pga att dett inte finns så mycket att hitta. Ratten är bara justerbar i höjdled och byggd efter en liten tanig japans ideala avstånd från stolen till pedalerna. Alldeles för långt fram med andra ord. Nåväl, det får visa sig om resten av bilen är likadant byggd som stolen och ratten, eller om resten av paketet tilltalar desto mer. När jag rullar ut ifrån gården på bilaffären så noterar jag genast att responsen på gaspedalen är enorm. Motorn svara på gasen som inget jag nånsin stött på tidigare. En storthoj ligger närmast i jämförelse. Tvärtemot vad de flesta tester som jag läst säger så behöver man inte varva över 6000 rpm och använda vtec:e för att bilen skall röra duktigt på sig. Redan efter 4000 rpm finns mängder med kraft tillgänglig, sedan blir det bara bättre och bättre ända upp till varvstoppet en bit bortom 8000 rpm. Motorn är ett under av ingenjörskonst. Oavsett hur lågt eller högt varvet är så går den silkeslent. Segdragning är heller inga problem, 30 km/h på fyrans växel och en bra bit under 2000 rpm är inga som helst problem. Växellådan är snudd på perfekt med täta distinkta lägen som man njuter av att utnyttja till fullo. Drivlinan är definitivt i toppklass på denna maskin. På landsväg kommer en av type-r:ens stora nackdelar. Den ÄR bullrig. Framför allt däcksljudet är klart påträngande. Att bilen är stötig pga dess sportchassi ser jag som självklart och är inget jag själv störs av det minsta. Det är ju positivt att veta vad man just kört över. ![]() Sammanfattningsvis vill jag egentligen bara förmedla mina känslor efter att jag lämnat tillbaks nycklarna och satt mig i min bil och är på väg hem. Ett stort brett leende sprider sig från örsnibb till örsnibb så fort jag tänkter tillbaks till provkörningen, och gör det fortfarande i skrivande stund. När man åtta timmar efter en provkörning sitter och smilar så tillden grad att någon kunde komma förbi och sticka in en klädhängare i munnen på en så vet man att man är illa ute. Jag vet nu varför alla i Hondaklubben är så konstiga och patriotiska gentemot sitt märkesval, för denna bil har en kvalité som t o m Porsche vborde vara lite avundssjuka över. Toppbetyg i rejsa.nu-kategorin för mellanklassare!! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Tackar! Det är bara roligt att skriva av sig lite när man varit ute och kört. Så får man ju gå igenom hela härligheten igen när man kommithem..
![]() Hondan var otrolig att köra, en riktig "drivers car". Men ack så opraktisk och okomfortabel. Golfen är dyrare och mkt mer praktiskt. Dock har den inte "den där känslan", och det är ju den man köper grejer efter, inte det sunda förnuftet. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Ett par kommentarer från mig som inte kört Golfen.
Kör en Cooper S med vettiga däck! Bilen känns bättre med normala däck än med det BMW skickar med som standard. Vinterdäck ska inte användas vid provkörning. Vad gäller Civic TypeR så får man bort "90%" av bullret om man byter till andra däck än RE040. Fast då tappar man styrrespons också för de däcken är riktigt bra! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Nu till den viktigaste frågan; satte du dig i din 300(?)hk 200sx med vässat chassi efter provturen? ![]() |
||||
Har samma synpunkt. Har kört flertalet Cooper o Cooper S - med&utan vinterdäck. Dessutom - sommardäcken som följer med (punkteringsfria) är ganska dåliga med ... Grymt stor skillnad med bra (eftermonterade) däck. Hur tusan kan de med att ha en ny demobil på vinterdäck i mitten av April ![]() Sedan så ska man "dreva" kompressorn så får man 200+ hk. Att du tyckte CTR var SKITKUL o roligare är GTI var väntat, de kan göra motorer/vx-lådor Honda ![]() Den nya Civicen som kommer om ett knappt år ser jag fram emot, köper ingen ny bil innan jag testat den. Ryktas om upp emot 240hk ![]() Får de även till körställningen så blir den en seriös kandidat till min nästa bil. o ja... vill också veta vad du puttrade hem i efter provkörningarna o hur du upplevde din gamla bil. VEM vill du ha? (gissar CTR) _________________ Jan Å |
||||
om CTR:
Nä, det är inget fel på underdelen av stolen, tvärtom, jag har en dålig höft och kan minsann inte sitta i alla stolar. Felet är den vidrigt Italienska körställningen. Själv har jag gett upp och sitter med nästan raka armar och använder det gamla Alfatestförartricket, att så att säga "styra underfrån". En rejäl förlängare till styrstången skulle lösa problemet, men hur får man ihop en sån med Ärbägg? Annars har jag inget att tillägga till den utförliga redogörelsen. Jag har dessutom provat Golf GTI och har ungefär samma åsikter. En mycket trevlig bil utan att vara så "hardcore" som Hondan. _________________ Johan Rådlund |
||||
När det gäller Hondas bullardäck så kan jag bara hålla med, hade samma däck på vår S3:a förut och det var nästan så man längtade efter att få på dom tysta vinterdäcken
![]() Annars var det välskriva recensioner, håller dock med om övriga att 16" vinterdäck inte riktigt ger minin rättvis om man ska ut och köra småvägar. Det måste varit nått fel på bromssystemet också för att hjulen ska inte låsa sig sådär. Bromsbalansen mellan fram och bak förklaras nog av EBD. Orignal är motorn det tråkigaste på minin men det är billigt och lätt att råda bot på ![]() Mäkinen: Har satt i orginalinredningen i bilen igen så du får gärna prova bilen i sommar nån gång ![]() |
||||
Tyckte mig se dig i en Golf V i Sätra för nån vecka sen när vi var ute och provade Impreza eller Legacy. Självfallet får du prova min Opel om det är av intresse. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7751 besök totalt |