Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ägandekostnader M5 E34 VS porsche 928?
1852 besök totalt
fonzie
malmö
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Ägandekostnader M5 E34 VS porsche 928?

Hej.
Jag tänkte kolla med er som vet lite om dessa bilar om det är någon som vet om någon av dessa är mycket dyrare än den andra att äga? Det är så att jag går i bilköpartankar och jag har suktat efter en M5:a länge, men nu på senare tid har jag blivit mer och mer sugen på en 928:a. Jag vet att båda är relativt dyra att äga om man vill hålla dem i bra skick och det tänker jag göra.
Så nu vädjar jag till alla som har erfarenheter av dessa modeller att ge mig era åsikter/tankar.
tack
Kristian

_________________
kristian andersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Ingen är ju sådär jätteoptimal banåkabil egentligen eftersom de är lite tunga. Men allt går. Det vet jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



En kompis brorsa hade en 928 för nå't år sedan. Han var inte helt förtjust i reservdelarnas
prissättning. Sista året han hade den, lade han ut 20-40 tusen på en massa småsaker.
Så ur det perspektivet är kanske en BMW bättre.

och som Magnus påpekar kanske 928 (eller ens M5:an) inte är ett optimalt val för bana/slalom/?...
I alla fall inte om ekonomin ska tas med i ekvationen.

EDIT: Stavning...

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
fonzie
malmö
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
jag hade tänkt att ha den som vardagsbil, men jag har inget bra forum att posta i, om jag postar i bmw forumet så vet man ju ungefär vilket svar man får, och vice versa. jag vet att detta är ett banåkarforum och att jag är lite fel ute, så om det är någon som vet något annat forum jag kan vända mig till så vore det uppskattat.
tack
kristian

_________________
kristian andersson
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jag kör 928, tycker inte att den är så förfärligt dyr. Som vanligt när det gäller alla bilar så ska man köpa en i fint skick vilket inte brukar vara synonymt med den billigaste. Surfa iväg till www.porsche.nu och gör en sökning på 928 forumet, där kommer du att kunna läsa endel om vad man ska se upp med. Skulle nästan ge dig samma råd ang. BMW:en surfa iväg till www.autopower.se och sök där.

Som banåkarbil så håller jag på 928:an framför M5:an, främst för att det är lite mindre kompromiss än M5:an.
Huv, framskärmar och dörrar i gjorda i aluminium, motor fram låda bak för bättre viktfördelning.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Nere på Nürburgring så borde båda vara riktigt skoj Men mycket vikt ger högre driftskostnader på bana... Jag såg i en annan tråd att din 928 är lättare än min M3

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Jag körde min 928GT på lite slalom och det funkar utmärkt, förutom en viss aptit på däck då. En tung högerfot kan göra helblanka suddgummin av S-03 på 800 mil.

_________________
Anders Hansson
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Visst blir det höga däckkostnader på tunga bilar, men man kan inte få allt i denna värld , eller hur Magnus

_________________
Rehan Mirza
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



You have to be carefull when buying either one. Both are relatively expensive to maintain and relatively inexpensive to buy so they fall into the category of cars who potentialy attract people who can afford to buy them but need to sell when service time comes...

on the street both will probably give you satisfaction, it's a question of looks and 4 doors against coupe I think.

on the track both cars can do well. There is a fast white 928 running this year with the Porsche club. The owner has removed 200/300KGs ... If you check rennlist.com you will find a lot of tips on the 928.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Ingen är ju sådär jätteoptimal banåkabil egentligen eftersom de är lite tunga.


http://www.utzon.se/gamla/928R.htm

[b]Viktbudget[/b]

Kaross 332
Motor med koppling (utan vätskor, generator, servopump luftfilterburk oljefilter sprängkåpa) 185
Förare 80
Vxlåda 70
Fälgar 32

***
en massa prylar bortklippta
***
[b]= = TOTALT = = 1101 [/b]


Vad vägde din lilla 3-serie BMW, sa du Magnus?















Ehhh, fast Peters 928 är kanske en liten gnutta modifierad när jag tänker efter riktigt noga

_________________
Pär Hylander
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jag har en film på min maskin hemma på en 928 och en M3:a E46 som kör på en bana i USA, ganska kul faktiskt

http://vargen.homeip.net/film

Det är min hemdator med vanligt 8/1 ADSL, den kommer inte vara uppe hela tiden då datorn låter lite för mycket. Vill någon annan hosta den så blir jag bara glad.

_________________
Rehan Mirza
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Är det filmen på Mark Kiborts 928 S4 där han jagas runt Laguna Seca?

_________________
Anders Hansson
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



japp, det är den.

Ville inte lägga ut filmen i bilder/film tråden då jag är lite osäker på hur länge den kommer att kunna ligga uppe.

_________________
Rehan Mirza
Citera
johnjohn
Kalmar
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Jag skulle tro att M5:an är "billigare" att äga.

Båda dessa bilar brukar ju hålla länge och man skall ju köpa en så fin bil man bara kan hitta. En billig 928 eller M5 kan nog kosta hur mycket som helst. En dyr bil blir nog ofta billigare i längden.

_________________
Mvh
John Johansson
Porsche 964 WTL 1992
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Jag hade en 928 i 7 år som funkade både som bruks och busbil - året om! Själv tycker jag att det är den är grymt underskattad. Det är en underbar bil.

Visst är den väl tung för bankörning med sina 1600 kg men den har en utmärkt balans (50/50), mycket tack vare transaxeln & lådan "där bak" (får man säga röven här på rejsa? ). Motorerna är så gott som outslitliga om man bara sköter vätskebyterna (även om dom är ena riktiga rökmaskiner allihop. Dom dra duktigt med olja!). Det var inga problem att lägga i 5:an vid 1000 rpm och trampa stumt. Det bara bar iväg utan knorr. Växellådorna (f.ö. "dogleg-lådor") i de tidigare modellerna var inte så kul då synkringarna (sunkringarna?) åts upp på ingen tid alls... Jag tror att detta blev bättre från -87

I mitt fall så var den fruktansvärt dyr i drift (jag hade klippkort på dåvarande NIBo). Mycket berodde det iofs på att jag körde den både mycket och, allt som oftast, "väldigt inspirerat" + att den var en riktig långmilare (den hade gått 28k mil när jag sålde den). En annan stor utgiftspost var sopparäkningarna. På somrarna var jag i princip aldrig under 2,5+ liter/milen med den. Just soppaförbrukningen ändrades drastiskt fr.o.m S4:orna. Kompisens 928, som det numera sitter en GTS-maskin från 93 i, kan köras som "vilken Volvo som helst" vad gäller soppaförbrukning (då måste den iofs också KÖRAS som vilken Volvo som helst...)

Motorn är som sagt ordentligt tilltagen men faktum är att hela bilen är "ordentligt tilltagen". Jag tror att eftersom 928orna nu har några år på nacken och dom normalt inte körs överdrivet hårt (och nästan aldrig på bana!?) så är det sannolikt gamla fjädrar & stötdämpare som är den stora akilleshälen på "trackdays". I dessa sammanhang så ska man inte haka upp sig för mycket på vikten. De flesta andra bilar som kör "trackdays" är också "för tunga" och de flesta av dom har varken 928s effekt eller vrid. Du får helt enkelt sätta upp vikten på däckskontot...

Vilken som är dyrast av 928 eller M5 är nog "hugget som stucket" - I vart fall om det är en 928 av de lite senare modellerna. Köper du en gammal burk som jag hade så är det en helt annan femma och då är det inget snack om vilken som är dyrast...

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Marcus Johansson

Här sen Jan 2005
Inlägg: 15



Jag gissar att BMW M5 är billigare att äga/driva än Porsche 928.
M5:an bygger trots allt på en dussin-bil med allt vad det innebär i fråga om reservdelspriser kontra
en duktigt ovanlig bil som Porsche 928.

Bara en sån sak som att många försäkringsbolag ogärna försäkrar en Porsche säger väl en del...

Sköter man bara motorn i M5:an så lägger jag som sagt min slant på den.

_________________
Marcus Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Ägandekostnader M5 E34 VS porsche 928?
1852 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande