| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Rejsetik?
|
1257 besök totalt |
|
Rejsetik?
Har aldrig kört riktig rejsing och väluppfostrad och snäll som man är så känns det som att man blir bränd i GTR. Det här med att hindra en annan bil vid omkörning är inget jag håller på med men kan väl acceptera det om det nu tillhör riktig rejsing. Antar att det beror på situationen? Idag när jag körde GT på Anderstorp kvalade jag tvåa och höll positionen tills jag brakade av vid en varvning. Upp på banan igen som sjua och tog upp jakten. På sista varvet ligger jag fyra och är 0.9s efter trean. Jag bromsar för sent in i Opelkurvan och kanar över kanten. Trean framför mig har också bromsat för sent och kanar av längre fram i kurvan. Jag väljer att chansa och köra upp banan direkt trots den skarpa kanten som man ibland kan fastna på. Trean väljer att fortsätta i sanden/gräset för att köra in på bana där raksträckan börjar. Är alltså uppe på banan långt innan trean, ser att denne kommer i full karriär på gräset och av ren överlevnadsinstinkt så håller jag vänster i utgången av kurvan för att undvika kollision. Det är då det händer, istället för att köra upp på banan och fortsätta framåt rejslinjen fortsätter bilen tvärs över hela banans bred för att blockerar mig som kommer på vänsterkanten.Jag måste släppa av för att undvika en smäll. Hade jag inte blivit blockerad hade jag lätt passerat eftersom jag hade bra fart ut ur kurvan. Efteråt så hänvisar personen till regeln att han får blockera en gång och jag blir helt paff. Detta kan väl omöjligt gälla bilar som kör in på banan igen? Ursäkta det långa raljerandet, vore bra om man fick lära sig hur det ska gå till så man slipper gå på minor för att man är för snäll. Skulle det inträffa igen tror jag nog att jag skulle hålla mitt spår och skita i om det smäller eller ej. /Andreas |
||
|
Hej Andreas,
Jag är oxå ny på banåkandet, o hade det varit jag hade jag väl gjort exakt som du. hållit undan och givit vederbörande en utskällning efteråt. Troligtvis innan han förklarat att hans gas hängde sig lite o man känner sig jätte dum... Men det där att blocka EN gång det är ju bullshit, o definitivt inte ok om man kommer farandes in på banan. Visst att man kan blockera någon litegrann om det är close racing, men då kallas det ju mer att köra snålt o snävt i kurvorna. Vilket brukar innebära att någon bakombromsar på sig o trycker till en i baken om man håller för länge... Men för att summera... det är ALDRIG ok att banka på någon med flit! Det är vad jag tycker. Och det är så jag kör. _________________ Henrik Rosén |
||
|
om man är lite mindre bra, som jag som inte kör alls mkt online pga ingen ratt elr bredband, så kör man väl undan om nån ska förbi?
När ja väl kör så fegar jag. För att hålla mig på banan. Kommer de upp någon bakom mig så blockar jag verkligen inte! om ja hinner tänka på de då. Brukar ha tankarna på att hålla bilen på banan
Hoppas alla kan förstå att inte blocka. Men de beror väl lite på läget oxå skulle ja tro. Tack för mig
|
||
|
Har inte kört så mycket race "på riktigt", men jag hade nog bromsat för att klara mitt egna skinn och skällt efter loppet.. Har man kört av ska man väl ta sig tillbaka utan att riskera nått för någon annan?!
_________________ Magnus Hagström Ford Focus ST 2016 Volvo V60 T6 Polestar |
||
|
om folk kunde hålla sig till detta så skulle det fungera bättre för det finns regler. http://www.filsca.com/mmedia/2004.09
/PB _________________ Peter Börjesson |
||
|
Du får byta spår på rakan inför en kurva EN gång (om någon ligger bakom o tänker bromsa sig förbi in i kurvan). Dvs man får inte vela vä-hö fram o tebax på rakan för att man inte vet om den bakom ska försöka på vä eller höger sida.
Fråga SLC-Fredrik vad som skulle gällt i din situation! _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Tack för svaren, då fortsätter jag köra snällt som tidigare. Brukar också släppa bilar som är uppenbart snabbare, ingen vidare idé att dra ut på det oundvikliga.
|
||
Precis min attityd till det hela osså (ute på banan på riktigt alltså)
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Hade det varit i verkligheten hade du nog ganska lätt kunnat få killen diskad med en protest. När man skall upp på banan igen måste man ju ta hänsyn till dem som redan är där.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Precis så funkar det i onlineligorna. Den som gör så blir bestraffad. Skall man upp på banan igen så måste man mycket noga kolla läget och acca upp i fart utanför racelinjen. Sen är det himmelsvid skillnad på att köra deffensivt och att blockera. |
||
![]() |
Racingsimulatorer
Rejsetik?
|
1257 besök totalt |