Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1852 besök totalt |
Ägandekostnader M5 E34 VS porsche 928?
Hej. Jag tänkte kolla med er som vet lite om dessa bilar om det är någon som vet om någon av dessa är mycket dyrare än den andra att äga? Det är så att jag går i bilköpartankar och jag har suktat efter en M5:a länge, men nu på senare tid har jag blivit mer och mer sugen på en 928:a. Jag vet att båda är relativt dyra att äga om man vill hålla dem i bra skick och det tänker jag göra. Så nu vädjar jag till alla som har erfarenheter av dessa modeller att ge mig era åsikter/tankar. tack Kristian _________________ kristian andersson |
||||
En kompis brorsa hade en 928 för nå't år sedan. Han var inte helt förtjust i reservdelarnas
prissättning. Sista året han hade den, lade han ut 20-40 tusen på en massa småsaker. Så ur det perspektivet är kanske en BMW bättre. och som Magnus påpekar kanske 928 (eller ens M5:an) inte är ett optimalt val för bana/slalom/?... I alla fall inte om ekonomin ska tas med i ekvationen. ![]() ![]() EDIT: Stavning... _________________ Jörgen Eriksson |
||||
jag hade tänkt att ha den som vardagsbil, men jag har inget bra forum att posta i, om jag postar i bmw forumet så vet man ju ungefär vilket svar man får, och vice versa. jag vet att detta är ett banåkarforum och att jag är lite fel ute, så om det är någon som vet något annat forum jag kan vända mig till så vore det uppskattat.
tack kristian _________________ kristian andersson |
||||
Jag kör 928, tycker inte att den är så förfärligt dyr. Som vanligt när det gäller alla bilar så ska man köpa en i fint skick vilket inte brukar vara synonymt med den billigaste. Surfa iväg till www.porsche.nu och gör en sökning på 928 forumet, där kommer du att kunna läsa endel om vad man ska se upp med. Skulle nästan ge dig samma råd ang. BMW:en surfa iväg till www.autopower.se och sök där.
Som banåkarbil så håller jag på 928:an framför M5:an, främst för att det är lite mindre kompromiss än M5:an. Huv, framskärmar och dörrar i gjorda i aluminium, motor fram låda bak för bättre viktfördelning. _________________ Rehan Mirza |
||||
You have to be carefull when buying either one. Both are relatively expensive to maintain and relatively inexpensive to buy so they fall into the category of cars who potentialy attract people who can afford to buy them but need to sell when service time comes...
on the street both will probably give you satisfaction, it's a question of looks and 4 doors against coupe I think. on the track both cars can do well. There is a fast white 928 running this year with the Porsche club. The owner has removed 200/300KGs ... If you check rennlist.com you will find a lot of tips on the 928. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
http://www.utzon.se/gamla/928R.htm
Vad vägde din lilla 3-serie BMW, sa du Magnus? ![]() Ehhh, fast Peters 928 är kanske en liten gnutta modifierad när jag tänker efter riktigt noga ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Jag har en film på min maskin hemma på en 928 och en M3:a E46 som kör på en bana i USA, ganska kul faktiskt
![]() http://vargen.homeip.net/film Det är min hemdator med vanligt 8/1 ADSL, den kommer inte vara uppe hela tiden då datorn låter lite för mycket. Vill någon annan hosta den så blir jag bara glad. _________________ Rehan Mirza |
||||
Jag skulle tro att M5:an är "billigare" att äga.
Båda dessa bilar brukar ju hålla länge och man skall ju köpa en så fin bil man bara kan hitta. En billig 928 eller M5 kan nog kosta hur mycket som helst. En dyr bil blir nog ofta billigare i längden. _________________ Mvh John Johansson Porsche 964 WTL 1992 |
||||
Jag hade en 928 i 7 år som funkade både som bruks och busbil - året om! Själv tycker jag att det är den är grymt underskattad. Det är en underbar bil.
Visst är den väl tung för bankörning med sina 1600 kg men den har en utmärkt balans (50/50), mycket tack vare transaxeln & lådan "där bak" (får man säga röven här på rejsa? ![]() I mitt fall så var den fruktansvärt dyr i drift (jag hade klippkort på dåvarande NIBo). Mycket berodde det iofs på att jag körde den både mycket och, allt som oftast, "väldigt inspirerat" + att den var en riktig långmilare (den hade gått 28k mil när jag sålde den). En annan stor utgiftspost var sopparäkningarna. På somrarna var jag i princip aldrig under 2,5+ liter/milen med den. Just soppaförbrukningen ändrades drastiskt fr.o.m S4:orna. Kompisens 928, som det numera sitter en GTS-maskin från 93 i, kan köras som "vilken Volvo som helst" vad gäller soppaförbrukning (då måste den iofs också KÖRAS som vilken Volvo som helst...) Motorn är som sagt ordentligt tilltagen men faktum är att hela bilen är "ordentligt tilltagen". Jag tror att eftersom 928orna nu har några år på nacken och dom normalt inte körs överdrivet hårt (och nästan aldrig på bana!?) så är det sannolikt gamla fjädrar & stötdämpare som är den stora akilleshälen på "trackdays". I dessa sammanhang så ska man inte haka upp sig för mycket på vikten. De flesta andra bilar som kör "trackdays" är också "för tunga" och de flesta av dom har varken 928s effekt eller vrid. Du får helt enkelt sätta upp vikten på däckskontot... Vilken som är dyrast av 928 eller M5 är nog "hugget som stucket" - I vart fall om det är en 928 av de lite senare modellerna. Köper du en gammal burk som jag hade så är det en helt annan femma och då är det inget snack om vilken som är dyrast... _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Jag gissar att BMW M5 är billigare att äga/driva än Porsche 928.
M5:an bygger trots allt på en dussin-bil med allt vad det innebär i fråga om reservdelspriser kontra en duktigt ovanlig bil som Porsche 928. Bara en sån sak som att många försäkringsbolag ogärna försäkrar en Porsche säger väl en del... Sköter man bara motorn i M5:an så lägger jag som sagt min slant på den. _________________ Marcus Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1852 besök totalt |