Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4915 besök totalt |
Re: Pantera?
Tråkigt nog har jag kört för lite Porsche. Porsche har ju en del vikt bakom bakhjulen och jag vet inte hur massan fördelar sig i bilen, Det räcker som sagt inte med att veta viktfördelningen. Jag är inte speciellt road av att flytta fram någon vikt till framhjulen under bromsning. Nu blir det så ändå, avnaturliga orsaker. Eftersom jag har större gummiyta bak så vore det bästa att behålla vikten där för att få maximal viktfördelning under bromsning. Poängen med breda däck är att friktionskofficienten blir bättre med lägre vikt per cm2. om all vikt ligger på framhjulen som endast har 40% av gummiytan, så reduceras friktionskofficienten radikalt. Vilket betyder att min bromsförmåga är bäst när jag börjar bromsa. För att bli som sämst när viktföskjutningen blir som störst. Jag brukar uttrycka de som så att "det är bra med fyrhjulsbromsad bil". Till saken, jag trampar direkt på bromsen, utan förspel. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
Intressant! Jag körde aldrig bana eller så med min gamla elva när det begav sig så jag har ingen egen erfarenhet av det där jag beskrev men jag förstår resonemanget. Att med den enormt låga vikten fram så var det lätt att låsa upp framhjulen av misstag innan man fått viktförskjutning framåt av inbromsningen....
och jag minns hur lätt den var fram när man körde... Sen är ju V8 som mittmotor liiiite annorlunda än boxer bakom bilen... ![]() ![]() _________________ ![]() |
Någon som vet vad för motor som satt i BMWs M1'a?
Annars drog mina tankar iväg till McLaren F1 när jag tidigare i tråden fantiserade om en BMW V12'a... Annars låter det som att göra det krångligt för sig att inte följa originalkonceptet med V8'an. Men fantisera är gratis ![]() _________________ ![]() |
Re: Pantera?
Nu har jag ställt bromsvågen med mycket bakbroms, vilket reducerar överbromsning fram. Det går säkerligen att hitta på nått med Porschen också. Man undrar om dom senaste bilarna är sådär. Göran M. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
Kan inte så mycket om elvor men jag har hört från tillförlitliga källor att moderna Porschar ska man absolut inte koppla ur ABS'en på. För att de har bromsvågen ställd väldigt långt bak alltså...
_________________ ![]() |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
_________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
När det gällde Panteraframvagnen så gjorde jag nya A-armar som var 75 mm längre. Ökade spårvidden med 50 mm och hade 1 tums yttre fälgbana. Resten innåt. Slutresultat, mer spårvidd och mindre skrubb. Så omfattande händer inte för ofta. Men det är skoj att bygga när folk kostar på.
Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4915 besök totalt |