| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
1600 Production i GT4
|
1 besök senaste veckan (1171 totalt) |
|
1600 Production i GT4
Ny utmaning i Gran Turismo 4. Tjenare alla jag är ny medlem med en idé
Jag satt och spelade GT4 häromdan och tyckte allt gick ut på att köpa den dyraste bilen för att köra under 5min på nürburgring... men där dog också glädjen i det. Sen kollade jag lite på informationen om den nya svenska racingserien "1600 Production" och tyckte det lät som en lysande idé att prova i GT4. Så jag skrev snabbt ner ett enkelt reglement och provade ut det mot en kompis... Mycket riktigt så var det skitkul, kändes mer som att det var skickligheten hos föraren som spelade roll .
Det finns massor av olika roliga bilar som passar och är jämnlika i utförandet, tex flera av bilarna som kommer med i "1600 Production" Till att börja med så tänkte jag att det räckte med att posta de bästa tiderna du fått på de olika banorna här i forumet, men när GT4 börjar funka online så vore det fruktansvärt kul att prova att tävla mot varan online. Kanske skulle vara kul när de "riktiga" banorna är stängda nån kall vinterdag. Jag skriver "1600 Production" och menar https://rejsa.nu/forum/viewforum.php Ifall av en händelse någon råkade bli intresserad så är det bara att säga till så postar jag reglementet jag skrev här i forumet. MVH. den glade amatören Nils
_________________ Nils Nilsson |
||||||
|
Reglement "[color=red]1600 Production[/color]"
fan va kul
Jo här kommer listan: Bilen måste vara i produktion på riktigt just nu (dvs. inga concept eller klassiska bilar) Endast framhjulsdrift Max 1300cc / Min 800kg Max 1400cc / Min 850kg Max 1500cc / Min 900kg Max 1600cc / Min 950kg (max 1605cc) (tolerans på 5kg) Inga "NA-steg", ingen överladdning, varken orginal eller extra Absolut ingen NOS (vem tusan kör med det? )
Allt trim förutom de på raderna över är OK oljebyte ska så klart också göras Alla kör på R1-däck Ingen "broms-kontrollerare", bara "racingbromsar" Endast 1-väg/ 1,5-väg eller 2-vägs diff. ingen "FL" För övrigt får du köpa och fixa hur du vill fritt (dvs. fritt avgas, stötdämp, utväxling, koppling, svänghjul, och bur) Ett kul tips är att använda nån av de bilarna som det redan finns "cup-versioner" av t.ex "mm-R Cup-Car" och "Lupo Cup-Car" Måste ha minst två hjul på banan under varvet När jag provade fram reglerna så testade jag nån gång med fullt NA-trim på lite olika bilar, men det vill jag inte ha med för det blir allt för stor effektskillnad på de olika bilarna och blir orättvist. Det tycker jag rundar av reglerna ganska bra, men det finns reservation för ändringar. Är det nått du tycker verkar korkat eller nått som skulle göra denna "serie" roligare snälla säg till. Skriv i denna ordning: Ditt namn, bilens märke, bilens modell, effekt, vikt, bana, tid och sedan när ni visar era tider skriv gärna en motivation för bilen eller en "berättelse" om hur bilen går och vad du gjort med den, hur det gick att köra t.ex Nürburgring. (Ex: Per Eklund, VW Polo GTi ,190bhp, 970kg, nürb 7:46:312, gick skitbrett...) Ps. Lycka till.
1600 Production
||||||
|
några av mina tider
Här kommer tider
jag kollade lite men bestämde mig för europeiskt. Citroen C3 1.6, 967kg, 133hk, nürb 8'52.698, gick bättre än väntat. Första varvet kändes knas 9+min , andra varvet blev utmärkt.
Opel Corsa C 1.4, 878kg, 108hk, nürb 9'03.478, första och enda varvet. tror inte det går att köra kortare sträcka med alla hjulen på banan. glatt förvånad över hur bra den tar kurvor, jag hade slagit C3'ans rekord ifall det inte var för de låga toppfarterna .
Mini Cooper (BRG), 981kg, 138hk, nürb 8'38.792, bättre väghållning än M3'an , utmana mig gärna med en likadan bil
Skulle kunna tänka mig att den är snabb, inte bara för kg/hk
Är det allt du fick ur den, du glömde väll inte oljebyte? Prova gärna på Tsukuba och Tsukuba Wet, eller nån annan kort och krokig bana, då blir inte toppfarten så viktig.
Här kommer mina Tsukuba tider: Citroen C3 1.6, 967kg, 133hk, Tsukuba 1'09.368, inte så lätt att hålla apex den vill överstyra hela tiden. Opel Corsa C 1.4, 878kg, 108hk, Tsukuba 1'10.157, trots att den ligger som limmad i apex så kunde jag inte köra fortare är C3'an
Mini Cooper (BRG), 981kg, 138hk, Tsukuba 1'07.630, bättre chassi än Opel'n och starkare motor än C3'an
||||||
|
Kul initiativ Nils!
...som gammal Fyndbörsen Cup-förare är ju detta "min" grej!
oj vad dyrt det blev att testa sig fram bland bilar. Inköpet är ju inte så dyrt, men alla tillåtna mods gjorde mig bankrutt helt och hållet. Jag provade bland annat Peugeot 106 S16 och en Toyota Starlet (1331cc). Men dessa kom ej upp i tillräckligt bra effekt. 106'an kom jag ner i 8.31.xxx. Till slut provade jag CRX'en jag oxå; Honda CRX SiR -90, 184bhp, 956kg, nurb 8.16.391, STOR miss ut på långlånga rakan .
_________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
|
Tjenare!
Snyggt jobbat med CRX'en Tänk inte så mycket på effektsiffrorna, en bil med 50hk mindre är oxo kul att köra. Prova att köra med Mini Cooper'n, den är riktigt kul och jag skulle vilja se hur bra mina tider med den håller sig. Tänk också att bilarna i riktiga "1600" sällan kommer ha över 140hk... Håll er noga till reglementet , det blir roligare ifall alla gör det. Då menar jag i först och främst cm2/kg
Kör så det ryker!!!
||||||
|
Jag blev tvungen att kolla hur det gick att åka på en annan klassisk bana
Mini Cooper (BRG), 981kg, 138hk, La Sarthe 1, 5'19.121. Grymt nöjd med den tiden, tror den skulle vara svår att slå med den bilen. _________________ Nils Nilsson |
||||||
![]() |
Racingsimulatorer
1600 Production i GT4
|
1 besök senaste veckan (1171 totalt) |